Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gemeente te Eist (Utr.) neemt nieuw kerkgebouw in gebruik

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gemeente te Eist (Utr.) neemt nieuw kerkgebouw in gebruik

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op 14 maart j.1. mocht de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Eist (Utr.) haar nieuwe kerkgebouw in gebruik nemen. De gemeente werd verzocht de bijzondere dienst aan te vangen met het zingen van psalm 27 : 3. Onder het zingen opende ds. J. Roos op plechtige wijze de kanselbijbel. Daarna werd het eerste hoofdstuk uit de profetie van Haggaï voorgelezen en ging ds. Roos voor in gebed. Na het zingen van psalm 46 vers 1 en 4 werden de gemeente door de dominee de tekstwoorden voorgelezen uit Haggaï 1 vers 13c: "Ik ben met ulieden, spreekt de HEERE". De predikant bepaalde de gemeente vervolgens bij "Gods onveranderlijke trouw", beloofd bij de ingebruikname van het nieuwe kerkgebouw. Ten eerste aan een schuldig volk, ten tweede aan een bevoorrecht volk.

De profeet Haggaï sprak tot een schuldig volk. Dit volk mocht de tempel herbouwen, maar deed het niet. Het was een tijd van droogte en onvruchtbaarheid. Nadat het volk Israël uit Babel terugkwam en begonnen had met de fundamenten te bouwen, was het daarin gestopt door de tegenstand van de Samaritanen, waarna het 42 jaar stil bleef liggen. En toen er weer toestemming was om de tempel te bouwen, had het volk er geen behoefte aan. Daarom was de Heere zeer vertoornd op dat volk en moest Haggaï, als ambassadeur, hen bepalen bij de oorzaak van de droogte en onvruchtbaarheid, waardoor al hun werken nietig werden. Hun eigen huizen waren 'gewelfd', dus ze waren in goede doen, maar het Godshuis was woest. Ds. Roos paste dit toe op de toehoorders: "We hebben alle onze huizen, hoedanig is uw ziel? Die behoort een tempel van de Heilige Geest te zijn. Hoe is de verhouding tussen God en uw ziel? Grote geestelijke onvruchtbaarheid en droogte wordt onder ons gevonden en we leven in een tijd van geestelijke armoede en verdeeldheid; als het ware op de puinhopen van Nederlands kerk”.

De predikant gedacht nog het feit, dat vorig jaar, op 2 februari 1999 de gemeente haar 50-jarig bestaan had herdacht, waarbij hij gesproken had over: en het was de tiende ure. Is die dienst voor u onvergetelijk geweest, aldus ds. Roos, bent u ontdekt aan uw onvruchtbaarheid, wat heeft het bij u uitgewerkt? De dominee vroeg nog speciaal aandacht voor de verzen 5 en 6 in het hoofdstuk. Hier staat: "Stelt uw hart op uw wegen", of zoals in het Engels staat: Kijk uw wegen eens terug, zoals de verloren zoon ging doen. Toen de profeet Haggaï het volk bekend maakte met hun toestand werden ze bevreesd en toen had God ook nog een andere boodschap voor hen, zoals de tekst aangeeft: "Ik ben met ulieden, spreekt de HEERE". Voor dat bevoorrechte volk mocht gelden, zo God voor ons is, wie is tegen ons? God gaf Haggaï nu de opdracht mee om het volk te laten overdenken, wat de oorzaak was, waarom Hij met hen wilde zijn. Dat God nog met dat volk te doen wilde hebben, komt alleen voort uit het eeuwig welbehagen, en dit kan alleen door die enige Immanuël (God in ons. God door ons. God met ons). De dominee bepaalde de luisteraars ook nog bij het tiende vers van hoofdstuk 2, dat luidt: "De heerlijkheid van dit laatste huis zal groter worden, dan van het eerste, zegt de HEERE der heirscharen". Dit ziet op het feit dat Christus zou besneden en voorgesteld worden in de tempel. In het oude kerkgebouw zijn er verschillende van Gods volk geweest, die ds. Roos nog goed gekend heeft. Hij wenst de gemeente toe, dat dit tweede gebouw nog heerlijker zou worden. Dit tot verheerlijking van Gods deugden en de kerk op rechtsgronden gezaligd. Het is nodig om aangezien te worden in die enige Middelaar. Christus gaat dan als Leidsman voor de kerk uit, daar die anders de eeuwige dood hadden moeten sterven.

"Ik ben met ulieden"; betekent ook dat God met Zijn Godsgedachten altijd bij Zijn kerk is, ook al hebben die bestrijdingen, zijn ze in duisternissen gezeten en hebben ze geen licht. Er staat achter: "spreekt de HEERE", dit ziet op de Verbondsgod, de 'Ik zal zijn, die Ik zijn zal', en dat voor doorbrengers, afhoereerders en degenen, die de tempeldienst niet hoog hadden. Ds. Roos wenste de gemeente nog toe, dat de God aller genade aan allen het woord wilde zegenen, Zijn grote naam ter eer en de zielen tot zaligheid.

Na het zingen van psalm 56 vers 5 kreeg architect Freeke het woord. Deze memoreerde de voorbereidingen en goede sfeer tijdens de kerkbouw. Hij bedankte voor het gestelde vertrouwen. Namens de architect, aannemer en onderaannemers werd een psalmbord als aandenken aangeboden. De architect refereerde hierbij aan het zingen van psalm 22 in de tempel 's ochtends vroeg bij het opgaan van de zon. Het opschrift boven psalm 22 is "Aijéleth hasschachar". Hinde van de dageraad. Dit verwees naar Christus, de Zon der Gerechtigheid. Hij wenste dat die Zon der Gerechtigheid de gemeente van Eist zou willen zegenen.

Hierna kreeg ouderling Wisgerhof het woord. Deze bedankte ds. Roos voor het wederom verlenen van zijn diensten, zoals bij de vorige gedenkwaardige diensten voor de gemeente van Eist.

Het is noodzakelijk niet in de gebouwen, maar om in de Heere te eindigen. Lange preken zijn niet nodig voor Hem om missende kamerlingen te bekeren, die op de woeste weg naar Gaza verkeren. Hij bedankte hartelijk alle aanwezigen en genodigden voor hun komst en allen die op enigerlei wijze aan de totstandkoming van het kerkgebouw hadden medegewerkt. Tevens bedankte ouderling Wisgerhof de jeugd van de gemeente die de nieuwe kerkbankbijbels hadden gegeven. Hij verzocht de gemeente staande te zingen psalm 116 vers 7.

Hierna besloot ds. Roos de kerkdienst met de wens, die hij ook in zijn eigen gemeente had uitgesproken: "Uw koninkrijk kome" en gebed. Tenslotte liet hij zingen het vijfde vers van psalm 111, waarna de zegen werd uitgesproken.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 mei 2000

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Gemeente te Eist (Utr.) neemt nieuw kerkgebouw in gebruik

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 mei 2000

De Wachter Sions | 8 Pagina's