+ Meer informatie

Radar tegen 'onzichtbare' vliegtuigen

3 minuten leestijd

HENGELO - Hollandse Signaalapparaten ontwikkelt voor de Koninklijke Marine een radar die de vrijwel onzichtbare stealth-, vliegtuigen opspoort. Het gaat om de Smart-L, een driedimensionale lange-afstandsradar, die tegelijkertijd hoogte, richting en afstand van vliegtuigen en raketten bepaalt.

Het bekendste voorbeeld van een vliegtuig dat zichzelf nauwelijks verraadt aan radarsystemen is de Amerikaanse jachtbommenwerper F-117 Stealth. Enkele tientallen van deze steelse toestellen zijn door de Amerikaanse luchtmacht tijdens de Golfoorlog ingezet om doelen in Irak te bombarderen. Onopgemerkt door de luchtverdediging voerden ze superieur hun missies uit. Niet een van de F117's is neergehaald door de Irakezen.

Stealth is de verzamelnaam voor een groot aantal technieken die er voor zorgen dat een vliegtuig de straling van een radar niet weerkaatst. In de Verenigde Staten hebben onderzoeken om stealth-vlietuigen toch zichtbaar te maken op de radarschermen nog niets levensvatbaars opgeleverd.

President-directeur J. Bosma van Signaal is ervan overtuigd dat de nieuwe lange-afstandradar voor de marine stealth-toestellen wel zal ontdekken. Er wordt geen mysterieuze zwarte doos ingebouwd, maar „het gaat om een zeer intelligente bewerking en verwerking van signalen die de radar krijgt", aldus Bosma. HSA verwacht een voorsprong te nemen bij de ontwikkeling van anti-stealthtechnieken.

Groot belang

Een radar die stealth-vliegtuigen ontdekt, is volgens schout-bij-nacht T. J. N. van der Voort van groot belang voor de marine. „We kunnen niet voorspellen wie wanneer waar welke wapens zal gebruiken. We moeten er rekening mee houden dat alles, ook stealth, overal terecht kan komen".

Het contract voor de ontwikkeling en de bouw van een proefmodel van de Smart-L is gistermiddag bij Signaal in Hengelo getekend. De totale kosten van het project zijn ongeveer 50 miljoen gulden. Het wordt gezamenlijk gefinancierd door het ministerie van defensie, het ministerie van economische zaken en Signaal. Aan werkgelegenheid levert het project 250 manjaren op.

De Smart-L radar is gebaseerd op een radarfamilie waarvan eerder sys-temen zijn besteld door de marines van Nederland, Duitsland, Portugal en Griekenland. Kenmerkend volgens Signaal is dat deze familie een eenvoudige bediening koppelt aan het snel opsporen en blijven volgen van grote aantallen luchtdoelen. De Smart-L kijkt ongeveer 400 kilometervooruit.

Serieproduktie

Signaal verwacht in 1995 te kunnen beginnen met de serieproduktie van de Smart-L. Het bedrijf rekent er op in een periode van tien jaar twintig radars te verkopen. De prijs per stuk is nog niet bekend, maar zal volgens president-directeur Bosma ergens tussen de 13 en 18 miljoen gulden ligFAMILY SKY-SPY LANDBASEO MWOB TECHNOLOGY DEMONSTRATOR gen. Signaal probeert ook bij buitenlandse marines belangstelling te wekken voor de nieuwe radar. Bosma noemde gisteren Duitsland, de Verenigde Staten en Canada.

De Koninklijke Marine installeert de Smart-L radar aan boord van haar geleidewapenfregatten van de Trompklasse, de vlaggeschepen van de vloot, en op de luchtverdedigingsfregatten van de Jacob van Heemskerckklasse.

SMART
SMART-L NAVAL VERSION MWOB NAVAL VERSION VANGUARD WW\ LANDBASEO lopen weken moest een team van AzG, dat in Amman op een reisvergunning voor Irak wachtte, onverrichterzake terugkeren naar Europa. Artsen en verplegers die zich al in Bagdad bevinden, mogen bovendien niet door het land reizen. In totaal bevinden zich nu nog 32 hulpverleners van de organisatie in het land.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.