Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Intervisie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Intervisie

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Al naar gelang je als schoolleider meer werkgever wordt - ook al ben je dat formeel niet - kom je meer tussen bevoegd gezag en team in te staan. Je bent niet meer zo vanzelfsprekend een onderdeel van je team. Door deze inter-mediaire positie brengt je vak steeds meer "eenzaamheid" met zich mee. Het is daarom goed om regelmatig collega's te ontmoeten. Je kunt dan ervaringen uitwisselen, elkaar ondersteunen en van elkaar leren.

I ntervisie kan een middel daartoe zijn. Op ziclizelf is liet werken als intervisiegroep een laagdrempelige bezigheid, leder die de bedoeling heeft werkproblemen eens wat gestructureerder aan te pakken kan op weg met behulp van één van de gangbare methoden. In die zin is intervisie een zelfhulpmethode die door werkers in het onderwijs goed is toe te passen. Voorwaarde is echter dat een groep vertrouwen heeft in de leerweg en zelfleidend kan werken.

Intervisie kan dan ook heel goed in een team plaatsvinden. Met behulp van intervisie kan bijvoorbeeld een probleem met een leerling helder worden, waardoor de leerkracht weer mogelijkheden ziet om het probleem aan te pakken.

\Na\ is intervisie?

Onder intervisie wordt verstaan:

- onderlinge advisering t.a.v. werkproblemen - in een groep bestaande uit gelijken

- die binnen een gezamenlijk vastgestelde structuur

- tot oplossingen tracht te komen (in de zin van gedragsverandering t.a.v. probleemsituaties)

- in een autonoom, ervaringsgericht leerproces. (Hendriksen, J., 1992)

Het moet hierbij volstrekt duidelijk zijn dat personen die bij de werkproblemen een rol kunnen spelen, geheel anoniem ter sprake worden gebracht. (Dat hoeft in een team dus niet van een leerling te gelden). Het gaat dan ook niet om deze personen, maar om het probleem van jezelf. Het probleem moet je eigen probleem zijn. Het gaat dus niet om puur technische problemen.

Het gaat om de systematische aanpak van werkproblemen. Er is geen sprake van een aparte, boven de groep staande begeleider/ster.

Dat wil niet zeggen dat er geen sprake is van leiderschap, integendeel, de intervisiegroep wijst zelf, waar nodig, iemand aan die vooral verantwoordelijk is voor het procedurele verloop van de bijeenkomst. Wezenlijk is in de groep dat het leiderschap wisselt, waardoor iedereen ervaring krijgt in het leiden van een groep en tegelijkertijd ook ruim de kans krijgt eigen werkproblemen in te brengen. De intervisiegroep pakt zelf haar zaakjes aan, is zelf verantwoordelijk voor werkwijze, afspraken, sfeer, e.d. De groep is met andere woorden verantwoordelijk voor het eigen leerproces en maakt gebruik van het "eigen leiderschap" (Cohn, R., 1983).

De Balintmetliode

De mate waarin deelnemers behoefte hebben aan structuur tijdens een intervisiebijeenkomst is verschillend en wordt bv. bepaald door het type werkprobleem, de ervaring van groepsleden met intervisie en autonoom leren, de vertrouwdheid met elkaar en het bereid

zijn zichzelf bespreekbaar te stellen. Afhankelijk van de beginsituatie van de intervisiegroep kun je overgaan tot een meer of minder gestructureerde aanpak van de intervisie.

Intervisie kan volgens verschillende methoden (aanpakken) plaatsvinden. In het boekje van Hendriksen vindt u ze netjes uitgewerkt. Eén van deze methoden hanteren wij in onze directiekring, de zgn. Balintmethode.

Deze methode is bedoeld om in een groep individuele werkproblemen die groepsleden hebben in een situatie buiten deze groep, in de groep te brengen. Het meest vruchtbare is het bespreken van werkproblemen, die nog niet zijn opgelost.

Bij intervisie is het uiteraard noodzakelijk dat de probleeminbrenger het probleem zo open en eerlijk mogelijk naar voren brengt. Dit geeft de beste kans op een waardevolle bespreking.

Werkwijze

1. De persoon vertelt het probleem. (10-15 min.) - de groepsleden trachten zich in te leven in de situatie van degene die het probleem voorlegt en schrijven, individueel of in duo's een aantal informatieve vragen op.

2. Informatieronde. (10 min.) leder stelt één informatieve vraag (bij het werken in duo's: samen twee vragen). De gespreksleider vat als afsluiting het probleem nog eens samen en checkt of ieder het begrepen heeft.

3. De groepsleden schrijven adviezen op. (10 min.) Dat gebeurt individueel of in duo's, niet vanuit de herinnering van eigen situaties. Het gaat om de situatie van de probleeminbrenger.

4. De groep geeft adviezen. (10 min.) Hierover wordt niet gediscussieerd. De probleeminbrenger kan deze adviezen opvatten als alternatieven.

5. Afsluiting. (10 min.) De probleeminbrenger geeft een eerste reactie op de adviezen. De groepsleden kunnen reageren. Welke adviezen zijn zinvol en bruikbaar? Wat hebben de groepsleden er aan gehad?

Tenslotte geeft de gespreksleider een korte, puntige samenvatting van deze intervisie.

Structuur

Welke methode je ook hanteert, bij intervisie kun je steeds spreken van een basisstructuur ; altijd is er sprake van het formuleren van een probleem, steeds volgt daarop in een of andere vorm het oriënteren op en analyseren van het probleem. Omdat er vaak grote verschillen blijken te zijn in leerbehoeften en verwachtingen van de individuele deelnemers is het heel belangrijk om dit punt vooraf met elkaar door te praten en te zien waar de gezamenlijke start kan worden gemaakt. De intervisiebijeenkomst wordt steeds vervolgd met het formuleren van een aantal mogelijke oplossingen of adviezen. Deze grondstructuur maakt dat intervisie taakgericht van aard is.

Afronding

Het interviseren in een groep collega's vraagt om onderling vertrouwen en herkenning van eikaars problemen. In het interactieproces is aandacht voor ieders 'eigen leiderschap' en ruimte voor het bespreken van weerstanden en storingen. De begeleider/ster van de bijeenkomst moet vooral oog hebben voor het op een juiste wijze verzamelen van problemen, het formuleren en het kiezen ervan. Vooral bij dit laatste is het goed om te beseffen dat niet elk probleem in aanmerking komt voor bespreking in de intervisiegroep. Er zijn problemen die zo diep zijn geworteld, dat naar andere oplossingen gezocht moet worden.

Verder hebben wij de ervaring dat de ideale groepsgrootte tussen de 6 en 12 personen ligt. Beneden de zes wordt de scheiding tussen de fasen wat dwangmatig en boven de twaalf gaan de verschillende fasen wat te lang duren en kan de veiligheid als onvoldoende ervaren worden. Om rustig alle fasen van deze methode te kunnen doorwerken moet je zo'n 1 V2 a 2 uur tot je beschikking hebben.

In onze directiekring ervaren wij het als een bijzonder openhartige en plezierige manier van omgaan met elkaar(s problemen). Je leert elkaar beter kennen en begrijpen. Je krijgt meer oog voor de ander. Je leert beseffen dat ook collega's met problemen kunnen worstelen. Je ervaart vervolgens dat je ook in dit deel van je werk geheel afhankelijk bent van de heilzame invloeden van Gods Geest. Eén van de middelen die Hij daan/oor gebruiken kan, kan een collega zijn. Deze avonden te beginnen met gebed en meditatie en af te sluiten met gebed, vinden we niet alleen goed gebruikelijk, doch ervaren we ook als onmisbaar.

Intervisie bij werkproblemen het ook eens. probeer

J.M. Strijbis

Literatuur

- Hendriksen, J., Intervisie bij werkproblemen, Melissen, Baarn, 1992

- Cohn, R., Van psychoanalyse naar themagecentreerde interactie, Melissen, Baarn, 1983

- Griffioen, J., Supervisie aan beginnende leraren, Wolters-Noordhoff, Groningen, 1980.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 1996

De Reformatorische School | 44 Pagina's

Intervisie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 1996

De Reformatorische School | 44 Pagina's