Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijbellezen met kinderen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijbellezen met kinderen

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

KLEINE KRONIEK

In de Werkgroep Educatief Beraad werken de hervormd-gereformeerde mannenbond, vrouwenbond, jeugdbond en zondagsscholenbond samen om thema's die te maken hebben met geloofsopvoeding breed aan de orde te stellen. De HGJB brengt Katernen op de markt, de andere bonden publiceren over dezelfde onderwerpen in hun bladen.

In het septembernummer van , , De Hervormde Vrouw" is een artikel opgenomen dat dhr. L. den Hart o g uit Hoevelaken schreef over , , Bijbellezen met kinderen”.

Het eerste gedeelte van dit artikel neem ik graag voor u over:

„Inleiding

„Jongens, stil, papa gaat lezen", klinkt de stem van moeder aan tafel. De kinderen hebben hun bord leeg. Tijdens de warme maaltijd hebben zij honderduit gekletst over al hun belevenissen op school en tijdens de fietstocht naar huis. Ook de jongere kinderen die wat vroeger thuis waren uit de basisschool vertellen over de avonturen die ze bij het spelen beleefd hebben. Vader en moeder proberen naar ieder kind goed te luisteren. Maar dat valt niet mee. Er klinken ook zoveel verhalen. Elk kind vraagt aandacht. Terwijl zij zelf ook best iets aan elkaar kwijt willen. Maar goed, dat moet maar wachten tot de late avond. Nu is er trouwens geen tijd over om nog meer te vertellen. Vader moet vanavond weer vroeg de deur uit. Vandaar moeders uitroep: , , Jongens, stil nu en goed gaan zitten! Even uit de Bijbel lezen." Vader leest het stukje dat vanavond aan de beurt is: hoofdstuk vier van de profeet Zacharia. Best een moeilijk gedeelte, waar de kinderen niet zoveel van begrijpen. Vader en moeder zitten overigens met hetzelfde probleem. Veel aandacht is er dus niet. Jammer... Als het hoofdstuk uit is, dankt het gezin voor het eten. Daarna staat iedereen vlug op van tafel.

Vader frist zich even op, de grotere kinderen gaan aan hun huiswerk en moeder werkt de kleintjes op bed waarna de afwas wacht. Van het gelezen Bijbelgedeelte herinnert niemand zich meer iets...

Herkent u deze situatie een beetje? Heeft u daar over zo'n onbevredigend gevoel over? Het lezen uit Gods Woord met het gezin verdient toch een belangrijker plaats dan het sluitstuk van de maaltijd te zijn?

Vanuit deze vraagstelUng denken we in de serie artikelen over geloofsopvoeding na over het thema: Bijbellezen met kinderen. Aan dit thema zitten heel wat aspecten. Ik wil proberen de belangrijkste te behandelen.

Doel en kader

We slaan eerst met elkaar de bijbel open bij Psalm 78. Dit is een belangrijke psalm in het kader van ons thema. In vers 4 staat de naam van de Heere God met hoofdletters geschreven. Een heenwijzing naar de God van het verbond. , , Ik zal zijn, die Ik zijn zal.”

Hierbij denken we aan de HeiHge Doop. Klonk ons , , Ja-woord" op de vragen uit het formuher om de Heilige Doop te bedienen? Wanneer we ernst maken met de verantwoordelijkheid die we toen op ons namen, zullen we zeker de Bijbel met onze kinderen lezen. We kunnen bij het vertellen van Gods loffelijkheden (Psalm 78 : 4) toch zeker Zijn eigen Woord niet gesloten laten? Tegelijkertijd bevat de Verbondsnaam van de Heere een troost. Wat is het geweldig rijk, dat de Heere Zijn Naam verbindt met die van de kinderen. Hij verplicht Zich eenzijdig de gedoopte kinderen in Zijn verbond op te nemen en hen tot Zijn kinderen en erf- genamen aan te nemen. Hij zal dan zeker niet het werk van Zijn handen laten varen!

Kort gezegd is de doelstelling van het Bijbellezen met kinderen: e kinderen te leren hun hoop op God te stellen, Zijn daden zich blijvend te herinneren en Zijn geboden te bewaren. Deze woorden verwijzen naar Psalm 78. Ook andere Bijbelgedeehen zijn te noemen, bijvoorbeeld Deuteronomium 6 : 1 en 2. Ouders en andere opvoeders moeten de kinderen aan de hand van de Bijbel tot de Heiland brengen. We maken hen bekend met Gods stem!

Hierbij wil ik opmerken, dat het van groot belang is hoe we zelf omgaan met het Woord van God. Maken we hen jaloers op de omgang met Gods Woord? Hoe en wanneer lezen we daarin als ouder(s)? Zien en merken de kinderen er iets van?

Als het Bij bellezen in het gezin beperkt blijft tot het , , even lezen" na de maaltijd, is het niet meer dan een formahteit waarvan we ons gerust mogen afvragen waarom we daaraan vasthouden en wat het nut is van deze gewoonte. Ik denk, dat de belofte die we als ouders bij de Doop gaven, meer van ons vraagt dan dit.

Ons eigen Bijbellezen heeft invloed op het lezen van de Bijbel met de kinderen. In het alledaagse leven, maar ook in concrete situaties. Ik denk bijvoorbeeld aan verjaardagen in het gezin, aan repetities, aan verhuizen e.d. Voor alle mogelijke situaties heeft Gods Woord een boodschap! Onze kinderen merken, of we als ouder(s) in een bepaalde situatie behoefte hebben aan Gods Woord.

Wat lezen we?

Voor de jongste kinderen (peuterleeftijd) kiezen we de bekende gedeelten uit de Schrift aan de hand van bijvoorbeeld een peutervertelboek. Voor de kleuters een kleuterbijbel. Later komt de echte kinderbijbel in het zicht. Het zal in al deze gevallen gaan om de geschiedenis vanaf de schepping tot en met de bekendste koningen van Israël. Uit het Nieuwe Testament komt vooral het leven en werk van de Heere Jezus aan de orde. Ook de heilsfeiten verdienen veel aandacht.

U kunt met de jongste kinderen (tot vijf a zes jaar) bijvoorbeeld op zondagmiddag illustraties uit de kinderbijbels bekijken en daarover (laten) vertellen. Met het plaatje voor zich weten de kinderen zich best veel te herinneren! Op deze manier worden ze uitgedaagd zoveel mogelijk te vertellen over het verhaal dat bij het plaatje hoort. In feite gaat het om het inprenten van de Bijbelse geschiedenissen! Dit kan ook door het stellen van vragen over een gelezen gedeelte.

Met kinderen in de leeftijd van de basisschool kunnen ouders uit de kinderbijbel het gedeelte lezen dat op school is verteld. Met kinderen in diverse groepen van de school wordt dit echter lastig, want niet in elke groep zal dezelfde geschiedenis verteld worden.

Waaruit lezen we?

Natuurlijk gebruiken we een kinderbijbel! Maar welke? Er is grote verscheidenheid aan kinderbijbels. Het kiezen van een verantwoorde kinderbijbel voor ons gezin is een zaak van groot belang.

Beantwoordt de kinderbijbel aan het doel van de christelijke geloofsopvoeding? Laten we vooral niet vergeten wat het nut van een kinderbijbel is: een gids te zijn naar de échte Bijbel! De kinderbijbel mag nooit Gods Woord vervangen. Dus ook de Bijbel openen waar jonge kinderen bij zijn. Al begrijpen zij lang niet alles, het is belangrijk, dat zij het Bij bellezen meekrijgen in de structuur van het gezin. Het Bijbellezen wordt op deze manier voor hen iets dat erbij hoort.

Na een aantal jaren een kinderbijbel gebruikt te hebben, kan de belangstelling bij oudere kinderen afnemen. Op school horen ze de geschiedenissen en thuis nog een keer uit de kinderbijbel. Hier ligt voor de ouders een geweldige, maar ook moeilijke uitdaging! Natuurlijk kan een nieuwe kinderbijbel of een jeugdbijbel wordt aangeschaft. Wellicht één voor de wat oudere kinderen. De kinderen blijken dan meer betrokken bij het lezen daaruit. Ik denk dat dit het gevolg is van een andere schrijfstijl, andere illustraties en de uitgebreidere verhalenkeus die in een kinderbijbel voor oudere kinderen gemaakt kan worden. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de geschiedenissen van Job, of aan gedeelten uit de Openbaring aan Johannes.

Oudere kinderen kunnen wellicht zelf een dagboek lezen. Bijvoorbeeld 's morgens na het wakker worden of 's avonds voor het slapen. Voedt u de kinderen dan echter wel op, met de gewoonte altijd het aangegeven Bijbelgedeelte te lezen. Een dagboek mag immers niet de plaats van de Bijbel zelf innemen. Kunnen ze met eventuele vragen na het lezen bij u terecht?

Een eigen Bijbel

Met het lezen van verschillende kinderbijbels zijn we echter nog niet uitgekomen bij het lezen van de echte Bijbel. Wie dat wil bereiken, kan niet plotsklaps van de kinderbijbel overschakelen op de echte Bijbel. De overgang kan voor de kinderen te groot zijn.

Als de kinderen een jaar of acht zijn, kunnen de ouders hen een eigen Bijbel met psalmen geven. Dit gebruiken ze tijdens de kerkdiensten. Hierop kan thuis worden teruggegrepen door het Schriftgedeelte nog eens na te lezen en daar samen over te praten.

Bovendien kunnen ze na de maaltijd ook in hun eigen Bijbel meelezen. Uiteraard stellen de kinderen dan vragen. Bijvoorbeeld over de betekenis van een moeilijk woord. Op dit soort vragen moet je natuurlijk altijd ingaan!

Wat is de betekenis?

Nog een stap verder gaan we, als we met elkaar proberen de bedoeling van het gelezen gedeelte te bespreken. Een voorbeeld: de tiende plaag in Egypte. De Israëlieten moesten bloed van een lam aan de deurposten smeren. Daarbij kunnen we praten over de vraag waarom zij dat moesten doen. En over de betekenis, de boodschap daarvan voor ons! Dat is volgens mij de kern van het Bijbellezen in het gezin.”

V.

J.H.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 1997

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Bijbellezen met kinderen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 1997

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's