+ Meer informatie

Truckers hebben lak aan maximumsnelheid

Lagere snelheid leidt niet tot schoner milieu

3 minuten leestijd

DEN HAAG — Vrachtwagenchauffeurs overtreden massaal de maximumsnelheid van 80 kilometer per uur voor vrachtwagens op autosnelwegen. Dit blijkt uit een overzicht van de gemiddelde rijsnelheden op autowegen. Minister Maij-Weggen van verkeer en waterstaat heeft het overzicht samen met een evaluatie van de snelheidslimieten gisteren naar de Tweede Kamer gestuurd.

Het overzicht bevat maandelijks uitgevoerde metingen, die zijn gehouden na de invoering van nieuwe maximumsnelheden in mei 1988. De gemiddelde snelheid van de vrachtwagens ligt op 88 tot 89 kilometer per uur op wegen waar personenauto's 120 km per uur mogen rijden; 15 procent van de vrachtwagenchauffeurs rijdt op deze wegen zelfs harder dan 96 kilometer per uur.

Personenauto's rijden op wegen waar het maximum 120 km per uur is de laatste maanden gemiddeld ongveer 112 kilometer per uur; 15 procent rijdt evenwel harder dan 126 km per uur. Op de wegen waar het maximum 100 km per uur is, reden personenauto's de laatste maanden gemiddeld 103 a 105 km per uur; 15 procent reed harder dan 118 km per uur. Vrachtwagens reden op deze wegen gemiddeld ongeveer 87 km per uur; 15 procent reed harder dan 95 km per uur.

Rijkswaterstaat heeft vastgesteld dat alleen in de eerste maanden na de invoering van de nieuwe snelheidslimieten de gemiddelde snelheid licht is gedaald. Als mogelijke oorzaak wordt genoemd de vele publiciteit die er is geweest rond de invoering.

Volgens Rijkswaterstaat speelt mee dat in de media overtreders een pakkans is voorgehouden die in werkelijkheid nooit zou kunnen worden verwezenlijkt. Uit onderzoek is gebleken dat een verviervoudiging van

De bewindsman heeft gezegd op zoek te zijn naar nieuwe diplomatieke wegen om het leven van de zes ter dood veroordeelde mannen „om humanitaire redenen" te redden. De gevangenen bevinden zich al meer dan twintig jaar in de Cipinang-gevangenis in Oost-Jakarta. '

De bewindsman heeft tegenover de Indonesische autoriteiten blijk gegeven van zijn ongenoegen over het feit dat de Nederlandse kritiek op de mensenrechtensituatie nog steeds niet is besproken in het Indonesische Volkscongres.

Pronk wil pas tegen het einde van deze week zeggen wat hem precies voor ogen staat. Wel staat vast dat ook het Internationale Rode Kruis wordt ingeschakeld om de executies te voorkomen. de controle niet tot lagere snelheden leidde. Jong en zakelijk

Behalve de vrachtwagenchauffeurs zijn het vooral jonge en zakelijke, mannelijke autorijders die weinig op hebben met de limieten, aldus Rijkswaterstaat. De gunstige effecten voor het milieu van de gemiddeld iets lagere snelheid worden volgens Rijkswaterstaat grotendeels tenietgedaan door het toegenomen autogebruik.

In mei 1988 werd de maximumsnelheid voor personenauto's op snelwegen verhoogd van 100 naar 120 kilometer per uur. Voor een aantal drukke wegen in de Randstad bleef het maximum 100 km per uur en voor vrachtwagens 80 km per uur. Het kabinet overweegt op grond van de evaluatie voor bijna alle wegen in de Randstad het maximum weer op 100 km per uur te stellen. Een definitief besluit hierover heeft het uitgesteld in afwachting van een rapport over de controleerbaarheid en het vervolgingsbeleid. "

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.