+ Meer informatie

Zonder schokdemper geen comfort

3 minuten leestijd

Werkcilinder Zuiger Bodemventiel

Een van de meest miskende onderdelen van de auto is de schokbreker. Omdat hij op een nauwelijks zichtbare plaats zit, niet glimt en de auto geen extra prestige verleent, wordt er door de automobilist nauwelijks aandacht aan besteed.

Toch is de schokdemper van groot belang voor de veiligheid en het comfort van de auto. Hij zorgt ervoor dat de banden onder alle omstandigheden contact met de weg houden en trillingen en schommelingen worden voorkomen.

Vrijwel alle auto's zijn tegenwoordig uitgerust met hydraulische telescoop-schokdempers. Ze heten hydrauHsch, omdat er gewerkt wordt met olie die voor een dempende werking zorgt doordat het door een nauwe opening moet stro

Een telescoop-schokdemper bestaat uit twee buizen die in elkaar kunnen schuiven.

GESPROKEN
men. Een hydraulische telescoopschokdemper bestaat uit twee buizen, die in elkaar kunnen schuiven. De buitenste buis doet dienst als stofkap, maar vormt ook een vaste verbinding met een zuigerstang met zuiger, die in de binnenste buis op en neer beweegt. De binnenste buis is dubbelwandig; de ruimte tussen beide wanden van de binnenste buis doet dienst als vloeistofreservoir.

Inwaartse slag

De schokdemper kan twee bewegingen maken: een inwaartse slag en een uitwaartse slag. Bij de inwaartse slag wordt de demper ingedrukt, bij voorbeeld als het wiel van de auto door een oneffenheid in de weg omhoog komt. Bij de uitwaartse slag wordt de schokdemper uitgetrokken, bij voorbeeld als het wiel van de auto door een kuil in de weg omlaag gaat.

Bij de inwaartse slag wordt de zuiger in de binnenste buis naar beneden geduwd. De ruimte wordt dus kleiner en de olie die zich in die ruimte bevindt, wordt weggeperst. Een gedeelte gaat via ventielen naar de ruimte boven de zuiger, maar een gedeelte wordt ook weggeperst naar het vloeistofreservoir dat zich tussen de wanden van de binnenste (dubbelwandige) buis bevindt. De weerstand die de olie hierbij ondervindt, levert de kracht die ervoor zorgt dat de zuiger wordt tegengewerkt en dat de schok wordt gedempt.

Uitwaartse slag

Bij de uitwaartse slag wordt de 'zuiger naar boven getrokken. Hierbij wordt op de olie die zich in de ruimte boven de zuiger bevindt een druk uitgeoefend. Door een aantal ventielen in de zuiger zoekt de olie zich een weg naar de ruimte onder de zuiger. De weerstand die het hierbij ondervindt, zorgt voor de dempende werking.

Op steeds meer auto's worden tegenwoordig gasgevulde schokdempers toegepast. Bij deze schokdempers is de binnenste buis niet dubbelwandig, maar enkelwandig. De binnenste buis heeft dan ook geen afzonderlijk vloeistofreservoir, maar wel een aparte gasvulling. De vloeistof die tijdens de inwaartse of uitwaartse slag door de zuiger wordt weggeperst, drukt in dit geval het reeds onder druk staande gas samen. Een voordeel van gasgevulde dempers is dat ze onder extreme omstandigheden beter blijven functioneren. Ze worden minder snel heet dan gewone dempers. Vandaar dat ze vooral op sportieve auto's worden toegepast.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.