+ Meer informatie

Grootste groei bij dagbladen is er uit

Oplage- en advertentiemarkt moeilijk

3 minuten leestijd

AMSTERDAM — De episode van de forse groeicijfers van zo'n tien jaar geleden in de dagbladwereld lijkt definitief voorbij te zijn. De oplage- en de advertentiemarkt zijn moeilijk. Er is wel vooruitgang waarneembaar, maar echte snelheid zit er niet in. Het gaat voetje voor voetje vooruit.

Dat zei de voorzitter van de Nederlandse Dagblad Pers (NDP), drs. J. van Tienen, gisteren bij de presentatie van het jaarverslag over 1989. De totale betaalde oplage steeg vorig jaar met 0,3 procent tot ruim 4,6 miljoen exemplaren. Het advertentievolume ging met 2,3 procent omhoog. In de eerste vier weken van het lopende jaar is het verloop van het advertentievolume ongeveer hetzelfde.

Wel maakte het volume aan advertenties in kleur een sprong van 8,6 procent, dank zij een toename bij met name de regionale dagbladen. Maar Van Tienen wees erop dat kleurenadvertenties geen overmatige winstbronnen zijn. Kleur in de krant vergt enorme investeringen en het gebruik is ondanks de stijging nog relatief laag.

Abonnementen

Het aantal abonnementen steeg vorig jaar met een half procent, de losse verkoop daalde met 0,8 procent. De rendementspositie van de dagbladen bleef gemiddeld ongeveer gelijk aan 1988. De gemiddelde winst voor belasting bedroeg rond 11,8 procent van de omzet.

Dertien dagbladen leden verlies, waarvan negen meer dan 10 procent van de omzet. Het gemiddelde verlies lag op bijna 15 procent. Het gemiddelde rendement van de winstgevende dagbladen lag op 15,7 procent.

Van Tienen kenschetste de dagbladuitgeverij als een behoorlijk florerende bedrijfstak. Maar men wordt geplaagd door onzekerheden, veelal veroorzaakt door de Haagse politiek en de overheid, waar tegenwoordig de publieke omroep de oogappel blijkt te zijn, zo sneerde Van Tienen. Hoewel de hoeveelheid advertenties uiteindelijk steeg, voelde de dagbladpers volgens de algemeen secretaris van de NDP, drs. K. van der Zande, wel degelijk de concurrentie van de commerciële televisie. Toen TVIO in de steigers stond zakte het advertentie-aanbod fors en het herstelde zich weer wat toen TVIO niet door bleek te gaan. Toch wordt het, ook met de zich flexiber opstellende STER, steeds meer dringen rond de reclamekoek.

De NDP maakt zich des te meer zorgen omdat met name de nationale advertenties en de advertenties van detaillisten achterblijven. De eerste waarschijnlijk door de komst van commerciële televisie, de tweede door concentraties in die bedrijfstak. De stijging van het advertentievolume is vooral te danken aan advertenties voor personeel, toerisme en onroerend goed, maar dat zijn nu juist zeer conjunctuurgevoelige sectoren. Op het moment dat de conjunctuur inzakt zou een aantal dagbladen flink in de problemen kunnen komen, zo voorspelde Van der Zande.

De totale inkomsten van de dagbladpers bedroegen vorig jaar 2,7 miljard gulden, verdeeld over 1,2 miljard uit oplagen en 1,5 miljard uit advertenties. De totale inkomsten lagen 4 procent boven die van een jaar eerder. De kosten stegen met een zelfde percentage. Een meer

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.