+ Meer informatie

(Geen titel)

3 minuten leestijd

DÜSSËLDORF — Als Nederland zijn welvaart in de komende jaren niet al te zeer wil laten wegzakken, dan is de gezamenlijke inspanning van iedereen die een bijdrage aan het economisch gebeuren kan leveren noodzakelijk. Met name zal het nodig zijn dat wij een breed scala van hoogwaardige produkten tegen een concurrerende prijs op de wereldmarkt aanbieden. Met een grotere export zullen wij hamelijk niet alleen onze importen kunnen betalen, maar ook de werkgelegenheid kunnen vergroten, zodat ook ons voorzieningenpeil op^ allerlei gebied kan worden gehandhaafd. De noodzaak van een grotere export klemt temeer nu de export van ons aardgas in het komende jaar zal verminderen en de handelsba-' lans verder onder druk komt te staan. Geen wonder dan ook dat exportbevordering hoog ' in het, vaandel van het overheidsbeleid staat. Bovendien is het een must' omdat we in ons land eerder met een krimpende dan met een groeiende afzetmarkt hebben te maken.

Als er één sector in ons land is die voorop loopt bij de exportingpanningen dan is het wel de agrarische export. Natuurlijk heeft dat wel historische wortels. Nederland is erg lang een land van boeren en tuinders geweest. De aard van de produkten dwingt er toe dat ze op korte termijn worden afgezet. Toen in de ons omringende landen de industrialisatie eerder doorzette dan bij ons en daardoor grotere bevolkingsconcentraties ontstonden trokken de kooplieden van het platteland de grenzen over en vonden daan nieuwe afzetgebieden.

Vooral Duitsland is altijd een grote klant geweest van onze land- en tuinbouwprodukten. Het is echter, niet zo dat een gevestigde positie maar vanzelfsprekend behouden blijft. De concurrentie op deze markt van meer dan 60.000.000 consumenten is erg groot. Er is een voortdurende inspanning nodig om de verworven positie te behouden en zo mogelijk uit te breiden. Verkoopbevorderende organisaties richtten daarom enkele jaren geleden de Holland Promoting Club (HPC) op. Het aantrekkelijke van deze club is, dat de diverse sectoren nu niet meer verbrokkeld op de Duitse markt opereren, maar zich gezamenlijk presenteren. Eén van de eerste activiteiten van de HPC is het laten bouwen van een achttiental houten Oudhollandse huisjes, die samen een ,,Holland-dorf' vormen. Daarmee trekt men naar de belangrijke winkelcentra in grote Duitse steden waar de consumenten dan voorlichting krijgen over wat Nederland heeft te bieden. Men laat het niet bij folders en een mondelinge toelichting, maar geeft ook demonstraties, terwijl proeven en kopen een wezenlijk onderdeel van de presentatie uitmaken. Vorige week was het "Holland-dorf" in Düsseldorf en een onzer redacteuren neusde daar een dag rond.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.