Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Beroepskeuzetesten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Beroepskeuzetesten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hallo allemaal. Peter Lauster, auteur van het boek "Beroepskeuzetesten", noemt in zijn boek tien vaardigheden die van belang zijn voor het kiezen en uitoefenen van een beroep. Verder geeft hij door middel van allerlei grafieken aan in welke mate je een bepaalde vaardigheid nodig hebt voor een bepaald beroep. De rest van het boek bestaat uit vaardigheidsoefeningen. Niek van Voorden heeft een echt technische baan. Maar sinds een jaar houdt hij zich in deeltijd bezig met 'netwerkmarketing'.

Het boek "Beroepskeuzetesten" is bedoeld voor iedereen die nog een beroep moet kiezen of al deelneemt aan het arbeidsproces. De auteur -hij is naast schrijver ook psycholoog, adviseur en therapeut- heeft tien vaardigheden op een rijtje gezet die van belang zijn bij het kiezen en uitoefenen van een beroep. Deze tien vaardigheden zijn: contactuele eigenschappen, onderhandelingskunst, creatief denken, spreekvaardigheid, smaak, logisch denken, technisch inzicht, concentratie, rekentalent en praktische intelligentie. Daarnaast somt de schrijver tien veel voorkomende beroepsgroepen op: natuurwetenschappen, techniek, handel, vormgeving, bestuur/overheid, vrije beroepen, onderwijs/vorming, geneeskunde, maatschappelijk werk en verkoop.

Grafieken
Met behulp van een flink aantal grafieken wil de auteur aangeven in welke mate je een bepaalde vaardigheid nodig hebt voor een bepaald beroep. Bijvoorbeeld: Wil je de techniek in, dan hoefje de kunst van het onderhandelen niet zo machtig te zijn, maar moet je wel een zeer goed technisch inzicht hebben. In de handel moet je daarentegen wel goed kunnen onderhandelen, maar is een gemiddeld technisch inzicht voldoende. De grafieken geven een globaal beeld. Zo wordt aangegeven dat je in het onderwijs aan een gemiddeld rekentalent voldoende hebt, maar dat geldt natuurlijk niet voor een wiskundeleraar. In de grafieken wordt overigens wel telkens de ideale situatie aangegeven. In de praktijk komt het zelden voor dat iemand voor zijn beroep precies alles aan vaardigheden in huis heeft wat nodig is.

Trainingen
Het grootste deel van het boek wordt in beslag genomen door vaardigheidsoefeningen. Nu zeggen zulke trainingen natuurlijk lang niet alles over iemands vaardigheden, maar ze kunnen een aardige aanwijzing opleveren. De oefening over contactuele eigenschappen gaat als volgt. De lezer krijgt twaalf tekeningen van gezichten te zien. Hij moet zich voorstellen dat hij door deze twaalf mensen omringd is en aankruisen wie hij sympathiek en wie hij onsympathiek vindt. Vindt hij de meesten onsympathiek, dan zou het volgens het boek geen kwaad kunnen zijn instelling tegenover zijn medemensen te corrigeren. „Want als men alleen op het uiterlijk afgaat, berust de mening: 'deze persoon is onsympathiek' op een vooroordeel. En hoe minder negatieve vooroordelen iemand heeft, hoe beter dat is voor zijn contacten met vreemden." In de oefening over logisch denken staat telkens een reeks van drie figuren afgebeeld. In zo'n reeks veranderen de figuren volgens een bepaald schema. Hoe het vierde figuur in de reeks eruit zou moeten zien, mag de oefenaar zelf uitzoeken. Hij heeft telkens de keus uit vier mogelijkheden.

Ontwikkeling
De oefeningen zijn niet alleen bedoeld om uit vinden hoe goed je een bepaalde vaardigheid onder de knie hebt, maar ook om deze vaardigheid verder te ontwikkelen. De auteur is namelijk van mening dat iedereen in principe in staat is om zich blijvend te ontwikkelen. Met andere woorden: niemand is te oud om te leren. Hij geeft aan het eind van het boek dan ook informatie over het leerproces, inclusief vijf tips voor optimaal leren, waaronder: „Het leerresultaat neemt toe als u korte pauzes neemt. Ononderbroken leren is weinig effectief."

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 april 1997

Terdege | 84 Pagina's

Beroepskeuzetesten

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 april 1997

Terdege | 84 Pagina's