Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Drie vrouwen onderweg (slot)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Drie vrouwen onderweg (slot)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ruth (haar naam betekent „schone, schoonheid") tot haar zal straks Boaz zeggen: „de ganse stad weet dat gij een deugdelijke vrouw zijt".

Ruth was, toen ze Boaz tot vrouw en moeder van Obed werd, volstrekt geen jong meisje meer. Ze was toen reeds geruime tijd de weduwe van Machlon, met wie ze wellicht een kleine tien jaren getrouwd is geweest. Voor het Oosten rekende ze dus reeds onder de vrouwen van gezette leeftijd mee en het is alleen de oudere gestalte van Naomi, die altoos naast haar gedacht wordt en haar op het blad der Schriftuur zo jong maakt.

Ruth is, evenals Orpa, van afkomst een heidin. Ook zij toch was uit de diepgezonken volksstam van Moab. Maar ook tot haar was door Elimelech en zijn gezin de prediking van Gods Woord gekomen. En anders dan Orpa, was haar hart voor de genade ontsloten.

Bij Ruth was bij de uitwendige genade ook inwendige genade. Ze was één van Gods uitverkorenen. En als vrucht van die uitverkiezing ontving zij niet alleen die uiterlijke roeping door Elimelech's gezin, maar ook die verborgen roeping in de ziel ten eeuwigen leven.

In Bethlehem was honger naar brood gekomen, om ook Ruth naar het brood des levens te doen hongeren.

Dit wil nog niet zeggen, dat Ruth reeds vóór het afscheid van Orpa tot zoveel vaster keuze voor de Heere was gekomen.

Zelfs kan het best zijn, dat Orpa aanvankelijk de indruk maakte van veel warmer met de godsdienst van Chiljon, haar man, mee te lopen. Het goud der genade kan zo lang in de mijn verborgen blijven, vooral bij dieper aangelegde naturen.

Naomi trekt Ruth ook niet voor. Ze spreekt én Ruth én Orpa op één toon aan. En als het beslissende ogenblik tot handelen moet komen, wendt ze zich eerst tot Orpa en daarna pas tot Ruth, alsof Ruth meer de volgzame vrouw was, clie deed zoals Orpa haar voorging.^ Naar Oosterse rangorde ging Ruth toch voor; zij was immers de weduwe van Machlon, de oudste van twee, de eerstgeborene van Elimelech. Werkt de Heere?

Hij zal zijn eigen werk openbaar maken en gebruikt daarvoor vaak een bijzondere gebeurtenis. Die gebeurtenis is voor Ruth de keuze, waarvoor Naomi haar en Orpa plotseling plaatst, om terug te keren naar Moab.

Drie vrouwen onderweg. Samen zijn ze op reis gegaan. Wanneer Naomi niets had gezegd, dan waren ze denkelijk met hun drieën ook in Bethlehem aangekomen.

Maar nu Naomi onverhoeds staan blijft op de weg en haar schoondochters maant en aanraadt, om naar Moab en naar Moab's afgod terug te keren en Orpa aan die wenk gevolg geeft; nu ontwaakt in Ruth onverwacht die volle geestkracht des geloofs. Nu kiest ze; nu beslist ze. En nu komt ze op eens tot die volle en schone belijdenis, dat ze in leven en sterven voortaan niet anders wil gerekend worden dan met het volk van God.

Beter dan ooit te voren weet Ruth nu.

waar het haar om te doen is. Ze is zichzelf hiervan bewust geworden, dat diep in haar hart wegschool de wortel der waarachtige liefde tot Naomi, die opgeschoten was uit de liefde tot Israëls God.

Dankbaar staart ze die vrome weduwe uit Israël in het bedroefde gelaat, die haar door God als bode des heils besteld was.

Ze kleeft aan die vrouw. Haar geloof in Israëls God smelt met haar liefde voor die oude vrouw saam. Met haar wil ze één zijn, alle lief en leed delen.

Vreze Gods snoert de oude aan de jonge, de sterke aan de zwakke.

Aan die heilige liefdeband met Naomi ligt dan toch bij Ruth de oprechte belijdenis ten grondslag, dat Naomi's God ook haar God is geworden.

Moab heeft al haar glans voor haar verloren, het land Kanaan is zoveel beter vaderland. Orpa, al heeft ze het moeilijk, keert vrijwillig terug naar Moab.i

Ruth verlaat Moab vrijwillig. Onderweg leeft het in haar hart: ik kan niet anders en ik wil niet anders; dan roept zij het uit: „Val mij niet tegen, dat ik u zou verlaten om van achter u weder te keren; want waar gij zult heengaan, zal ik ook heengaan, en waar gij zult vernachten, zal ik vernachten; uw volk is mijn volk, en uw God mijn God; waar gij zult sterven, zal ik sterven, en aldaar zal ik begraven worden; alzo doe Hij daartoe, zo niet de dood alleen zal scheiding maken tussen mij en tussen u!"

Zo is dan het geloof in Ruth doorgebro-

ken en dat geloof werkt in haar niets dan stille, nederige, dienende liefde, en blijft gespeend aan alle zelfverheffing en geestelijke hoogmoed. Ruth denkt niet: , , ik ben nu eigenlijk de vrouw die het doen moet en die oude Naomi is een hulpeloze, die ik te verzorgen heb". Neen, ze laat Naomi in haar moederlijke eer en zij wil niets zijn en is niet anders dan de gehoorzame dochter, die alles doet naar Naomi het haar raadt en beveelt.

Zo gaat ze straks ook in Bethlehem het pad op, om aren op te zamelen op de velden, opdat er brood voor haar moeder en voor haar zij. En omdat ze in stille gehoorzaamheid gaat, maakt God haar weg voorspoedig.

Onder goddelijke leiding komt ze ongemerkt op Boaz' akker terecht. Alles loopt haar mee. Ze wordt niet verstoten, maar eer gelokt en voortgeholpen.

En als Naomi van die Boaz hoort, geeft de Heere haar de gedachte in, of die Boaz als Losser Ruth niet ten huwelijk kon nemen. En ook hierin schikt Ruth zich. Ze doet al wat Naomi haar zegt, ook al kon het de schijn hebben, dat ze zich teveel bloot gaf.

Zo weeft de Heere de draad van haar leven al meer in de levensdraad van Zijn volk in. Boaz huwt Ruth. Ruth baart hem Obed.

Uit Obed wordt straks Isaï geboren. En zo is deze Moabietische vrouw niet slechts ingeschreven in het bundelke der levenden, maar overgrootmoeder van koning David en door hem stammoeder van Immanuël, haar Goël en de Behouder van haar ziel geworden.

Drie vrouwen onderweg.

Gods Woord wijst ons ook hier op het beoefenen van de ware medemenselijkheid. Dan gaat het allereerst om de vraag: werkt de Heere en is Gocl begonnen? Alleen waar een goed begin is zal er ook een goed eind zijn. Een goed begin is er door het wonder van Gods vrije en onverdiende genade door Gods Woord en Geest.

Ook wij zijn allen onderweg naar het eind van dit leven op aarde. De beslissing valt nu in dit leven. Is voor ons de weg ten leven te smal en de poort te eng, dienen wij de Heere alleen voor de vorm?

Dan zullen wij evenals Orpa voor eeuwig in rampzaligheid storten. Of is het ons bovenal om Gods gunst te doen geworden evenals Naomi en Ruth?

Dan zal de Heere niet laten varen het werk Zijner handen. Een goed begin, clan ook eenmaal een goed eind, eeuwige gelukzaligheid. Zingen we hiervan met d.e dichter van Ps. 73 : 14.

Wie ver van U, de weelde zoekt, Vergaat eerlang en wordt vervloekt; Gij roeit hen uit, die afhoereren, En U de trotse nek toekeren; Maar 't is mij goed, mijn zaligst lot, Nabij te wezen bij mijn God; 'k Vertrouw op Hem geheel en al, De Heer, Wiens werk ik roemen zal.

Bij belrooster:

Zondag 20 september Zacharia 14 Esther 1 Maandag 21 september Maleachi 1 Esther 2 Dinsdag 22 september Maleachi 2 Esther 3 Woensdag 23 september Maleachi 3 en 4 Esther 4 Donderdag 24 september Spreuken 1 Esther 5 Vrijdag 25 september Spreuken 2 Esther 6 Zaterdag 26 september Spreuken 3 Esther 7 Zondag 27 september Johannes 8 : 1-30 Deuter. 18 Maandag 28 september Johannes 8 : 31-59 Deuter. 19 Dinsdag 29 september Johannes 9 : 1-23 Deuter. 20 Woensdag 30 september Johannes 9 : 24-41 Deuter. 21 Donderdag I oktober Johannes 10 : 1-21 Deuter. 22 Vrijdag 2 oktober Johannes 10 : 22-42 Deuter. 23 Zaterdag 3 oktober Johannes 11 : 1-31 Deuter. 24

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 september 1970

Daniel | 16 Pagina's

Drie vrouwen onderweg (slot)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 september 1970

Daniel | 16 Pagina's