Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bid elke dag...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bid elke dag...

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het leven van de Heere Jezus nam het gebed een grote plaats in. Herhaaldelijk lezen we dat Hij tijd nam voor het gebed. In het bijzonder als hij het druk had of een belangrijke beslissing nam. Zo bad Hij een hele nacht, voordat Hij de twaalf discipelen uitkoos (Lukas 6 : 12 en 13). Christus heeft ons daarin een voorbeeld gegeven. Voor ouders is er geen belangrijker taak dan de opvoeding. Van alles wat zij voor hun kinderen kunnen doen, is bidden het belangrijkste; dat geldt als ze jong zijn, maar zeker ook als ze ouder worden.

moeders Biddende vaders en Uit het dagboek van Martine (14 jaar) Vanavond was de openingsbijeenkomst van school, 'k Heb nu ook de leerlingenlijst. Onze oude klas is helemaal uit elkaar. Ik kom nu in een klas waar ik bijna niemand ken.Afschuwelijk... Naast wie moet ik nu gaan zitten? Ik blijf vast alleen over. 'k Geloof dat mama vanavond wel doorhad dat ik baalde. Ze keek me zo onderzoekend aan.Als ze morgenochtend maar niet te veel zegt. Ze hoeft niet te weten dat ik er als een berg tegenop zie om naar school te gaan.

Een gesprekje tussen Joost (I ó jaar) en zijn vader. "U hoeft heus niet bang te zijn dat ik iedere zaterdag naar de film ga, maar deze wil ik niet missen. De helft van de klas gaat, waarom zou ik niet mogen? De anderen hebben ook allemaal christelijke ouders en die vinden best." "Joost, het gaat er toch niet om wat andere ouders goed vinden, maar wat de Heere ervan vindt? Denk je dat die film een goede voorbereiding is op de zondag? " "Ja hoor eens, 's zondags naar de kerk gaan, vind ik prima, maar er staat niet in de èijbel aat je op zaterdagavond niet weg mag! Nou ajuus, ik ga, anders haal ik de bus niet." Martine en Joost zijn zich, ieder op hun eigen manier, aan het losmaken van hun ouders. De tijd dat ze alles vertelden, is voorbij. Dat is op zichzelf een gezonde zaak, maar voor ouders wordt het moeilijker om in de opvoeding bij hun zoon of dochter aan te sluiten. Hoe moetje belangstelling tonen, je tiener aanvaarden en respecteren en al die andere belangrijke dingen, als je het gevoel hebt datje kind van je afgroeit? Ouders mogen deze zorgen in het gebed bij de Heere brengen. Hij belooft wijsheid aan ieder die Hem in oprecht geloof daarom vraagt (Jakobus I : 3). Ouders behoeven zich voor de Hem niet te schamen; de vragen van Martines moeder zijn niet minder belangrijk dan die van de vader van Joost.

Martines moeder zal ongetwijfeld bidden om aansluiting voor haar dochter in de nieuwe klas. Maar ze mag Hem ook vertellen over haar eigen aarzeling of ze het gesprek over school nog zal aansnijden. Ze mag vragen of de Heilige Geest haar daarin de weg wil wijzen. De vader van Joost bidt vast wel of zijn zoon veilig thuis mag komen en of de Heere wil geven dat hij zich niet laat aftrekken van Zijn dienst. Hij mag echter ook vragen of hij het juiste moment mag kiezen om met Joost te praten over de film die hij gezien heeft. Hij mag vragen om liefde en geduld als Joost niet bereid is tot praten en om inzicht, zodat hij Joost kan geven wat hij nodig heeft.

Moedeloze vaders en moeders Misschien zijn er ouders die denken: "Ja, ik weet wel dat ik bidden mag en ik doe het ook wel, maar de Heere hoort niet. Ik heb het gevoel dat de kinderen mij ontglippen en dat we als gezin langs elkaar leven. Mijn man is zo druk.We komen aan een gesprek over de kinderen niet meer toe." Doet de Heere niet wat Hij belooft of bidden wij niet zoals Hij het ons in ZijnWoord leert? Hebben we misschien verkeerde verwachtingen? Bij het nadenken over die vragen, staan we stil bij een aantal aspecten van een waarachtig gebed.

Hoe bidden? Uit de aanwijzigen die de Bijbel geeft voor het gebed, noemen we drie dingen die in het bijzonder van belang zijn als het gaat om het gebed voor onze kinderen: ertrouwen, afhankelijkheid en oprechtheid. Bidden zonder vertrouwen, is eigenlijk geen bidden. Wie tot God komt, moet geloven dat hij is en een beloner is dergenen die Hem zoeken, zegt Paulus in Hebreeën I I : 6.Niet alleen geloven dat God bestaat, maar ook dat Hij is, zoals Hij Zich in ZijnWoord aan ons bekend maakt. Dat betekent dat we werkelijk geloven dat Hij een beloner dergenen die Hem zoeken.

Is dat vertrouwen er als we bidden om een zegen voor de hulpverlening aan onze depressieve dochter of om een vriend voor onze zoon? Danken we de Heere als onze dochter opknapt en onze zoon zich thuis voelt op de

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 oktober 2001

Daniel | 34 Pagina's

Bid elke dag...

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 oktober 2001

Daniel | 34 Pagina's