Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De geloofsheld Gidéon

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geloofsheld Gidéon

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hel volgende artikel is het eerste van een reeks van twintig, die Deo Volente van de hand van ds. A. Hofman geplaatst zullen worden over het leven van de richter Gideon (red.)

(1)

Het volk van Israël was een theocratisch volk. De Heere gaf door middel van Mozes Zijn wetten aan Jakob. Het volk van Israël was ook een afgodisch en wederstrevig volk, dat zich telkens van de Heere afkeerde. Toen Jozua gestorven was en ook al de oudsten, die lang na Jozua leefden, verliet het volk de Heere, en diende de Baal en Astaroth.

We lezen in Richteren 2:14: Zo ontstak des Heeren toom tegen Israël, en Hij gaf hen in de hand der rovers, die hen beroofden, en Hij verkocht hen in de hand hunner vijanden rondom; en zij konden niet meer bestaan voor het aangezicht hunner vijanden".

Als het volk bang was riepen zij tot de Heere; de Heere verwekte dan richteren die hen verlosten uit de hand dergenen die hen beroofden.

Eén van deze richters was Gideon, de zoon van Joas en één van de meest roofzuchtige volken waren toen ter tijd de Midianieten. In de dagen van Gideon was het land veertig jaren stil. De Heere had de Kanaanieten ten onder gebracht en Debora had haar lofzang gezongen. We lezen dan verder in Richteren 6 : 1: Maar de kinderen Israels deden dat kwaad was in de ogen des Heeren; zo gaf hen de Heere in de hand der Midianieten, zeven jaren".

Het zijn de Midianieten die ditmaal door de Heere gebruikt worden om Zijn volk te tuchtigen. Zij stamden van Abraham af door middel van Ketura. We lezen in Genesis 25 de twee eerste verzen: „En Abraham voer voort, en nam een vrouw, wier naam was Ketura. En zij baarde hem Zimran en Joksan, en Medan en Midian, en Jisbak en Suah". Abraham zond bij zijn leven deze zonen van Ketura weg naar het oosten. De Midianieten vermenigvuldigden zich sterk, ze zwierven als Bedoeïnen rond en hadden veel vee. Het was niet de eerste keer dat de Midianieten Israël benauwden. Toen het volk des Heeren in Sittim gelegerd was, koppelde het zich aan Baal-Peor. De Moabieten hadden zich met de Midianieten verbonden om Israël te verleiden. Een man uit de kinderen Israels kwam, en bracht een Midianietin tot zijn broederen voor de ogen van Mozes en voor de ogen van de ganse vergadering der kinderen Israels, toen zij weenden voor de deur van de tent der samenkomst. Pinehas de zoon van Eleazar stond op uit het midden der vergadering, en nam een spies in zijn hand. Hij ging de Israëlietische man na in de hoerenwinkel, en doorstak hen beiden zowel de man als de vrouw.

In Numeri 31 zegt de Heere tot Mozes: , , Neem de wraak der kinderen Israels van de Midianieten; daarna zult gij verzameld worden tot uw volken".

Nu hebben de Midianieten zich verbonden met de Amalekieten en die van het oosten. Zij trokken op: rovend, plunderend en verwoestend. Zij kwamen op met hun vee en hun tenten; zij kwamen gelijk de sprinkhanen in menigte, dat men hen en hun kemelen niet tellen kon; en zij kwamen in het land, om dat te verderven. Israël werd zeer verarmd vanwege de Midianieten.

Wie onzer denkt hierbij niet aan de Duitse horden die in 1940 ons land binnenvielen? Nederland bleef als een arm en berooid land achter toen de Duitsers in 1945 ons land verlieten.

De kinderen Israels riepen in hun grote nood tot de Heere. Zond de Heere nu aanstonds een verlosser? Neen, de Heere zond een man die een profeet was tot de kinderen Israels. En wat deed deze profeet? Hij stelde het volk hun schuld voor ogen. Het schuldbewustzijn moet gewekt worden, de zonde moet worden bestraft.

De dichter van Psalm 51 zingt: 'k Erken mijn schuld, die U tot straf bewoog Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig.

Als de Heere het licht laat schijnen op Zijn heilige wet wordt de zonde levend. Christus heeft de zonde van Zijn volk in Zijn lichaam gedragen op het hout.

Er zijn mensen die met veel lof over Jezus spreken, maar van Adam weten ze niets.

Nadat de Heere Zijn volk de schuld voor ogen gesteld had, kwam er een Engel des Heeren en zette Zich onder de eik, die te Ofra is, welke aan Joas, de Abi-ezriet toekwam. Wie was deze Engel des Heeren? In vers 12 wordt Hij de Engel des Heeren genoemd en in vers 14 heet Hij HEERE, dat is Jahweh. Alle twijfel is dus uitgesloten. Trek uw schoenen uit van uw voeten want de plaats waarop gij staat is heilig land.

De Engel zette Zich dus onder de eik die te Ofra is, het eigendom van Joas, de vader van Gideon. Te Ofra woonde het geslacht van Abiezer. Joas was in die dagen het hoofd van dat geslacht. Het was een geslacht dat tot de baaidienst was vervallen, uitgezonderd de kleinste van dat geslacht. Gideon vreesde de Heere. Zijn naam betekent: iemand die afbouwt, of: iemand die nedervelt. De toekomstige richter van Israël dorste tarwe bij de pers.

Wie dorst er nu tarwe bij de wijnpers? Is niet de dorsvloer daarvoor de plaats? Inderdaad, maar we lezen op het eind van vers 11: „Om die te vluchten voor het aangezicht der Midianieten".

Enerlei wedervaart de rechtvaardige met de goddeloze. Ook Gods volk moet onder het oordeel door. Ze zijn in deze wereld niet gevrijwaard voor tegenspoed. Maar wel geldt voor hen wat de dichter zingt in Psalm 97:

Hij, die in tegenspoed Zijn gunstgenoten hoedt. Verleent hun onderstand. En redt z' uit 's bozen hand. Die op hun onschuld woedt.

Aalburg'

Ds. A. Hofman.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 december 1987

De Saambinder | 8 Pagina's

De geloofsheld Gidéon

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 december 1987

De Saambinder | 8 Pagina's