Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

nieuws van de vereinging

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

nieuws van de vereinging

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

VERSLAG VAN DE LEZING "DE MACHT VAN DE SATAN", gehouden door W. van Vlastuin op 28 november te Goes.

1. Wat lezen we in de Schrift over de satan?

Satan betekent tegenpartij. Op verschillende plaatsen in de Schrift wordt met tegenpartij echter niet de duivel bedoeld. Zo wordt in 1 Sam. 29 : 4 gezegd dat David tegenpartij zou kunnen worden voor de Filistijnen, als hij met hen tegen Israël zou optrekken. In 1 Kon. 5 : 4 wordt ook over tegenpartij gesproken. In Num. 22 : 22 wordt de Engel des Heeren als tegenpartij van Bileam genoemd. De meer bijzondere betekenis van het woord satan is vorst der duisternis. Zo was er in Saul een boze geest die hem verschrikte en was er een leugengeest in de profeten, die door Achab en Josafath geroepen waren om de uitkomst van de strijd tegen Syrië (1 Kon. 22) te voorspellen.

De satan staat altijd onder de macht van God. We zien bij Job dat de satan niet méér kwaad kon doen, dan door God was toegelaten. De satan heeft vele manieren om de mensen te verleiden. Eén manier wordt ons in Gen. 3 beschreven. Vaak probeert de satan verwarring en twijfel te zaaien. Hij weet altijd de juiste momenten en de juiste personen uit te kiezen. In Matth. 4 wordt de Heere Jezus verzocht om door een kleine zonde te doen, veel moeite te voorkomen.

De leer van de satan komt, net als de leer van de hemel en de hel, in het Nieuwe Testament veel duidelijker naar voren dan in het Oude Testament. We treffen verschillende namen van de satan aan in het Nieuwe Testament. Zo wordt hij Beëlzebul genoemd (Jezus werd verweten duivelen uit te werpen door Beëlzebul), Belial, oude slang (Op. 12:9), engel des lichts, draak (Op. 12). De zeven hoofden van de draak duiden op zijn grote sluwheid, zijn tien hoornen duiden op zijn grote kracht. Andere namen zijn: verste dezer wereld (tussen zondeval en wederkomst); overste van de macht der lucht (Ef. 2); in Joh. 8 vader der leugen en mensenmoordenaar van den beginne; god van deze eeuw; de boze (Ef. 6).

In het Onze Vader wordt gevraagd: n leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze. De duivel probeert ons tot zondigen te brengen. In Op. 12:10 wordt gesproken over de verklager van de broederen: eze werd uit de hemel geworpen.

De conclusie is dat de satan tegen God werkt. God heeft gezegd dat de

schepping zeer goed is. Dit wil de satan echter aantasten, hij wil Gods eer aantasten. De satan is zeer machtig, maar hij is altijd aan God onderworpen.

2. De macht van de satan in de wereld

In de eerste eeuwen na Christus waren er de Gnostieken die zeiden dat de schepping een mislukking van God was. Een kenmerk van de Mystiek is, dat ze eenheid met God wilde. Ze nam daardoor echter de breuk, die door de zonde is ontstaan, weg.

Hetgeen dat toverdokters en medicijnmannen in bijvoorbeeld Afrika doen, is werk van de satan. De satan werkt afgoderij en aanbidding van de natuur. Uitspattingen op seksueel gebied zijn een gevolg van satans macht: in Israël waren er schandjongens in dienst van de afgoden.

In Oosterse godsdiensten treffen we werken van de satan aan. Men noemt zonde geen schuld, maar onwetendheid. Daarom is verlichting nodig (door meditatie). Deze verlichting leidt tot eenwording met God. Je vindt dan het Goddelijke in jezelf, er vindt daardoor zelfverlossing plaats.

In Darwins evolutietheorie is Gods werk vervangen door natuurlijke selectie. Mensen die onder grote invloed van de satan staan, krijgen vaak neurotische ziekten. Dit zien we bij Freud, Jung en Nietszche. De laatste leed aan neuroses en is krankzinnig gestorven. Sommige mensen zeggen dat Marx lid van de satanskerk is geweest.

Wat zien we in deze eeuw? De moderne mens vraagt zich vaak af wat de zin van het leven is. Oosterse godsdiensten haken op deze vraag in over de hele wereld. Meditatietechnieken, zoals yoga en transcedente meditatie, komen steeds meer in, evenals alternatieve geneeswijzen. Bij bijvoorbeeld iriscopie of acupunctuur ziet men de mens als een afbeelding van de kosmos en het oor of het oog of een ander lichaamsdeel als een afbeelding van de mens. Als men ziek is, is er geen evenwicht tussen de energie in de mens en de kosmos. Bepaalde alternatieve geneesmiddelen hebben niet altijd effect. De ene persoon is namelijk meer begaafd om bijvoorbeeld iriscopie toe te passen, dan een ander, ook is de ene patiënt weerbarstiger dan de ander.

Waarzeggerij door middel van horoscopen en astrologie neemt steeds meer toe, evenals popmuziek. De invloed van de satan blijkt bijvoorbeeld uit de naam van de popgroep KISS: Kids In Satans Service. Het gebeurt wel dat drugsverslaafden ineens zijn afgekickt als ze naar een Oosterse godsdienst overgaan: het maakt de satan niet uit hoe hij iemand in zijn macht heeft. Bij Pinkstergroepen (die ook in de Roomse kerk voorkomen) komen verschijn-

selen als genezing door handoplegging en tongentaai voor. Deze tongentaai is soms echter zeer godslasterlijk.

3. De macht van de satan in de kerk.

In Jak. 3 : 14 en 15 wordt gezegd dat nijd en twistgierigheid uit de duivel voortkomen. Iets soortgelijks staat ook in Gal. 5:15. Thomas Brook zegt in zijn boek "Kostbare middelen tegen satans listen" dat de satan de Kerk uiteen probeert te drijven. En wat zien we daarvan anno 1987?

De satan probeert op allerlei manieren mensen te verleiden. Zo probeert hij af te houden van het gebruik der middelen, bijvoorbeeld door te zeggen dat men al voldoende middelen ter bekering waarneemt. Of bij zegt: David zondigde ook. Ook wil hij ons laten aannemen dat we toch niet uitverkoren zijn, de meeste mensen zijn onbekeerd, onbekeerd zijn is legaal/gewoon. Hij doetje denken: ik ben nog niet zo slecht als... of stelt zonde als een deugd voor. Verder poogt hij ons te verleiden tot het doen van slechts "kleine" zonden. Het is onmogelijk om al satans listen hier op te noemen. Wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 1988

Criterium | 47 Pagina's

nieuws van de vereinging

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 1988

Criterium | 47 Pagina's