Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het zaad op steenachtige plaatsen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zaad op steenachtige plaatsen

Bijbelstudie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En een ander deel viel op steenachtige plaatsen (Mattheüs 1 3:5)

Vol overgave luistert de schare naar Jezus woord. Hoe eenvoudig stelt Hij het voor. Ze zien in gedachten de zaaier aan het werk. Het goede zaad wordt door hem deskundig en nauwkeurig gestrooid. Dit verhindert niet dat een deel van het zaad op de weg terecht komt en daar wordt vertrapt of door de vogels direct wordt weggepikt.

Hoe aangenaam is hun deze manier van onderwijs. Maar is dit eenvoudige onderwijs aan de hand van het dagelijkse leven wel echt zo aangenaam? Verstaat de schare, verstaan wij, het Woord van God eigenlijk wel? Je kunt een preek mooi en begrijpelijk vinden, alles goed hebben kunnen volgen zonder dat we het wezenlijke van de preek verstaan hebben. De gelijkenis van de zaaier leert ons zo duidelijk dat er verschil is tussen 'uitwendige roeping' en 'inwendige roeping', tussen het 'voorwerpelijke' van een preek en het 'onderwerpelijke' van een preek.

Je zult wel zeggen: Wat is dat? In de uitwendige roeping horen we het Woord van God zoals het tot ons komt, hetzij in het lezen, hetzij in het horen ervan. Dat is een buitengewoon voorrecht, want vele jongeren en ouderen op deze wereld reizen naar de eeuwigheid zonder ooit van het Evangelie gehoord te hebben. Daar wordt het zaad van het Woord helemaal niet gestrooid. Wat is God toch lankmoedig en groot van goedertierenheid dat dit zaad al zoveel malen over de akker van ons hart is uitgestrooid. Is dat wel eens tot een wonder voor je geworden? We horen dan de volle werkelijkheid van Gods getuigenis. De wet houdt ons in alle scherpte het verschrikkelijke van de zonde en Gods toorn en oordeel daarover voor. Het zegt ons aan wat het is om onbekeerd en onverzoend voor de Heere te moeten verschijnen. Het goede zaad brengt ons ook de boodschap dat God een Middelaar en Verlosser heeft gegeven in Wie er voor de grootste van de zondaren behoudenis wordt verkondigd. Onder bevel van bekering en geloof biedt het Evangelie alle hoorders zonder onderscheid genade aan. Je zult begrijpen dat dit alleen niet genoeg is. Het gehoorde moet persoonlijk door de Heilige Geest aan ons hart toegepast worden. Het moet beleving van de ziel worden. Dit is de inwendige roeping. Als we spreken over wat uitwendig wordt gehoord, dan noemen we dit het voorwerpelijke. Als het gaat over het inwendig toegepaste, dan spreken we over het onderwerpelijke. Dit is de gezegende uitwerking van het zaad. zoals we dat op het eind van de gelijkenis zullen zien in het vruchtdragende zaad.

Hiertussen spreekt de Heere Jezus er uitvoerig over wat er nog meer met het zaad kan gebeuren. Zo viel een ander deel op steenachtige plaatsen, waar het niet veel aarde had; en het ging terstond op, omdat geen diepte van aarde had. Hier stelt Jezus ons de gesteldheid van de bodem voor die we in ons land niet kennen, maar die in Palestina heel bekend was. Wat is het geval? Er zaten niet alleen grotere en kleinere stenen in de akkers verborgen, maar er waren ook plaatsen waar de rotsbodem vlak onder de oppervlakte van de aarde schuil ging. Hier kon het afstervende zaad niet in de diepte kiemen. Daarom kon het geen gezonde wortel vormen die krachtig genoeg was om de volle aar en halm te voeden en te dragen (vers 6). Gebeurde hier nu helemaal niets met het zaad? Jawel, het had hier wel uitwerking. Alle kracht uit de zaadwortel ging direct omhoog. Voor het zaad in de goede aarde uitsproot, was dit deel van de akker al prachtig en veelbelovend groen. De boer die een kenner van zijn werk was, wist dat dit niet een goed, maar juist een slecht teken was. Het was niet het beste deel van zijn akker zoals het scheen, maar juist een van de slechtste delen van zijn akker. Met de oogst zou dit deel van de akker geen enkele vrucht opleveren.

Wat geeft de Zaligmaker hiermee aan? Ook dit gedeelte van de gelijkenis stelt het mensenhart voor. Die harten zijn velerlei. Zijn degenen die bij de weg bezaaid zijn zij die een hard, onmiddellijk afstotend hart hebben, hier gaat het over een hart dat zo mogelijk nog harder is, want het is een steenrots. Maar het is meer verborgen. Het ligt verscholen onder een oppervlakkig laagje aarde dat de steenrots bedekt. Hier bedriegt de uiterlijke schijn.

Vragen

1. Wat is het wezenlijke verschil tussen het 'voorwerpelijke' en het 'onderwerpelijke'?

2. Betekent het aanbod van het Evangelie aan alle hoorders ook dat de Heere Jezus voor alle hoorders gestorven is? Wat heeft het ons dan wel te zeggen?

3. Welk verschil in verbondsopvatting gaat er schuil achter de gedachte van de algemene verzoening?

k. Sommigen vervangen het uit-en inwendig roepen door uit-en inwendig horen. Is dat juist? Vergelijk met Romeinen 9 en 10.

5. Wat betekent het als jouw hart een steenachtige plaats is? Wat dan? Vergelijk Ezechiël 36:27.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 januari 2007

Daniel | 32 Pagina's

Het zaad op steenachtige plaatsen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 januari 2007

Daniel | 32 Pagina's