Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De heilige oorlog (4)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De heilige oorlog (4)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Na mijn omwandeling, terwijl ik veel landen en gebieden doorreisde, gebeurde het mij Zo begint Jon Bunyan zijn boek ‘De heilige oorlog’. Evenals ‘De christenreis naar de eeuwigheid’ vertelt Bunyan iets wat hij niet echt meegemaakt heeft. Wie het boek oppervlakkig doorneemt, denkt wellicht: die John Bunyan had een grote fantasie. Maar dat is een grote vergissing. Als men de bijzondere gebeurtenissen op zich in laat werken, dan kan de conclusie niet anders zijn dan: in dit boek is een zeer begaafd man aan het woord, begiftigd met een rijke verbeeldingskracht, een bijzondere woordenschat. Maar bovenal: een man die in staat is om rijke waarheden uit Gods Woord op een indringende en bevattelijke wijze door te geven. Het is een boek geworden waarin de oneindige liefde van God in het verlossen uit de heersende én kwellende macht van satan door Zijn Zoon en het werk van de Heilige Geest centraal staat.

Het doel van de beschrijving van het boek

We zullen niet alles letterlijk weergeven. Er worden treffende zaken voor het voetlicht gehaald, met de bedoeling dat jong en oud dit ‘oud goud’ zelf ter hand zal nemen. De Heere geve dat de heilige oorlog bevindelijk gekend mag worden, maar bovenal dat Christus als de grote Immanuel aanschouwd en aangebeden mag worden, zoals uiteindelijk ook de bewoners van Mensziel mochten doen.

De stad Mensziel als kroonjuweel

Zoals gezegd, maakte John Bunyan een grote reis. Tijdens die reis komt hij in een zeer groot en prachtig land, het land Heelal. Het is een land met een bijzonder mooie natuur en een goed klimaat. Hij ontmoet veel mensen, die van elkaar verschillen als de ene planeet van de andere. In dat land ligt een stad, die haar gelijke niet heeft. Hij geeft die stad de naam ‘Mensziel’. Deze stad ligt, zoals Bunyan dat noemt, tussen twee werelden, de tegenwoordige en de toekomende wereld. De architect en bouwer van deze stad is een zekere El-Schaddaï, en hij bouwde de stad tot zijn eigen vermaak. Toen de stad gebouwd was, daalden de goden neer om de stad te zien en van vreugde vrolijk te zingen. Allen in de omgeving moesten Mensziel als hoofdstad erkennen.

Met deze beschrijving brengt Bunyan de komst van het kroonjuweel van de schepping onder woorden. God de Almachtige (El-Schaddaï) heeft de mens met een ziel geschapen. In geen andere schepselen heeft Hij dat gedaan, en Hij deed dit om in de mens in het bijzonder Zijn vermaak te hebben. Alles in de schepping is aan de mens onderworpen. Wat een macht een heerlijkheid bezat de mens in het paradijs! Zelfs de engelen (door Bunyan goden genoemd) juichten bij de schepping van de mens. Toen de morgensterren tezamen vrolijk zongen, en al de kinderen Gods juichten (Job 38:7). Maar het was een stad die nog niet de hoogste heerlijkheid bezat. Er wachtte nog een toekomende wereld.

Het kasteel, de muren en de poorten

Bunyan ziet midden in de stad een beroemd en voornaam paleis in de vorm van een kasteel. Het is een paradijs gelijk. Dit kasteel is enerzijds gebouwd tot vermaak van koning El-Schaddaï, anderzijds tot sterkte tegen de vijanden. De burgers van de stad hebben de taak gekregen om dit kasteel te bewaren. De stad heeft ook muren. Deze muren kunnen in eeuwigheid niet opengebroken of beschadigd worden dan alleen als de inwoners van de stad daarin toestemmen, aldus Bunyan. Hetzelfde geldt voor de vijf ondoordringbare poorten. Bunyan geeft deze poorten de namen van de zintuigen: Oorpoort, Oogpoort, Mondpoort, Neuspoort en Voelpoort. Deze stad bezit voldoende voorraad en heeft de allerbeste wetten. Alle inwoners waren oprecht en trouw. Er woonde geen enkele oproermaker of verrader.

Op deze wijze laat Bunyan zien wat het voornaamste deel van de mens is: het hart, de ziel. De bewaring daarvan lag in het paradijs in handen van de mens zelf. Daarvoor bezat de mens dus alle mogelijkheden. Nooit zou de mens kunnen zeggen: ik had de eeuwige zaligheid niet zelf kunnen verdienen. God heeft van de mens een verantwoordelijk wezen gemaakt, wat zelf keuzes kon maken. Zonder de toestemming van de mens zelf zou de satan nooit de mogelijkheid gehad hebben de mens van God te kunnen doen afvallen. In dit gedeelte laat Bunyan ook het belang van onze zintuigen zien. Door middel van het zien, horen, proeven, ruiken en tasten kan de zonde ons hart binnenkomen. We weten dat daarbij vooral het horen en zien een belangrijke rol speelt. En hoe langer de satan zijn werk als verleider verricht, hoe meer hij beseft dat zaken zoals onbijbelse muziek en beeld machtige middelen kunnen zijn om het hart binnen te dringen. Zien we dat niet om ons heen gebeuren? Moeten we niet erkennen dat we al teveel ruimte aan onze jongeren geven om zich te laven aan popmuziek en het zien van allerlei speelfilms? En laten we allen maar beginnen met het onderzoeken van ons eigen hart en gezin.

Hoe anders was het eertijds in stad Mensziel. Daar golden de beste wetten (God lief hebben boven alles en de naaste als zichzelf) en daar woonden geen vijanden van God en verraders van Zijn eer. En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed (Gen. 1:31a). Zo laat Bunyan door zijn prachtige beschrijving iets zien van de heerlijkheid die in het paradijs heerste.

(wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 april 2018

De Wachter Sions | 12 Pagina's

De heilige oorlog (4)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 april 2018

De Wachter Sions | 12 Pagina's