Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DAIHATSU MOVE - DAIHATSU GRAN MOVE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DAIHATSU MOVE - DAIHATSU GRAN MOVE

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Plotseling veel nieuws bij Daihatsu. Het merk komt niet vaak in het nieuws met nieuwe modellen, maar nu zijn daar de Move en de Gran Move.

De Move vertegenwoordigt een nieuwe klasse in Europa. Het is een soort mini-MPV'tje. Dit soort auto's rijdt in Japan al jaren rond, omdat auto's van dit formaat geen dure parkeerplaats hoeven af te huren om in Tokyo te mogen rond rijden. De Gran Move is een auto van het kaliber Mégane Scénic, zij het dat de laatste een stuk eleganter over komt. De Move is in feite gebaseerd op de hier reeds langer bekende Cuore. Hij heeft dezelfde 850 cc drie-cilinder 6 kleppen benzinemotor met een vermogen van 31 kW (42 pk) bij 5300 toeren en een koppel van slechts 67 Nm bij 3700 toeren. Dat de Move hiermee niet tot indrukwekkende prestaties komt spreekt voor zich, maar door het leuke motorgeluid lijkt de auto toch sneller te zijn dan de kille cijfers aantonen. In 17,9 seconde 'sprint' hij naar de 100 km/h en hij heeft een topsnelheid van maar liefst 131 km/h. Het verbruik is daarbij aangenaam laag. Gemiddeld verbruikte de auto één liter op 15,3 kilometer. De motor is gekoppeld aan een redelijk soepelwerkende vijfbak.
De Gran Move is een auto die gebaseerd is op de Valera/Charade. Hij heeft dezelfde 1.5 liter vier-cilinder zestienklepper met vermogen van 66 kW (90) pk bij 6200 toeren. Het machientje loopt enigszins rauw, maar geeft de Gran Move betere prestaties dan de Move. In 12,3 seconden zit je op de 100 km/h en de topsnelheid is met 165 km/h ook wat hoger. De vijfversnellingsbak laat zich licht en gemakkelijk bedienen en ook op de koppeling hebben we geen aanmerkingen. Het verbruik bedraagt één liter op 12,5 kilometer.

Weggedrag
Hoog en smal. Dat belooft niet veel goeds voor het weggedrag. En inderdaad, de Move helt nogal over, behoorlijk zelfs. Het oude vertrouwde 2CVgevoel komt weer in je boven. Samen met de lustig snorrende driepitter waan je je in de eend van de toekomst. Als je snel een bochtje pakt, wil de Move aan de binnenkant nog wel eens een pootje lichten. Maar voor die rijstijl is de Move dan ook niet bedoeld. De onbekrachtigde besturing is communicatief en licht. De Move is zeker niet oncomfortabel. Langere hobbels pakt hij goed, maar met richeltjes heeft wat moeite. De Gran Move is van een heel ander soort. Hij is wel wat hoger dan een doorsnee auto, maar ziet er niet zo smal en wankel uit als de Move. Hoewel Daihatsu meldt dat er twee stabilisatorstangen op de auto zitten. is dat aan het weggedrag niet echt te merken. De auto hangt even als de Move behoorlijk over. De bekrachtigde besturing verdiend echter alle lof Niet te licht, direct en een fijn stuurwiel.

Binnenruimte
De Move is van binnen behoorlijk ruim. Vier volwassenen kunnen er zonder moeite in. Dan blijft er echter niet al te veel bagageruimte over. De achterstoelen zijn namelijk verschuifbaar. Wanneer er kinderen achterin zitten, kunnen de stoelen wat meer naar voren, waardoor de bagageruimte meer aanvaardbaar is. Deze is trouwens op zeer unieke wijze te bereiken. In plaats van naar boven, scharniert de vijfde deur gewoon opzij. Het is even wennen, maar zeer praktisch omdat lange mensen nu nooit hun hoofd stoten. De rijpositie is redelijk, maar mensen met lange onderdanen krijgen bij een rit van meer dan een uur toch wat verkrampte benen.De kwaliteit van het interieur van de Gran Move is wat beter dan de Move. Fijnere stoelen en een beter instelbare zitpositie maken het mogelijk wat langer in de Gran Move te vertoeven dan de Move. De bagageruimte is riant en toegankelijk via een normaal scharnierende vijfde deur. De ruimte achterin de Gran Move is niet bijzonder.

Uitrusting
Voor het bedrag van ƒ18.995,kun je natuurlijk geen uiterst riante uitrusting verwachten, maar de Move zit vrij redelijk in de spulletjes. Verschuifbare en in slaapstand te verstelbare stoelen met hoofdsteim op alle zitplaatsen, startblokkering en getint glas behoort tot de standaard uitrusting.De Gran Move kost in de basisuitvoering ƒ31.995 en wordt daarvoor afgeleverd met twee airbags, elektrisch bedienbare spiegels en stuurbekrachtiging. De lelijke twee-kleurenlak van zowel de Move als de Gran Move wordt tegen meerprijs geleverd.

Conclusie
De Move is een leuke aanvulling in de autowereld. Hij ziet er eigenwijs uit en je wordt overal nagekeken. Daarbij combineert hij een lage prijs met beMotorinhoud Vermogen Testverbruik Acceleratie 0-100 Topsnelheid Lengte Breedte l-loogte Massa hoorlijk veel ruimte.De Gran Move ziet er wat saaier en blokkeriger uit. Toch biedt hij voor zijn geld behoorlijk wat binnenruimte en comfort. Kortom, twee net geprijsde ruimtewagen(tje)s.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 juli 1997

Terdege | 84 Pagina's

DAIHATSU MOVE - DAIHATSU GRAN MOVE

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 juli 1997

Terdege | 84 Pagina's