Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een ernstige aandrang voor zelfonderzoek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een ernstige aandrang voor zelfonderzoek

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

"Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de he-••: melse gave gesmaakt hebben, en des , . Heiligen Geestes deelachtig geworden * zijn, en gesmaakt hebben het goede • •••' i • woord Gods en de krachten der toeko-.' mende eeuw, en afvallig worden, die, f!. zeg ik, wederom te vernieuwen tot be-., - ..•: U/; i ; • .^1 kering, als welke zichzelven den Zoon '•••'': • Gods wederom kruisigen en openlijk ; te schande maken." TT u n A c

Tot goed begrip is het nodig, dat wij verstaan dat deze woorden getuigen van een ernstige vermaning. Reeds ernstig was het woord dat de apostel Paulus schrijft in hoofdstuk 3 : 13a: Maar vermaant elkander te allen dage, zolang als het heden genaamd wordt, opdat niet iemand uit u verhard worde door de verleiding der zonde". Nu wijst hij ook op mensen, die eens verlicht zijn geweest en afvallig zijn geworden. Het is een waarheid dat de weg van de aarde naar de hel vreselijk is, maar nog vreselijker is de weg van de hemelpoort naar de hel. Menen in te gaan en niet te kunnen. Het is toch de werkelijkheid dat Gods Woord ons steeds waarschuwt om ons te onderzoeken of wij waarlijk in het geloof zijn. We moeten een echt geloof bezitten anders komen we zeker om.

Gods Woord spreekt duidelijk dat een kind van God wel diepvallen - maar nooit afvallen kan. De Heere Jezus heeft toch duidelijk gezegd dat Gods kinderen niet verloren kunnen gaan in der eeuwigheid en dat niemand ze kan rukken uit de hand des Vaders. Hun zaligheid ligt toch vast in het eeuwige welbehagen Gods.

Hebr. 6 : 4-6. Klopt dit wel met onze Schriftoverdenking? Hoe kunnen Gods kinderen bestreden worden met deze vermaning. Ze hebben uit vrije genade de liefde Gods uit de hemel gesmaakt en nu toch verloren gaan? Kom, laten wij ons Schriftgedeelte eens nader overdenken. Dan komen wij ineens bij de kern der zaak met de vraag. Wie kunnen afvallen?

Paulus getuigt van: "Die eens verlicht geweest zijn". Een ernstige aandrang op zelfonderzoek.

Laten we voordat we verder gaan even denken aan die waarschuwende gelijkenis van de wijze en dwaze maagden. Zowel de dwaze als de wijze maagden hadden brandende, lichtende lampen. Beiden ijverden voor de leer, de belijdenis, Gods Woord en de inzettingen der ouden. Beiden lopen Gods kinderen, en de beste predikanten na. Herodes hoorde Johannes de Doper gaarne. Beiden zitten aan de avondmaalstafel. Wat een licht! Wat een overeenkomst! Ze wachten beiden op de bruidegom! Zo kunnen ware christenen en naamchristenen uitzien en verlangen naar Christus' wederkomst. Hoe komt dat?

Door de algemene werkingen van de Heilige Geest kan men een gevoel hebben van eigen verdorvenheid, kan men zichzelf diep veroordelen en wenen onder de algemene overtuiging van zonden. Wij hebben toch zo heel duidelijk de voorbeelden in Gods Woord hoe ver algemene overtuigingen kunnen gaan. Denk bijvoorbeeld aan Farao, Saul enz. Verstandelijk is het dan duidelijk dat alleen in Christus de zaligheid gevonden wordt. Zo een heeft zelfs enige verlichting van het Evangelie, kan soms spreken van een verandering in het leven. Het is juist in onze dagen noodzakelijk om te waarschuwen hoe ver het kan gaan met een algemene overtuiging, zonder de waarachtige zaligmakende werkingen. Wat wordt gemist? De ware droefheid naar God. Hij heeft wel een droefheid maar alleen over de gevolgen van de zonde. Wat mist hij? Hoewel hij graag praat over de liefde van de Heere Jezus voor zondaren is hij nog nooit echt zondaar voor God geworden. Daarom zullen er velen zijn, die met de dwaze maagden zullen roepen: "Heere, Heere, doe ons open", maar het zullen vernemen uit de mond van de hemelse Bruidegom: "Ik ken u niet." Bunyan schrijft er van: "Toen zag ik dat er ook een weg van de hemel naar de hel is". Wat is zelfbedrog toch ontzettend. Luister naar de bazuin van het Woord, eer de laatste bazuin vernomen wordt. Het is nog de dag der zaligheid. Het is nog niet te laat. Er is een veelheid van genade voor een verloren mens. Wat zal het toch ontzettend wezen om te moeten sterven met algemene werkingen des Geestes. Het kan toch zo ver gaan met al onze godsdienstijver en ervaringen. Wij lezen verder dat men zelfs de hemelse gaven kan smaken zonder de waarachtige bediening van de genade. Nu doelt de apostel er hier op dat er mensen zijn, die in aanraking gekomen zijn met het woord van vrije genade, dat ons spreekt van de rijkdom van Christus. De Heere Jezus is de gave van de Vader. Hij verwierf de verbondswelda­ den voor Zijn uitverkoren kerk. Door Christus verworven en ze worden geschonken aan de voorwerpen van Gods eeuwige liefde. Welnu, door de uitwendige verlichting des Geestes kan de mens zelfs de hemelse gaven smaken. Smaken wil zeggen, er een proef van nemen. Wij spreken van proeven. Wij kunnen na het proeven, het voedsel verwerpen; het niet opeten. Vanzelf laat het dan geen vrucht na. Nooit hebben ze gegeten maar ze hebben het weggeworpen waar ze eerst een proef van genomen hebben. Door de algemene verlichting kan een mens over de genade spreken met zulk een overtuiging, dat wij denken: Dat is het!

Wat is het kenmerk dat het niet waar is? Algemene verlichting geeft meest terstond vreugde en geen Godsgemis. Ze komen niet tot de ware klacht dat ze God kwijt zijn. Maar in bijzonder wordt de liefde tot God gemist. De liefde Gods verbreekt en maakt klein. De liefde Gods maakt de mens waar voor God en geeft betrekking op Gods deugden. Heeft u dat reeds in uw leven ervaren? Zonder de ware liefde wordt de mens opgeblazen en krijgt een ingewikkelde hoge bespreking lief over gewichtige leerstukken zonder de ware verootmoediging. Het mocht ons allen brengen tot een waar onderzoek. De apostel Paulus schrijft zelfs: "En des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn." Maar lees dit goed, er staat niet dat zij de Heilige Geest deelachtig zijn. Zij hebben iets van de Heilige Geest. Het is toch gegrond op de Bijbel dat er in de apostoüsche tijd vele gaven des Geestes waren. Er was een gave des gebeds, van profetie, de gave der barmhartigheid, van mededeelzaamheid, en gave der talen enz.

Dit is zeker, dat door de algemene werkingen van de Heilige Geest een tijdgelovige, boven een kind van God, zich als een welbespraakt mens kan openbaren. Zij missen de onwederstandelijke werking van vrije genade, dat ze een ogenblik in hun leven gekregen hebben dat ze het moesten verhezen, dat ze het waardig werden en goedkeurden wanneer ze naar de hel moesten. Is dat reeds in uw leven gepasseerd? Al hebben wij het kenmerk van de algemene werking des Geestes dat wij gesmaakt hebben het goede Woord Gods en toch nooit aan de zijde van God gevallen zijn. Dan is er ook geen plaats voor de Heere Jezus. Ach, als wij onder de waarheid zijn opgevoed dan komt er wel eens een psalmvers in uw gedachten, een Schriftwoord maar wij moeten Christus leren kennen voor onze schuld. Als de mens spreekt over een voorkomende waarheid kunnen wij wel zeggen: "Dat heeft een mens toch niet van zichzelf', maar dat is een slaapmiddel dat helaas zo veel wordt toegediend. In onze diepe val liggen wij verloren en nu moeten wij tot God bekeerd worden. Het is een vrij soeverein Godswerk.

Kent u uw dood en verlorenheid in waarheid? In waarheid voor God? Waagt uw ziel er toch niet aan om met een vroom praatje naar de eeuwigheid te gaan. Een mens kan zoveel smaken zonder de waarachtige bediening des Heilige Geestes.

Hier wordt ons toch voorgehouden van een smaken der krachten der toekomende eeuw. Ja, ze leven wel uit gemoedsindrukken en veel gevoelsindrukken maar het waarachtige leven Gods wordt gemist. Ze hebben in Gods naam geprofe­

Ze hebben in Gods naam geprofeteerd, duivelen uitgeworpen en vele krachten gedaan (Matth. 7 : 22). Denk aan al de sekten en stromingen in deze tijd, die zichzelf noemen: Stromen van kracht". Zij missen de diepte van het ware geloof. Toch komt eenmaal alles openbaar. Voor velen is het zo, dat gelijk de Catechismus getuigt: met de mond in Jezus roemen, doch Hem metterdaad verloochenen". Het zal een eeuwig wonder wezen als wij niet tot deze mensen behoren. Maar wat een troost, daar is een volk op de wereld dat zalig wordt omdat God het wil. O, eeuwige verkiezing! Dat is de troostbron voor Gods kinderen op de aarde. Wat kan de strijd erg wezen, te vrezen te behoren tot de algemene verlichten zonder de bedieningen van het ware Godswerk. Gelukkig volk die door wedergeboorte in het verbond der genade zijn ingebracht en daar nooit meer kunnen uitvallen. Wie de kenmerken van de genade mag kennen valt niet af, zoals het hier in onze overdenking gezegd wordt maar zal op grond van het welbehagen Gods in Christus, behouden worden.

wijlen ds. C. Hegeman.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 augustus 1992

De Saambinder | 12 Pagina's

Een ernstige aandrang voor zelfonderzoek

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 augustus 1992

De Saambinder | 12 Pagina's