+ Meer informatie

Onderzoek kanaal Waddinxveen-V' burg

Kosten: 137 miljoen gulden

1 minuut leestijd

DEN HAAG — Een kanaal van Waddinxveen naar Voorburg gaat 137 miljoen gulden kosten. Een pijpleiding tussen deze twee plaatsen voor de aanvoer van zoet water kost 224 miljoen gulden. De goedkoopste methode om Delfland van voldoende water te voorzien is een pijpleiding van het Brielsemeer naar het Westland, naast de bestaande aanvoer via Leidschendam. De kosten hiervan zullen zo'n 54 miljoen gulden gaan bedragen, inclusief een voorziening voor Schieiand.

Dit blijkt uit het rapport „Voortgezet onderzoek kanaal Waddinxveen-Voorburg'*dat in opdracht van het Zuidhollandse college van Gedeputeerde Staten — mede namens de Hoogheemraadschappen van Delfland, Schieiand en Rijnland — is opgesteld door het Waterloopkundig Laboratorium. Het onderzoek is uitgevoerd door het Waterloopkundig Laboratorium, het Instituut voor Cultuurtechniek en Waterhuishouding en het Ingenieurs- en Architectenbureau van Hasselt en Koning.

Vooronderstellingen bij het opstellen van het onderzoek zijn geweest dat steeds voldoende water beschikbaar zal zijn om in de behoefte van Delfland, Schieiand en Rijnland te voorzien en dat het chloridegehalte van dit water niet wordt beïnvloed door de verziltende werking van opdringend zeewater.

De onderzoekers hebben geen voorkeur uitgesproken voor een van de onderzochte aanvoermogelijkheden. Het rapport is om commentaar opgestuurd aan diverse belanghebbenden. Na verwerking van alle adviezen en reacties bepalen GS en de dagelijkse besturen van Delfland, Schieiand en Rijnland in de loop van deze zomer een voorlopig standpunt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.