+ Meer informatie

Bond kritiseert huisartsenpost

2 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) - De dienstverlening van centrale huisartsenposten moet beter, vindt de Consumentenbond. Veel mensen hebben klachten over de werkwijze van de posten, waarin huisartsen buiten kantooruren met elkaar samenwerken.

De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) heeft begrip voor sommige kritiek, maar wijst erop dat velen juist tevreden zijn, zowel cliënten als huisartsen.

De Consumentenbond heeft plaatsvervangend minister De Geus van Volksgezondheid verzocht zich in te zetten voor verbetering. De bond verwijst naar onderzoek onder 835 leden van het Gezondheidspanel, waaruit grote ergernis naar voren komt. Volgens de bond is de uitkomst representatief voor de bevolking.

Bijna driekwart van de deelnemers vindt het onterecht dat de doktersassistente bepaalt of het nodig is een arts te spreken en 67 procent vindt het niet acceptabel dat zij ook medische adviezen geeft. Ook vindt 79 procent het niet kunnen dat bij telefonisch contact eerst naar de verzekeringsgegevens wordt gevraagd en pas dan naar de kwaal. Ook de reistijd wordt ervaren als een probleem: 73 procent vindt een halfuur reizen te lang.

De Consumentenbond eist dat alleen goed geschoolde verpleegkundigen via de telefoon mogen inschatten of een medisch probleem urgent is en of de arts wordt ingeschakeld. Ook is een landelijke standaard nodig om de problemen in te schatten. En als een patiënt per se een arts wil spreken, moet dat ook worden gehonoreerd. Verder moeten de huisartsenposten goed bereikbaar zijn en het liefst moet een apotheek vlakbij zijn.

De Landelijke Huisartsenvereniging heeft begrip voor de kritiek op langere reistijden, maar wijst erop dat bij urgentie de dokter komt, net zoals voorheen. Doktersassistenten zijn juist geschoold om aan de telefoon de ernst van de situatie in te schatten. "Dat gebeurt overdag nu ook", stelt een woordvoerder van de LHV.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.