Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

+ 12 bondsdag Hardinxveld-Giessendam

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

+ 12 bondsdag Hardinxveld-Giessendam

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Mag ik jullie eens een moeilijke vraag stellen ? Hoe hen je vandaag hierheen gekomen? Met gevouwen handen? " Met deze woorden verwelkomde E. van Heil de leden van de +12 verenigingen van de distrikten Zuid-West en Zuid-Oost op zaterdag 25 mei jd. in Hardinxveld-Giessendam, waar de bondsdag + 12 werd gehouden.

„Het thema is: God. Die helpt", zo zei hij. Van Heil gaf aan. dat op deze dag voor ieder persoonlijk een boodschap van de Heere kwam. door de persoon van de dienstknecht. En iedereen die op deze bondsdag aktief moest zijn. had helpende handen (= biddende handen) nodig. „Als je vanmorgen zo in het gebed bent gekomen, dan is er verwachting. Er is geen verdienste, slechts genade. Wc moeten de Hccre om een zegen vragen, laten blijken dat we Hem nodig hebben", besloot hij zijn welkomstwoord.

Nadat Van Heil hel telegram had voorgelezen, dat in alle vroegte naar H.M. Koningin Beatrix was verzonden, zongen de ruim 1000 aanwezigen staande het Wilhelmus.

Het thema van de bijbelse toespraak was 'Vier helpers, één Redder', naar aanleiding van het gelezen bijbelgedeelte uil Lukas 5:17-26. Ds. G. J. van Aalst werkte dit thema duidelijk en op aansprekende wijze uit. In zijn inleiding zei hij, dat de wonderen, die de Hecrc Jezus deed. ook 'tekenen' worden genoemd. Deze tekenen zeggen iets zónder woorden: ij wijzen op iets of naar iemand.

..Vanmorgen staat het wonder van de verlamde, die totaal afhankelijk was, centraal. Hel gaat om de mensen rondom dit teken van de Zaligmaker. Als zij straks vragen 'Wie is Deze', laat Hij dit zien met woorden én daden. Die vormen immers ccn eenheid. Hij laat ook geen middel ongebruikt om jóuw hart te bereiken, want door woorden en daden spreekt de Heere Jezus ook in jouw leven."

De dominee verduidelijkte dat cr verschillende mensen aanwezig waren in het huis ' in Kapernaum. Mensen die cr alles aan gelegen was om een reden te vinden om zich van Jezus van Nazareth af tc keren. Mensen die wel bezig waren met Bijbel en wet. maar niet van plan waren hun leven door Hem te laten leiden. Anderen wilden niet liever dan bij Hem in dc buurt zijn. „Dat is het verschil tussen leven en dood.

Ken jij, evenals de vier vrienden van de verlamde, de nood van je leven zonder Jezus Christus? Je kunt de bekering wel willen uitstellen, maar weet jc zéker dat je morgen zult leven? "; deze beklemmende vraag stelde hij de luisteraars. Zonder te letten op de

omstanders brachten de vier mannen hun vriend bij de Heere Jezus, Deze Redder zag het geloof en Hij als Enige voerde het reddingswerk uit. „Zolang wij redeneren om de pijlen van Gods Woord tc laten afketsen, zolang wij verontschuldigingen zoeken die wel degelijk klinken, wijzen wij in feite God af. Als de nood ons drukt, kan niets ons legenhouden om te proberen bij Hem tc komen. Maar wij

willen eerst onze tijdelijke zorgen en behoeften in orde hebben. Wij zijn gericht op het hier en nu, de tijd. het leven; en we vergeten dat we een onsterfelijke ziel hebben. Maar vanmorgen wordt ons duidelijk gemaakt, dat de handicap niet het ergste is. maar de zonde", zo vervolgde de dominee zijn toespraak. F.n dan de troost: ..Bij Hem zijn de woorden en de kracht om te genezen, om wonderen te doen. Dat is leven: weten dat de geweldige last van de zonde en de schuld door Hem is overgenomen: dan kun je dat kleine lastje van het tijdelijke dragen. De Zoon des mensen heeft de macht en dc bevoegdheid om de onwil van afkerigen. van jou. die niet horen wil van schuld cn oordeel, te breken, en jc te verzoenen met God." De dominee wees erop dat het teken van de doop dc pleitgrond op de genade is. Er is een volheid van genade. ..Gedenk aan je Schepper in je jeugd: aan Zijn voeten zal het dan meevallen", zo besloot ds. Van Aalst zijn toespraak.

Nadat het jeugdkoor 'De kleine lofstem' uit Zwijndrecht enkele liederen had gezongen, verzorgde A. Kareis de vertelling 'Op 's HEERF.N daden merken'.

Het ging om de aktie 'Gegeven leven' en hoe geloof en praktijk met elkaar in botsing kunnen komen. Maar ook hoe door genade overgave aan Gods weg kan worden bewerkt.

Erwin zette zich in voor de aktie. wees erop dat de gehandicapte tot de Heere Jezus moet worden gebracht, dat voor hem moet worden gebeden. Maar hij kwam in de problemen door de vraag 'Waarom geneest dc Heere Jezus dan nu niet meer? " Zijn vader kon geen sluitend antwoord geven, maar merkte op. dat wij vaak in brutaliteit iets aan God vragen.

Bovendien zei hij. dat er sprake moet zijn van het wonder van dc zondaar die zich tot God bekeert. Het was Erwin ineens duidelijk dat er wat dat betreft geen verschil is tussen gehandicapte en niet-gehandicapte.

Toen Erwin een ernstig ongeval overkwam, kostte het de ouders veel strijd om deze woorden in de praktijk te aanvaarden. Door genade werd hun dit gegeven.

Drie verenigingsleden mochten de aktie 'Gegeven leven' afronden. Zij deden dit door in ccn samenspraak aan te geven, dat het voor gehandicapten heel zinvol is om naar een dagverblijf waar dezelfde sfeer cn levenswijze heersen als thuis, te gaan. Hierna ontrolden zij een doek waarop dc opbrengst van de aktie in deze distrikten was vermeld: een bedrag van 154.350.99 gulden.

Een bedrag, dat de heer De Visser, tweede voorzitter van de Vereniging 'Helpende Handen', stil en verwonderd maakte. Hij zei het vertrouwen te hebben, dat het streefbedrag wordt gehaald, en misschien wel verdubbeld. „Het is zoals wij zongen: 'God is aller hulde waard'. Niet ons, maar alleen Zijn Naam word' alle roem cn eer gegeven", zei hij.

Met het zingen van Psalm 135:2 en een gebed door dominee Van Aalst werd de bondsdag besloten.

Hardinxveld-Giessendam

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 juli 1991

Daniel | 32 Pagina's

+ 12 bondsdag Hardinxveld-Giessendam

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 juli 1991

Daniel | 32 Pagina's