+ Meer informatie

Genegeerd verlies

3 minuten leestijd

De bel klinkt. Voor de deur staat een agent. Aan zijn gezicht is te zien dat er iets grondig mis is. Dan komt de boodschap. Man, vrouw of kind is bij een verkeersongeluk om het leven gekomen. Eerst overheerst het ongeloof. Want zo'n ramp gebeurt altijd bij een ander. Als de rauwe werkelijkheid doordringt, stort de wereld in.

Het is onvoorstelbaar, maar toch gebeurt het. Iedere week voltrekt zich in ons land een tragedie van de omvang van de ramp in Enschede. Elke week vallen er gemiddeld 22 doden op de weg, en 1000 gewonden waarvan er 400 in een ziekenhuis belanden. Elke week komen er tachtig mensen bij die blijvend letsel overhouden aan een verkeersongeval.

Sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog kwamen meer dan 100.000 mensen om in het Nederlandse verkeer. De bevolking van een middelgrote stad. Van de Nederlanders met niet-aangeboren hersenletsel liep het merendeel dat op in het verkeer. Wekelijks veroorzaakt het verkeersgeweld een schade van 175 miljoen euro, inclusief de gevolgen op lange termijn.

De verzamelde vijfregelige ANP-berichtjes van de afgelopen twee weken -vaak "kortjes" om de gaatjes op een krantenpagina te vullen- spreken harde taal. Leidse vrouw komt om, Zwollenaar overleden, bejaarde verongelukt, motorrijder gedood, fietser overlijdt, echtpaar gedood, voetganger doodgereden, bromfietser omgekomen Alle leeftijden, alle soorten verkeersdeelnemers. Een rij die een zee van verterend verdriet genereert.

"Onze technologie biedt veel mogelijkheden om het verkeer veiliger te maken", zegt prof. ir. J. L. de Kroes, "maar deze laten we onbenut. Ja, er bestaat zelfs verzet tegen omdat ze volgens velen de "menselijke vrijheid" zou aantasten." De Kroes is oud-hoogleraar transportveiligheid, oud-voorzitter van de Spoorwegongevallenraad en sinds 1995 samen met zijn vrouw de drijvende kracht achter de Vereniging Verkeersslachtoffers (VVS).

"Is dat dan de vrijheid om anderen het ziekenhuis of het graf in te rijden? Van de ongevallen op de weg wordt 95 procent veroorzaakt door menselijk falen. Het gedrag op de weg verhardt, de agressie neemt duidelijk toe en verkeersregels worden op steeds grotere schaal en steeds ernstiger overtreden. Met elke kilometer die er harder wordt gereden, neemt de ongevalskans met 3 procent en de ernst van het ongeval met 5 procent toe. De politiek vindt verkeer niet interessant, ondanks dat de overheid mede opdraait voor de schade van miljarden euro's die het verkeer jaarlijks veroorzaakt."

De aandacht voor nabestaanden van doden en mensen die levenslang beschadigd zijn, is minimaal, zegt de VVS. Vandaar dat de jaarlijkse herdenking van verkeersslachtoffers dit jaar het harde thema "Genegeerd verlies" meekreeg. "De samenleving negeert domweg het verlies aan levens en levensgeluk, laat slachtoffers en hun naasten in de kou staan."

Zoals altijd -en in heel Europa gebruikelijk is- heeft de herdenking plaats op de derde zondag van november, die in 2002 op de 17e valt. In Nederland gebeurt dat dit jaar in Zwolle. In Friesland heeft op 22 november een aparte herdenking plaats.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.