Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vraag precies genoeg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vraag precies genoeg

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Stel je eens voor dat iemand uit de kerk je aanspreekt. Hij zegt eerst dat hij nog dommer is dan alle anderen en niets geleerd heeft. Dan gaat hij je wat vragen stellen over wie de aarde heeft gemaakt. Simpele vragen waar je makkelijk antwoord op kunt geven. Hij beschrijft wie God is en ineens, terwijl hij met jou in gesprek is, bidt hij tot God!

In de Bijbel vind je net zo’n situatie. Het staat in Spreuken 30. Agur gaat in gesprek met Ithiël en Uchal en zegt eerst dat hij zelf vol zonde zit, vooral als hij zijn leven vergelijkt met God, de Almachtige. Hij beseft dat hij niets verdiend heeft en dat God alles is. Zo spreekt hij ook tot God, want hij weet dat hij niets verdiend heeft. Dat betekent ook dat hij gelooft dat God er is en dat Hij voor alles zorgt. Agur weet zijn plekje en dat heeft ook gevolgen voor het begin van zijn gebed. Daar is over nagedacht, want hij vraagt om twee dingen. Belangrijke dingen, waar hij al vaker om gebeden heeft en die hij nu nogmaals onder Gods aandacht brengt: genade en het brood mijns bescheiden deels. Agur heeft dat nodig voordat hij sterft. Hij weet dat zijn leven hier op aarde een keer voorbij is en hij heeft daar goed over nagedacht, want voordat hij sterft heeft hij deze twee dingen van God nodig. Heb jij ook al nagedacht over wat je belangrijk vindt om aan de Heere te vragen voordat je sterft?

Gods genade

Het is misschien een beetje lastig om uit de tekst in Spreuken, waarin het gebed van Agur staat, precies die twee dingen te halen waar hij om bidt. In onze Bijbel staat het niet heel duidelijk aangegeven en als je puntkomma’s telt lijkt het wel of Agur om veel meer dingen vraagt. Toch is dat niet zo, let maar eens op de inhoud. IJdelheid en leugentaal doe verre van mij, zo begint hij. IJdelheid, leegheid, daar heb je niets aan en daar moet je je dus ook niet druk om maken. Leugens zijn verkeerd, dat weet iedereen. Beide begrippen hebben met zonde te maken en Agur vraagt dus om de zonde zo ver mogelijk bij hem weg te halen. Dat is hetzelfde als om genade vragen, genade om te mogen leven zoals de Heere dat van ons vraagt. Daar horen geen zonden bij. Heb je gezien wat Agur met die zondige dingen wil? Ze moeten ver bij hem vandaan! Hij wil er niet bij in de buurt leven, want hij weet dat het gevaar groot is dat hij dan toch weer leugens gebruikt en ijdele, lege dingen wil hebben. Kijk eens om je heen, welke zondige dingen zijn er allemaal bij jou in de buurt? Wil je daar dichtbij leven? Jezus leerde zijn discipelen bidden: Leid ons niet in verzoeking…

Gods zorg

Het gebed gaat verder met de vraag naar het brood mijns bescheiden deels. Dat betekent: het deel dat voor mij bestemd is. Dat hoort bij het deel daarvoor, over rijkdom en armoede. Als je arm bent heb je gebrek en is het gevaar dat je eten gaat stelen groot, zoals ook in vers 9 staat. Maar als je erg rijk bent, waar heb je dan de Heere voor nodig? Dan lijkt het of je jezelf goed kunt redden, want je kunt kopen wat je wilt. De Heere Jezus zegt niet voor niets dat het moeilijk is voor een rijke om in de hemel te komen (Matth. 19: 23 en 24). Daarom vraagt Agur of hij precies genoeg kan krijgen, een bescheiden deel. Niet te weinig om niet in de verleiding te komen om te stelen, waardoor hij de Heere verdriet doet. Maar ook niet te veel, zodat hij zorgeloos wordt. Geef ons heden (vandaag) ons dagelijks brood, zegt het Onze Vader. De Heere wil dat je daar elke dag om bidt, omdat Hij je graag elke dag wil horen.

Jouw gebed

Het gesprek van Agur begon met de belijdenis dat hij niets is; hij had weinig geleerd en kon zeker niet met de heiligen vergeleken worden. Zo’n belijdenis gaat aan dit gebed vooraf. Als je weet dat je zelf niets verdiend hebt, dan weet je ook dat je álles van God moet verwachten. Heb jij er al over nagedacht dat je eens moet sterven? Agur wist dat heel goed en daarom vroeg hij dingen die hij belangrijk vond. Maak een overzichtje van zaken die jij belangrijk vindt en leg daar het gebed van Agur eens naast. Misschien moet je dan wel punten wegstrepen, omdat die toch niet zo belangrijk zijn en veel meer met het leven hier op aarde hebben te maken dan met het leven bij de Heere.


Belangrijk:

 Agur denkt goed na voor hij bidt tot God.

 Hij bidt om Gods genade.

 Hij bidt om Gods zorg.

 Hij bidt om geen rijkdom en geen armoede


Wat zegt dit jou?

 Denk eerst na over je leven en je zonden.

 Welke dingen zijn belangrijk als je moet sterven?

Maak daar je gebedspunten van.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 december 2013

Daniel | 32 Pagina's

Vraag precies genoeg

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 december 2013

Daniel | 32 Pagina's