Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heilige Geest verheerlijkt God de Vader en Christus in verloren zondaren (6)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heilige Geest verheerlijkt God de Vader en Christus in verloren zondaren (6)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

Die zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen. Al wat de Vader heeft is Mijne; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen en u verkondigen. Joh. 16:14, 15.

Geliefde lezer, Hoedanig behoren we de vermanende woorden van de apostel Paulus: "Ziet dan hoe gij voorzichtiglijk wandelt" (Ef. 5 : 15a) recht ter harte nemen! Het is de Heilige Geest, Die God de Vader en Christus in verloren zondaren verheerlijkt. Doch indien zij daarentegen onvoorzichtiglijk wandelen, door veraf van de Heere te leven, en Hem niet recht te benodigen, dan onteren zij Hem in plaats van Hem te verheerlijken.

Gods volk zal nooit voorzichtiglijk kunnen wandelen, tenzij de Heilige Geest hen als bij de hand leidt. Voorzichtiglijk te wandelen! De gelovige wandeling is tweeledig, een inwendige en een uitwendige. De inwendige wandel is door het geloof in Christus, en de uitwendige wandel de openbaring onder de mensen. Indien de inwendige wandel niet recht is, dan neemt men het ook niet nauw met het uitwendige. Hoe nader het leven van de ziel met Christus is, hoe meer dit in het leven openbaar komt. Let wel, we hebben het over de inwendige wandel des geloofs. Want we kunnen een keurige en onbesproken levenswandel er op na houden, zonder de Geest van Christus te bezitten. Gelijk de dwaze maagden wel een schone belijdenis konden afleggen en een onberispelijke levenswandel betoonden, misten zij toch de olie des Geestes, ofwel de inwendige wandel des geloofs! Welnu, Gods volk heeft het licht des Geestes in hun ziel ontvangen, doch dat verdorven bestaan is oorzaak dat zij het licht ver-duisteren! Daardoor kunnen zij de Heere aan Zijn plaats laten, wordt de tere omgang met Christus gemist, en slaan zij eigen gekozen wegen in. Werkelijk, we beseffen niet recht wat een groot kwaad het is om onze eigen zin op te volgen, en een afgod van onze wil te maken. Daarom acht Christus het nodig Zijn volk te bezoeken met tuchtigingen en hen in drukwegen te leiden, opdat zij niet van Hem zullen afhoereren.

De vorige keer hebben we stil gestaan bij de vraag: Op welke wijze de Heilige Geest Christus in Zijn volk verheerlijkt, die gezondigd hebben? We hebben reeds overdacht dat elke zonde de Heilige Geest bedroeft! De apostel Paulus heeft daarom de gelovige Efézeren met de volgende woorden vermaand: "En bedroeft den Heiligen Geest Gods niet" (Ef 4 : 30).

Thans willen we stil staan bij een andere vermaning van deze apostel, en wel: Blust den Geest niet uit (1 Thess. 5 : 19). U begrijpt dat Paulus hier niet de Heilige Geest als de derde Persoon in de Goddelijke Drieëenheid bedoelt, maar Zijn genadewerkingen, zoals het licht des geloofs, het vuur der liefde, en de hitte der ijver. Het ^e/oo/toch is het licht in de ziel, waardoor Gods volk mag zeggen: "In Uw licht zien wij het licht" (Ps. 36 : 10b), en een bewijs der zaken die men niet ziet (Hebr. 11: Ib). De Goddelijke liefde wordt vergeleken bij een brandend vuur, waarvan Salomo zegt dat vele wateren die liefde niet kunnen uitblussen (Hoogl. 8 : 7).

De ware ijver ofwel de brandende liefde tot Christus wordt vergeleken met de hitte, zoals de bruid zegt: "De ijver is hard als het graf". Gelijk het graf alles verslindt, zo verslindt de ijver des geloofs alle zwarigheden. Welnu, de apostel vermaant dus om den Geest niet uit te blussen, ofwel het licht des geloofs, het vuur der liefde, en de hitte der ijver Hoewel Gods volk deze genade-werkingen nooit geheel kunnen uitblussen noch volkomen verliezen, kunnen zij deze toch wel dempen. Elke zonde zet een domper op de kaars van het licht des geloofs, waardoor zij klagen over duisternis en schaduw des doods. De geloofskennis is dan niet in beoefening, zodat zij verkeerd over de wegen en handelingen des Heeren oordelen. Indien zij voor de zaak en naam des Heeren niet uitkomen, dan blussen zij de Geest uit, en doet Hij hen in het dorre wonen. Indien zij hun eigen eer zoeken en vervuld zijn met mensenvrees, geven zij oorzaak dat de Heere Zijn liefdesuitlatingen intrekt en Zijn gunstrijk aangezicht verbergt. Zij moeten dan pijnlijk de duisternis inleven en het ongenoegen des Heeren ervaren. Indien zij bepaalde zonde aan de hand houden, dan is dit oorzaak dat de Heere Zijn hand naar hun waarneming loslaat. Indien zij in een kwaad gezelschap zijn gelijk Petrus, en hun Meester verloochenen, dan blussen zij de Geest uit. De Heere trekt Zijn licht in, zodat zij geen vrije toegang tot Gods troon hebben, noch vrijmoedigheid om tegen de zonde te waarschuwen en de dienst des Heeren aan te prijzen. Indien zij de instellingen des Heeren nalaten of halfslachtig waarnemen, dan blussen zij de Geest uit. Hoe droevig is dan hun gesteldheid, wanneer het gebedsleven verflauwt, en zij geen hartelijke behoefte gevoelen om zich onder de bediening van Gods Woord te stellen, noch de dood des Heeren verkondigen tijdens de bediening van het Heilig Avondmaal. Hoe droevig is het wanneer de liefde tot Christus en Zijn instellingen verkoelt, de rechte ijver voor Zijn dienst wordt gemist, en het licht des geloofs verduisterd door de zorgvuldigheden der wereld. Doch de Heilige Geest zal Christus in hun ziel blijven verheerlijken, door hen op de plaats te brengen.

We lezen dan ook: De rokende vlaswiek zal Hij niet uitblussen (Jes. 42 : 3a). Ondanks de zonde en afmakingen van Zijn volk, zal Christus' Geest nooit het licht des geloofs, het vuur der liefde en de hitte der ijver geheel uitblussen. Nee, Hij blust niet uit, maar kort hen in. In het heilige der heiligen stond de gouden kandelaar met de zeven lampen. Wanneer de dienstdoende priester zag dat de lampen rookten of walmden, dan nam hij de gouden snuiter, een soort schaar, en knipte een stukje van die vlaswiek af en wierp het in de gouden blusvat. Zie, zo verheerlijkt God de Heilige Geest Christus in de zielen van Zijn volk. Nee, niet door hun lamp uit te blussen, maar door hen in te korten! Wat zorgt de Heere toch voor Zijn Eigen eer Alhoewel dat inkorten een pijnlijke handeling is voor het vlees, is het profijtelijk voor de ziel. In die weg zien zij niets van Christus, en worden door satan wijsgemaakt dat hun lamp zal uitgeblust worden in dikke duisternis. Ja, dat zij nu alreeds het beginsel daarvan inleven. Doch o wonder, wanneer de

Meditatie vervolg

priester de vlaswiek had ingekort en de lampen voorzag van olie, dan begonnen die lampjes weer helder te schijnen, en viel dat licht op die priester. Zie, zo verheerlijkt de Heilige Geest ook Christus in het hart van Zijn volk. Hun koude hart wordt dan weer brandende, gelijk bij de Emmaüsgangers toen Christus met hen sprak, hoewel zij Hem niet herkenden. Doch toen hun ogen werden geopend, viel het licht des Geestes op de opgestane Levensvorst, de dierbare Borg des Verbonds, en de oudste Broeder Die in de benauwdheid geboren wordt. Mocht Christus zo ook door Gods Geest verheerlijkt worden in zondaren die nog voor eigen rekening leven.

Jong en oud, de Heere is het zo waardig en het is voor u noodzakelijk. Christus wordt u nog gepredikt als het licht der wereld, Die uw gesloten harten kan openen en uw verduisterd verstand verlichten. Weet, dat het beste van deze wereld gelijk een door de mot verteerde rok is, doch Christus en Zijn liefde blijven on­ veranderlijk. Indien u Hem zou kennen, de wereld zou voor u bedorven zijn!

Volk des Heeren, is het thans uw hartelijke begeerte om Hem te eren, te dienen en te loven? Haat dan de zonde die de Geest uitblussen. Mocht u de zonde werkelijk moe worden, het zou u uitdrijven tot Christus. Weet, dat het afknippen en het wegwerpen van de rokende vlaswiek in het gouden blusvat noodzakelijk is, om door Gods Geest het gelovig bewustzijn te ontvangen dat God de Vader volkomen voldoening gevonden heeft in het offer van Christus.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juni 1999

De Wachter Sions | 8 Pagina's

De Heilige Geest verheerlijkt God de Vader en Christus in verloren zondaren (6)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juni 1999

De Wachter Sions | 8 Pagina's