Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Twee Japanners: een ruime stille en een sportieve complete

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Twee Japanners: een ruime stille en een sportieve complete

Een Terdege-team van vier personen (m/v) test elke maand twee auto's. Marco van Dijke, een van de testrijders, vat hun bevindingen samen.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De nieuwe Almera moet volgens Nissan nieuwe normen stellen in zijn klasse. Omdat te kunnen controleren vergelijken we de opvolger van de Sunny met de meestverkochte Japanner in zijn klasse, de Mazda 323.

De Nissan Almera is op het moment leverbaar in drie varianten: een 3-deurs (hatchback), een 4-deurs sedan (met kofferbak) en de hier geteste 5- deurs hatchback. Een stationwagon is niet leverbaar. Daarom blijft Nissan de Sunny stationwagon voorlopig nog leveren.

Dat er geen Almera stationwagon geleverd wordt, mag op z'n minst opmerkelijk worden genoemd, omdat de laatste tijd de vraag naar dit type auto weer groter wordt. Ook Mazda levert de huidige 323 niet meer in deze variant. De 323 is verkrijgbaar als 3-deurs hatchback, 5-deurs F en als de hier geteste sedan.

Motor en transmissie
Nissan levert de Almera op het moment met twee benzinemotoren en een diesel. De benzine-uitvoeringen hebben een inhoud van 1,4 en 1,6 liter. De diesel heeft een inhoud van 2,0 liter. In deze test vergelijken we de 100 pk leverende 1,6 motor met de 1,5-versie van de Mazda, die goed is voor 90 pk.

Naast deze 1,5 is de 323 sedan ook nog verkrijgbaar met benzinemotoren met 1,3 en 1,8 liter inhoud. Een diesel is niet leverbaar. Zoals verwacht is de Nissan wat sneller dan de Mazda. De fabriek geeft voor de Almera een acceleratietijd van 0-100 in 11,5 seconden en een topsnelheid van 180 km/u op.

De 323 doet daar niet veel voor onder met 12 seconden en 177 km/u. In het verkeer is de Almera echter veel soepeler. De auto trekt vooral bij tussenacceleraties veel beter, maar maakt boven de 4000 toeren wel flink wat kabaal. Tot zo'n 3000 toeren is de auto echter heel stil, dus bij een rustige rijstijl zal niemand zich storen aan het motorgeluid.

De Mazda is alleen rumoerig rond 110-120 km/u. Het gemiddelde testverbruik van beide auto's was 1 liter per 12 kilometer. Bij een rustige rijstijl is 1 op 12,5 zeker haalbaar. De motoren van beide auto's zijn gekoppeld aan een goed schakelende 5-versnellingsbak. De verhoudingen zijn goed op elkaar afgestemd.

Bij de Mazda liggen de versnellingen wel dicht bij elkaar, maar niet zodanig dat je je gauw vergist. De koppeling van de Almera is licht en pakt goed aan. Ook de 323 heeft een lekkere koppeling met een goed te bepalen aangrijppunt.

Weggedrag en besturing
De Almera heeft een fantastisch onderstel. De auto is comfortabel, helt niet veel over in de bochten en heeft een precieze besturing. Op korte oneffenheden is hij wat stug, maar niet zodanig dat hij als oncomfortabel ervaren wordt. Alleen bij hogere snelheden wordt de besturing wat licht. Verschillende testrijders vonden dat de auto dan wat gaat "zweven".

De 323 is nog comfortabeler, maar heeft als nadeel dat hij in bochten wat meer overhelt. De besturing is eigenlijk iets te direct, waardoor hij op de snelweg een wat slingerig rijgedrag veroorzaakt. Op de testauto zaten als extra lichtmetalen velgen met brede banden. Deze veroorzaakten behoorlijk veel lawaai, vooral op klinkerwegen.

De banden van de Almera lieten zich minder horen, hoewel ze ook op klinkerwegen wat meer lawaai produceerden. De beide auto's remmen goed. De bediening is licht en de remkracht is goed te doseren. Ook bij noodstops blokkeren de remmen nauwelijks. Een antiblokkeersysteem is op beide auto's leverbaar als extra. Bij de Nissan Almera kan dat alleen in combinatie met een tweede airbag.

Comfort
De Nissan Almera is een fijne, ruime auto. Voorin en achterin goede hoofd- en beenruimte. Ook de kofferbak is met een inhoud van 340 liter ruim te noemen voor zijn klasse. De instap voor is goed, al zijn de zittingen wat aan de lage kant. De Almera heeft comfortabele, stevige stoelen en met behulp van het in hoogte verstelbare stuur is de rijpositie goed in te stellen.

Achter is de instap wat moeilijker door de ronde deurstijlen. Het zicht rondom is over het algemeen goed. Alleen de rechter portierstijl neemt nogal wat zicht weg. In het interieur is voldoende opbergruimte en een ruim, maar onverlicht en niet af te sluiten dashboardkastje.

Het kastje heeft als nadeel dat het deksel bij het openen op je knieën valt. De afwerking is perfect. Nergens losvallende randjes, en de materialen die voor het interieur gebruikt worden, zien er goed uit. Ook vallen de portieren met een degelijk geluid in het slot.

De 323 is nog wat ruimer dan de Almera. De kofferbak is met een inhoud van 427 liter zelfs groot te noemen. Deze auto heeft geen verstelbaar stuur, maar daar staat tegenover dat de zitting van de stoel kantelbaar is. De lengte van de leuning is wat te kort voor lange mensen. Daardoor staat de hoofsteun in een te lage, gevaarlijke stand. Er zitten twee dashboardkastjes in de 323, waarvan er één verloren gaat als er een tweede airbag besteld wordt. Het andere is klein, niet verlicht, maar wel afsluitbaar.

De achterzijde is moeilijk op lengte in te schatten. De afwerking van de Mazda is minder degelijk. De gebruikte materialen voor het dashboard en versnellingspook zijn ronduit plastiekerig. Ook de kofferruimte is wat minder afgewerkt. Bovendien vallen de deuren met een 'blikkerig' geluid dicht.

Uitrusting
De Nissan Almera heeft een rijke uitrusting. Bijna alle Almera's (behalve de 1.4 LX 3d) hebben standaard airconditioning. De geteste 1.6 GX beschikt voorts nog over centrale portiervergrendeling, toerenteller en elektrisch te bedienen spiegels. Alle Almera's zijn standaard voorzien van een airbag voor de bestuurder. Alle benzinemodellen hebben een startbeveiliging tegen diefstal.

De Mazda 323 is een stuk kaler. In deze LX uitvoering zit geen toerenteller en centrale portiervergrendeling. Dat laatste zit zelfs op de duurdere 1.5 GLX uitvoering niet. Ook een airbag ontbreekt. Zowel de 323 als de Almera hebben in hoogte verstelbare gordels voor, drie gordels achter, stuurbekrachtiging en een in delen neerklapbare achterbank.

Conclusie
Welke auto moet u kiezen? Dat is een moeilijke vraag. Iemand die kiest voor een rijk uitgeruste auto met een sportief/comfortabel weggedrag is het beste af met de Almera.

De 323 daarentegen is wat ruimer, vooral de kofferbak, en wat comfortabeler. In prijs maakt het weinig uit. De Almera 1.6 GX 5d kost ƒ 33.695 en de Mazda 323 1.5 LX 4d staat voor ƒ 33.495 in de prijslijst.

                              ------------------------------

Plus- en minpunten

MAZDA 323

+ Ruim
+ Comfortabel
+ Stil
+ Bagageruimte


- Afwerking en gebruikte materialen
- Karige uitrusting
- Geen lampje dimlicht
- Te directe besturing

NISSAN ALMERA

+ Compleet
+ Afwerking
+ Prestaties
+ Wegligging

- Bandengeluid op klinkers
- Motorgeluid bij hoge toerentallen
- Te lichte besturing bij hogere snelheden
- Geen lampje dimlicht

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 november 1995

Terdege | 80 Pagina's

Twee Japanners: een ruime stille en een sportieve complete

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 november 1995

Terdege | 80 Pagina's