Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tucht (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tucht (1)

Christelijke huishouding (9)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het vorige artikel schreven we iets over het thema gehoorzaamheid. We eindigden dat artikel met enkele korte opmerkingen over het straffen van kinderen. We gaan hier nu nog wat dieper op in. Ds. Petrus Wittewrongel acht het bestraffen van kinderen een bijzonder goed middel om de kinderen op de rechte weg te houden. Het gaat om het behoud van de kinderen: de bestraffingen der tucht zijn de weg des levens (Spr. 6:23). Tegenwoordig heeft het woord ’tucht’ een negatieve lading, waarbij vooral gedacht wordt aan lichamelijke bestraffingen. Ds. Wittewrongel geeft er echter dezelfde invulling aan als de Spreukendichter, die het woord ’tucht’ vele malen gebruikt. De kanttekening bij Spreuken 1:2 verklaart het woord als volgt: ”Versta het onderwijs dat gegeven wordt om tot de wijsheid te geraken.” Het tuchtigen van de kinderen houdt dus vooral in dat de kinderen vermaand worden en onderwijs krijgen. Die de tucht verwerpt, die versmaadt zijn ziel; maar die de bestraffing hoort, krijgt verstand (Spr. 15:32). We concluderen dat de door de Bijbel genoemde tucht een positieve betekenis heeft.

Opvoeden
Wittewrongel wijst erop dat ouders werk moeten maken van de opvoeding als de kinderen nog zeer jong zijn. Ouders mogen hierin geen tijd verloren laten gaan. De dwaasheid is in het hart van den jongen gebonden (Spr. 22:15). Daarom is het nodig om het schadelijke onkruid van de natuurlijke verdorvenheid er zo vroeg mogelijk uit te trekken om verdere verharding van het hart te voorkomen. De natuur van kinderen is het gemakkelijkste te buigen als ze nog jong zijn, zoals het takje van een boom dat nog teer en zwak is. Ouders zullen er nooit om hoeven treuren dat zij te vroeg begonnen zijn met de opvoeding.
Wat de kinderen in de eerste levensjaren wordt ingeprent blijft hun lang bij, dat zullen ze niet snel vergeten. Leer den jongen de eerste beginselen naar den eis zijns wegs; als hij ook oud zal geworden zijn, zal hij daarvan niet afwijken (Spr. 22:6). Een vat zal lang de reuk en smaak behouden van wat er het eerst in bewaard werd en dat geldt ook voor het laken dat de kleur behoudt waarin de wol geverfd is. Hieruit blijkt wel het grote belang van het onderwijs aan (zeer) jonge kinderen.
Het onkruid schiet gemakkelijk op, daarom moet er voortdurend gewied worden. De ouders hebben dan ook een grote verantwoordelijkheid. Wittewrongel wijst op het onderwijs van de Romein Quintilianus: ”Och, dat wijzelf niet de zeden van onze kinderen zouden verderven; de kindsheid laten wij in vermakelijkheden doorbrengen; de zachte opvoeding die wij toegeeflijkheid [mildheid] noemen zal alle zenuwen van het gemoed en van het lichaam verbreken.”

Tuchtroede
Ds. Wittewrongel merkt op dat in het geval de bestraffing niet helpt, de tuchtroede gebruikt mag worden. Ook de Bijbel spreekt over de roede (2 Sam. 7:14, Ps. 89:33). De kanttekening merkt daarbij op dat het gaat om een milde, vaderlijke kastijding, gericht op het behoud van het kind. Tegenwoordig noemen wij het een pedagogische tik. Wittewrongel benadrukt dat de roede het uiterste middel is dat ouders ter hand kunnen nemen als hun kinderen zich niet vrijwillig laten leiden. Tegenwoordig acht men het geven van een tik in strijd met de pedagogische regels. Het nemen van tuchtmaatregelen zou onpedagogisch zijn. De Bijbel spreekt er echter anders over.
Weer de tucht van den jongen niet; als gij hem met de roede zult slaan, zal hij niet sterven (Spr. 23:13). Het is dan wel van groot belang dat we deze woorden op de juiste manier uitleggen en in zijn verband lezen. De kanttekening wijst erop dat de tucht niet alleen geschiedt door woorden, maar ook door straffen. De woorden ’niet alleen’ duiden er op dat tucht in de eerste plaats bestaat uit vermanende woorden ofwel onderwijs. Maar de roede kan ook nodig zijn. Als die pedagogische tik niet wordt gegeven kan het gebeuren dat de overheid het kind op latere tijd de doodstraf moet geven vanwege het overtreden van de wetten van het land (wat de overheid in onze tijd in ons land niet meer zal doen) of dat God het kind met de eeuwige dood zal moeten straffen vanwege het overtreden van Gods geboden. Het geven van een tik behoort dus gericht te zijn op het tijdelijk en eeuwig heil van het kind. De roede en de bestraffing geeft wijsheid, maar een kind dat aan zichzelf gelaten is, beschaamt zijn moeder (Spr. 29:15).

Medicijn
Wittewrongel is dan ook van mening dat ouders door het gebruik van de tucht hun kinderen een groot voordeel aanbrengen.
Hij zegt het de filosoof Aristoteles na dat de tucht een echt medicijn is voor de kinderen. Het is immers dwaasheid om de kinderen liever te laten sterven dan ze een bittere drank als medicijn te geven. Gij zult hem met de roede slaan, en zijn ziel van de hel redden (Spr. 23:14). ”Wie zou niet graag door zo’n middel het welvaren van zijn kinderen bevorderen en hun ondergang en verderf trachten te voorkomen?”, zo vraagt Wittewrongel zich af. Het zal de ouders ook bewaren voor veel smaadheid, verdriet en schande. Ouders maken zich hiermee vrij van de schuld van de overtredingen van hun kinderen.

Voorwaarden
We mogen nu niet te snel de conclusie trekken dat het geoorloofd en zelfs nuttig is om onze kinderen in bepaalde omstandigheden over de knie te leggen. Ds. Wittewrongel geeft nadrukkelijk aan dat de tuchtroede alleen dan tot een zegen gesteld kan worden als die naar de regel van Gods Woord gehanteerd wordt.
Ouders mogen hun kinderen niet naar hun goeddunken kastijden (Hebr. 12:10). Er moet sprake zijn van een zware overtreding, een misdaad ”…en in het bijzonder wanneer dat wat zij bestraffen willen in hun kinderen, strijdig is met de wet des Heeren en tot een zonde gerekend moet worden”. Als we een pleister leggen op de plaats waar geen wond is, maken we het alleen maar erger.

Gods voorbeeld
Wittewrongel legt uit op welke manier de tucht gebruikt moet worden. Ouders moeten daarin Gods voorbeeld navolgen. Als Hij Zijn eigen lievelingen kastijdt als zij tegen Hem zondigen, doet Hij dat ook in Zijn liefde en gunst tot hun bestwil (Hebr. 12:6,8; Spr. 3:12). Zo behoren ouders ook hun kind te tuchtigen in liefde, met een kalm gemoed, zonder drift. Van de Heere staat er: Want Hij plaagt en bedroeft des mensen kinderen niet van harte (Klaagl. 3:33). Ouders moeten laten merken dat het straffen hen verdriet doet.
En alle kastijding, als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid dengenen die door dezelve geoefend zijn (Hebr. 12:11).

Positieve betekenis
We zien dus dat het woord tucht in de Bijbel een positieve betekenis heeft. Het toepassen van de tucht is gericht op het welzijn van de kinderen. In de eerste plaats betekent het dat de kinderen vermaand worden en onderwijs krijgen. Als dat niet helpt, moet er gestraft worden. Dat kan op verschillende manieren, afhankelijk van de leeftijd van het kind.
Als het echt niet anders kan - Wittewrongel noemt het een uiterst middel - is een pedagogische tik nodig. Dat gebeurt altijd uit liefde, niet uit gekrenkte trots, en beoogt het behoud van het kind. Van kwade bedoelingen mag geen sprake zijn. Maar er valt meer over te zeggen. Wittewrongel legt ook nog uit dat er bij het straffen rekening gehouden moet worden met de zwakheden van de kinderen en de zwaarte van de misdaad. Daarnaast geeft hij aan dat ouders er niet klaar mee zijn als ze hun kind hebben gestraft. Daar hoort altijd wat op te volgen. We hopen op deze laatstgenoemde aspecten een volgende keer nader in te gaan.

(N.a.v. ds. P. Wittewrongel, Christelijke huishouding, deel 1, hfdst. 31)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 mei 2014

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Tucht (1)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 mei 2014

De Wachter Sions | 8 Pagina's