Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bestemming bereikt (2, slot)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bestemming bereikt (2, slot)

Boekbespreking

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een reisgids zou je het kunnen noemen, het recent uitgekomen boek van ds. P. den Butter. Het kenmerk van zo’n gids is dat hij je de weg wijst vanaf je vertrekpunt naar de bestemming. De mogelijke trajecten, de te verkiezen wegen en de te vermijden hindernissen worden aangewezen. Zo is het ook in deze publicatie. Het gaat in dit boek om de allerbelangrijkste reis. Die van ons leven. De weg naar onze eeuwige bestemming. Slechts twee eindstations zijn mogelijk. De ondertitel geeft het aan: Hemel of hel en de reis daarheen.
Toch zeg ik het niet helemaal goed. Niet zozeer dit boek als wel het Boek waaruit deze publicatie zo rijkelijk put, is de echte en betrouwbare Reisgids, het Woord van God. Kort wil ik het nieuwste boek van ds. Den Butter typeren en het vandaaruit nog eens extra aanbevelen.

Het eerste dat opvalt, is het Bijbels gehalte. In zijn eerste hoofdstuk wijst de schrijver op de noodzaak om eerbiedig te luisteren naar Gods Woord. Zijn intentie is de lezers te dienen met een eerlijke weergave van wat de Bijbel zegt over de twee bestemmingen die eeuwig zijn. Het is ook wel zaak om bij zo’n gewichtig onderwerp uit een betrouwbare Bron te putten. Wie in deze dingen eigen licht laat schijnen, brengt al snel op een dwaalspoor. Met mogelijk fatale gevolgen.

Ds. Den Butter maakt zijn voornemen ook waar. Zeer overvloedig en op zorgvuldige manier put hij uit wat de Heilige Schrift getuigt. Letterlijk op elke bladzijde. Als er al uit andere geschriften geciteerd wordt, dan is het op een kleine uitzondering na alleen uit de belijdenis van de kerk. Maar ook dat alleen nadat is aangetoond dat de Confessie getrouw is in het naspreken van het Woord van God. Verhelderend zijn de vele (in een ander lettertype weergegeven) excursen over specifieke Bijbelgedeelten.

In het familieblad Terdege schreef de recensent dat dit boek iets heeft van een kleine, pastoraal getoonzette dogmatiek. Daar zit iets in. Een betrouwbare dogmatiek zet de gegevens van de Heilige Schrift ordelijk in het goede verband. Dat is ook een kenmerk van dit boek. Het doet recht aan wat de Heere heeft geopenbaard, ook wanneer dat elkaar wel eens lijkt tegen te spreken. Hoe ligt het bijvoorbeeld toch in de verhouding van Goddelijke verkiezing en menselijke verantwoordelijkheid? Is het niet de Heere die soeverein (ver)kiest? Hoe kunnen we dan spreken van het maken van keuzen door ons, mensen? En: als de Heere van eeuwigheid heeft besloten wie er zullen zalig worden, mag dan het Evangelie wel aan ieder worden aangeboden? Voor wie met vragen als deze loopt, geeft dit boek in het middendeel heldere en pastorale antwoorden. Onderbouwd vanuit Schrift en belijdenis.
Ik wil nadruk leggen op de pastorale intentie van dit boek. De lezer wordt als het ware bij de hand genomen en gevoerd naar de grazige weiden van het Woord. Om gevoed en geleid, maar niet minder om gewaarschuwd en vermaand te worden.

Ook dat laatste is aan de orde als het gaat om het grote thema Bestemming bereikt. Daarom noem ik dit geschrift ook een bewogen en eerlijk boek. Het wil de laatste ernst aan het hart leggen. Zonder omwegen komen de zaken van dood en eeuwigheid aan de orde. Zoals ook de Heilige Schrift daarover spreekt. Opgetekend uit de mond van profeten en apostelen, maar niet het minst gesproken door de mond der Waarheid Zelf, de Heere Jezus. Meer dan wie ook heeft de Zaligmaker getuigenis gegeven aangaande de laatste dingen. Opmerkelijk is het dat vooral de grote Profeet en Leraar beeldende aanduidingen gaf van wat de hel is. Het is onmiskenbaar: zij die geen deel aan Christus hebben, zullen de eeuwigheid doorbrengen in de buitenste duisternis.

Oordeel en gericht, zaligheid en rampzaligheid, hemel en hel – moeten deze eeuwige werkelijkheden een plaats in de prediking krijgen? Gaan ze ons voorstellingsvermogen daarvoor niet ver te boven? Dit boek toont met het gezag van het Woord van God aan dat de Heere wel degelijk van Zijn dienaren eist dat daarover in de verkondiging gesproken wordt. Het is eis van Gods Woord: te spreken over de eeuwige zaligheid en de heerlijkheid van Gods kinderen, maar niet minder te wijzen op het eeuwig verderf van hen die de Heere niet zoeken en vrezen. Zo niet, dan wordt tekort gedaan aan de boodschap van de heilige Schrift.

Het laatste hoofdstuk bevat een verantwoording van de schrijver aangaande zijn bedoeling met dit boek. Die is tweeledig. Allereerst: eerlijk omgaan met Gods Woord. De uitleg van de Bijbel moet zodanig zijn dat daarin de stem van de Heere klinkt. Daarbij moeten eigen gedachten en meningen worden ingetoomd. Vervolgens: eerlijk en bewogen omgaan met de zielen van de mensen. Zowel de liefde van Christus is het die dringen moet, maar evenzeer de schrik des Heeren.

Het werk van de Heere zal z’n bestemming bereiken. Dat is zeker en vast. Maar hoe zal dat zijn met onze persoonlijke bestemming? Moge de lezing en overdenking van dit boek er als middel toe bijdragen dat deze de eeuwige zaligheid zal zijn.

N.a.v.: Ds. P. den Butter, Bestemming bereikt. Hemel of hel en de reis daarheen. Uitgeverij Den Hertog, Houten. Paperback. 333 pag. ISBN 978 90 331 2749 6. Prijs € 23,90.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 16 augustus 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Bestemming bereikt (2, slot)

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 16 augustus 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's