+ Meer informatie

Vliegrampen nog juist voorkomen

Kritiek op Spaanse lucht leiding

2 minuten leestijd

LONDEN — Een Britse piloot heeft zaterdag meegedeeld dat zijn „Trident" van de maatschappij „British Airways" afgelopen donderdag boven Spanje binnen tien minuten tweemaal ternauwernood aan een botsing met een ander vliegtuig is ontsnapt. Hij had 82 passagiers aan boord en was op weg van Londen naar Valencia.

Gezagvoerder Derek Baker vertelde journalisten, hoe hij door bliksemsnel reageren eerst een botsing met een Jumbo van „El Al" wist te voorkomen'. „De leunde opzij om het landingsinstructieboek te pakken, en zag opeens op onze hoogte — 10 km — een Bouing 747 van El Al. Toen ik besefte dat hij ons zou raken... schakelde ik de automatische piloot uit en had maar net tijd om te stijgen...., we moesten 60 meter omhoog schieten om over de Jumbo heen te wippen. Op het dichtsbijzijnde punt waren we niet meer dan 300 meter van elkaar af, d.w.z. een seconde vliegtijd. Waren er wolken geweest, dan was het een ramp geworden".

Oud systeem

Nog geen tien minuten later gaf de Spaanse verkeersleiding hem opdracht te dalen naar 2.400 meter als voorbereiding op de landing in Valencia. Dat zou het vliegtuig in de baan hebben gebracht van een Boeing 727 van de Britse maatschappij „Dan Air". Daar de toestellen rechtstreeks met elkaar in contact stonden, kon de potentieel rampzalige manoeuvre worden voorkomen.

De passagiers hebben niets van de incidenten gemerkt, zo zei Baker, die felle kritiek leverde op het Spaanse vluchtleidingssysteem dat volgens hem nog hetzelfde is als twintig jaar geleden. Beide incidenten gebeurden toen hij was aangewezen op instructies van de verkeerstoren van Barcelona. Een woordvoerder van ,,British Airways" verklaarde dat het Spaanse ministerie van luchtvaart een onderzoek instelt en dat de Britse raad voor de burgerluchtvaart op de hoogte is gebracht.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.