+ Meer informatie

Hoofdzaken rond een valhelm

ANWB bar ontevreden over veiligheid van motorrijders

3 minuten leestijd

De overheid dwingt bestuurders van brom- en motorfietsen tot het nemen van beschermende maatregelendoor de draagplicht van een goedgekeurde valhelm. Wie zich daar niet aan houdt, brengt zichzelf en anderen in gevaar. Hij kan ook. nog eens rekenen op een fikse bekeuring als de politie hem betrapt. Geregeld dus. Of toch niet? Blijkens een recent onderzoek van de ANWB en de Consumentenbond schort er aan de kwaliteit van valhelmen ondanks de gestelde eisen nog het een en ander. Lang niet alle valhelmen die in ons land over de toonbank gaan, zijn zo beschermend als ze eruit zien. Over valhelmen is bij de meeste gebruikers weinig bekend. Men plaatst het voorwerp meestal zonder nadenken op het hoofd, verankerd het geheel met de voorhanden zijnde sluiting en neemt deel aan het verkeer. Wie echter zijn valhelm eens beter bekijkt, ontdekt dat er vrijwel altijd sprake is van eet? viertal componenten. Allereerst is er een harde buitenschaal van kunststof, dan een schokabsorberende binnenschaal en vervolgens een laag bekledingsmateriaal. Om het geheel op z'n plaats te houden, is in veel gevallen een kinband aangebracht die voorzien is van een sluitingsmechanisme. Hiervan is sprake bij zowel de het hele hoofd omsluitende integraalhelm als de jethelm die een deel van het gezicht onbeschermd laat. Bovendien zijn integraalhelmen nog voorzien van een vizier dat geopend en gesloten kan worden.

Functies

Om een valhelm tot z'n recht te laten komen, heeft elk van de componenten zijn eigen functie. De harde buitenschaal is bedoeld om te voorkomen dat voorwerpen van buitenaf het hoofd binnendringen bij een valpartij. De binnenschaal beschermt de schedel tegen de gevolgen van een klap en zorgt ervoor dat de hierbij vrijkomende krachten niet op een plek van het hoofd geconcentreerd blijven. Het comfortmateriaal verbetert de pasvorm van de helm. Kinband en sluitingsmechanisme zorgen ervoor dat de helm op z'n plaats blijft. Het vizier bij de integraalhelm draagt in hoge mate bij a'an de bescherming van gezicht en ogen.

Om optimale veiligheid te waarborgen, zijn er eisen gesteld aan een integraalof jethelm. Deze eisen zijn vastgelegd in het zogenaamde ECE-reglement dat in veel landen in Europa wordt gehanteerd. In ons land krijgen helmen momenteel een keurmerk als ze aan het ECE 22-03 regelement voldoen. Dit keurmerk moet zich aan de binnenzijde van de helm bevinden.

Praktijk
Het dragen van een goedgekeurde valhelm is verplicht. Toch wil dat nog niet zeggen dat iedereen z'n helm ook daadwerkelijk goed draagt. Met name bromfietsbestuurders nemen met hiermee wel eens een loopje. Uit een onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveilgheid (SWOV) bleek in ieder geval dat gemiddeld 15 procent z'n valhelm niet dichtgegespt had. Bij de helft was de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.