+ Meer informatie

Nieuwe Golf makkelijk te slopen

Volkswagen introduceert opvolger van best verkochte auto van Europa

5 minuten leestijd

De nieuwe Golf, die Volkswagen dit najaar op de markt wil gaan brengen, heeft als een van de opmerkelijkste eigenschappen dat hij gemakkelijk te slopen is. Alle onderdelen zijn zo gemonteerd dat ze bij de sloop eenvoudig te demonteren zijn. De nieuwe Golf is bovendien een van de eerste auto's die volledig te recyclen zijn. Er komen dus geen schadelijke afvalstoffen in het milieu terecht. Maar ook op andere gebieden vertoont de nieuwe Golf interessante vernieuwingen.

Vorige week werd de nieuwe Golf reeds in München aan de pers voorgesteld. De onthulling veroorzaakte geen opschudding bij de journalisten; de nieuwe Golf is uiterlijk namelijk niet zo veel anders dan zijn voorganger. Er is geen revolutionair nieuwe styling toegepast.

Dat is met opzet gedaan, want VW wil zijn klanten graag houden: in Europa is de Golf de best verkochte auto. Er zijn inmiddels 12,7 miljoen stuks van gemaakt. Als je zo populair bent. kun je het je niet veroorloven zomaar met iets totaal nieuws te komen. VW zou het gevaar lopen een deel van het koperspubliek van zich te vervreemden.

Veiligheid

Geen opzienbarend nieuw uiterlijk dus, maar onderhuids wel veel nieuwe, verbeterde dingen. Zoals een verhoogde veiligheid. Door middel van nieuwe langsdragers, waarbij de dikte van het plaatstaal van voren naar achteren toeneemt, is bij voorbeeld het effect van de kreukelzone verbeterd. De nieuwe Golf voldoet nu aan de zwaarste test op veiligheidsgebied, de zogenaamde offset-crash, waarbij de auto met 55 km/u schuin tegen een betonblok, wordt gereden. De inzittenden kunnen een dergelijke crash zonder zware verwondingen door

Kenmerkend voor de nieuwe Golf zijn de grote, ellipsvormige koplampen, die voor een grote lichtopbrengst zorgen. staan. Als ze tenminste de veiligheidsgordel dragen.

De veiligheidsgordel aan de bestuurderskant is voortaan uitgerust met een gordel-afrolbegrenzer. Dit is een systeem dat de gordel in geval van een ongeval zo blokkeert, dat het gevaar van te ver uitrekken voorkomen wordt. Daardoor vermindert de kans dat de bestuurder met het hoofd tegen het stuurwiel slaat.'

Verder is bij de nieuwe Golf meer aandacht besteed aan de bescherming tegen aanrijdingen van opzij. Speciale balken in de portieren verhogen de stijfheid met ongeveer dertig procent. Portierversterkingen in de raamstijlen en rond de handgrepen zorgen ervoor dat het portier ook na een zware aanrijding nog te openen is.

Meer cc's

De extra veiligheidsvoorzieningen hebben er wel voor gezorgd dat de Golf zwaarder is geworden: het gewicht is met maar liefst 85 kg toegenomen in vergelijking met het gewicht van zijn voorganger. Dat hij ondanks dat toegenomen gewicht niet langzamer en minder zuinig is geworden, komt door de vernieuwingen die VW bij de motoren heeft toegepast. Trouw aan het motto „cilinderinhoud kan alleen door méér cilinderinhoud vervangen worden" zijn alle motoren die in de Golf leverbaar zijn, vergroot.

Vanaf de 1,4 liter basismotor (voorheen 1.3 Mter), via de 1,8 liter versie (voorheen 1,6 liter), de 1,9 liter dieselmotor (voorheen 1,6 liter) tot en met de GTl-motor (2,0 liter in plaats van 1,8 liter) hebben alle motoren een grotere cilinderinhoud gekregen. De nieuwe motoren vallen niet zozeer op door een groot vermogen als wel door een hoog koppel bij lage toerentallen. Het zijn soepele motoren, die een rustige en schakelarme rijstijl mogelijk maken. Het benzineverbruik is hierdoor volgens de fabriek 10 procent lager dan bij de oude motoren.

Recycling

De nieuwe Golf is een van de eerste auto's waarbij tijdens de ontwikkeling al rekening is gehouden met de sloop, die na de levensduur van hopelijk vele jaren volgt. Zo worden veel onderdelen groepsgewijs (ofwel in modulen) ingebouwd. Ze kunnen daardoor ook als eenheid weer verwijderd worden, wat het slopen aanzienlijk vergemakkelijkt.

Nog belangrijker dan' deze modulebouw is echter dat de auto volledig te recyclen is, dus inclusief alle Door Bert Mateboer

In de nieuwe Golf worden kunststoffen gebruikt die volledig te recyclen zijn en opnieuw gebruikt kunnen worden om bij voorbeeld bumpers te maken. Volkswagen garandeert dat de auto's na afloop i'an de levensduur, zonder kosten /oor de laatste eigenaar, aan de fajriek kunnen worden teruggegeven. VW zal de wagens dan slopen en alle materialen zo verwerken dat er nieuwe onderdelen uit gemaakt kunnen worden.

Zescilinder

Het topmodel in het Golf-gamma is voortaan de Golf VR6. Deze versie is uitgerust met een zeer compact gebouwde zescilinder motor, die precies in de motorruimte van de Golf past. De motor heeft een cilinderinhoud van 2,8 liter en produceert een vermogen van maar liefst 128 kW (174 pk). Daarmee is dit ongetwijfeld de snelste Golf die VW ooit in het programma heeft gehad. Het zescilindermodel heeft volgens fabrieksopgave slechts 7,6 seconden nodig om van O naar 100 km/u te accelereren en is in staat een topsnelheid te halen van 225 km/u.

De nieuwe Golf-modellen zullen in november in Duitsland op de markt komen en waarschijnlijk in december in Nederland. Importeur Pon kon nog geen enkele mededeling doen over de prijzen. De wagens zullen echter ongetwijfeld in dezelfde prijsklasse vallen als de nieuwe Opel Astra, de belangrijkste concurrent van de Golf. Aangezien de Astra-prijslijst begint met een prijs van 26.950 gulden voor de 1,4 liter versie, zal ook bij de nieuwe Golf met prijzen vanaf dat niveau gerekend moeten worden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.