+ Meer informatie

Tachtig als aangenaam

1 minuut leestijd

Vrachtauto's die 10 kilometer per uur harder rijden dan de maximum toegestane snelheid van 80 kilometer per uur, gebruiken per kilometer bijna 10 procent meer energie. Weliswaar levert te hard rijden 4 procent tijdwinst op, maar de baten daarvan blijken niet op te wegen tegen de extra hoge brandstofkosten: een maximum-snelheid van 80 kilometer per uur is per saldo 0,5 a 1,6 procent goedkoper dan een maximum van 90 kilometer per uur. Dat blijkt uit een praktijkproef van een testteam van onder meer NOB Wegtransport en berekeningen uitgevoerd met financiƫle steun van de Nederlandse Maatschappij voor Energie en Milieu (Novem).

Het onderzoek werd zowel op de testbaan als op de weg uitgevoerd met twee identieke DAF-trucks (FT 95400) met oplegers, die zodanig waren belast dat ze beide een totaalgewicht van 39.900 kilo hadden. Na proeven op een testbaan in Lelystad zijn beide combinaties getest op de weg, van Lelystad naar Maastricht. Dit is een traject met ongeveer 525 kilometer (60 procent) snelweg. De chauffeurs ervoeren in de praktijktest duidelijke verschillen in rijcomfort. Een snelheid van 80 kilometer per uur werd als aangenaam ervaren, terwijl de chauffeurs bij de hogere maximumsnelheid vaak gas moesten geven en terugnemen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.