Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Combineren met opvallende kleuren, maar ook met warme, zachte tinten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Combineren met opvallende kleuren, maar ook met warme, zachte tinten

De nieuwe wintermode

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

De zomer is nog maar nauwelijks voorbij, of de rekken in damesmodezaken hangen al weer boordevol met winterkleding. Er is voor het komende seizoen keus genoeg, of u nu iets opvallends zoekt of het liever wat klassieker houdt. Door de overvloed aan kleuren zijn de combinatiemogelijkheden haast onbeperkt. Terdege snuffelde wat rond in de rekken van enkele modezaken en sprak met in- en verkopers.

Winkeliers van kledingzaken schijnen geen reke ning te houden met de mogelijkheid dat de zomer nog een warm staartje zou kunnen krijgen. Eind juli waren ze al druk doende met het vullen van de rekken met de nieuwe wintercollectie. Wie al in verschillende damesmodezaken wat gesnuffeld of wellicht al wat winterkleding gekocht heeft, zal waarschijnlijk de grote verscheidenheid en de vele kleuren niet ontgaan zijn. Okertinten, variërend van warme bronskieuren tot fel okergeel, en verschillende kleuren paars, treden duidelijk op de voorgrond. Deze kleuren kunnen goed gecombineerd worden met een andere belangrijke kleurgroep: de koele groene en blauwe tinten. De keuze in de klassieke kleuren zwart, grijs en donkerblauw is ook dit seizoen groot. Rood ziet men veel gecombineerd met zwart, jagersgroen, hardgeel of hardblauw.

Combineren
Een kenmerk van de dameswintermode vormen de bijna onbeperkte combinatiemogelijkheden. Aangezien er met de japon niet veel valt te combineren is de keus daarin wat klein. Daartegenover staan rokken, blouses, truien, vesten en jasjes in verschillende stijlen en kleuren. De gebruikte stoffen zijn bijzonder mooi. In effen gekleurde rokken zijn vaak verrassende jacquard motieven geweven. Wat betreft truien is veelvuldig gebruik gemaakt van de glinsterende kunststofdraad lurex, terwijl ook jacquard motieven niet ontbreken. Modieuze blouses zijn gemaakt van soepel zijdeachtig glanzend materiaal, met vaak prachtige dessins. Hoewel wijde kleding dit winterseizoen niet uit het modebeeld is verdwenen, krijgt de slanke stijl toch de overhand. Deze modelijn legt de nadruk op brede schouders en een smalle taille. Men ontkomt dan ook haast niet meer aan blouses, truien en jassen met schoudervullingen. Gelukkig is er toch nog wel gedacht aan de vrouw die deze schuimplastic-vullingen niet zo kan waarderen. Bij sommige truien worden ze er los bijgeleverd. Met klitteband kan men ze zelf in de trui bevestigen. Gebreide wollen stoffen zijn dit seizoen ook heel populair. Er is een keur aan gebreide pakjes, bestaande uit een lange trui, die nonchalant over de gebreide kokerrok gedragen wordt. Het is er voor de fabrikant in confectiekleding in de loop van de laatste vijftien jaar niet gemakkelijker op geworden, vertellen vader en zoon Van Manen, van de damesmodezaak Van Manen Mantels in Veenendaal.

Mantels
De snelle ontwikkelingen en wisselingen in de mode, de grootschalige produktie en het feit dat de confectiekleding grotendeels in het buitenland wordt gefabriceerd, maken van de produktielijn van kleding een lang en ingewikkeld gebeuren. Dat heeft tot gevolg dat de winkeliers zich al vroeg moeten oriënteren op de nieuwe winter- en zomermode. Toen winter '85 nog maar goed en wel was begonnen hadden zij al weer verschillende beurzen bezocht waar kleding voor winterseizoen '86 werd gepresenteerd.
De variatie in winterjassen is dit seizoen ook groter dan voorheen.
De collectie van Van Manen Mantels geeft daarvan een goede indruk. Ook bij Van Manen waren de beslommeringen rondom de zomeropruiming nog niet voorbij of daar diende zich de wintercollectie al aan. De heer Van Manen senior is daarover maar matig over te spreken. ,,Een boer kan niet altijd blijven hooien," verzucht hij. Met andere woorden, een beetje rust tussen de verschillende seizoenen zou hij wel op prijs stellen. Die rust is hem echter niet gegund. De klant van tegenwoordig is nieuwsgierig naar de nieuwe mode en wil graag vroeg zijn kleding voor het volgende seizoen kopen. Van Manen sr. wijst op de grote variatie in jassen. ,, Vroeger droeg men eigenlijk alleen kamgaren mantels en loden jassen. Nu zijn er blazers, korte jassen, geruite jassen enz. Wij verkochten aanvankelijk alleen loden mantels voor heren, nu uitsluitend voor dames.'' Wat is er zoal op het gebied van de jassenmode te koop? Naast de klassieke mantels, zoals de trenchcoat en de kamgaren en loden jassen, zijn er ook de zogenaamde zeven-achtste en drie-vierde jassen. De lengte van de eerste reikt tot net iets over de knie, de laatste even boven de knie. Men kan wat betreft deze jassen kiezen voor een rechtopstaande kraag of een sjaal- of reverskraag. De dubbele rij knopen kleedt slank af en past dan ook helemaal in de slanke, nauwsluitende lijn van deze winter.

Monty coat
Terug van weggeweest is de monty-coat, ook wel de houtje-touwtje jas genoemd. Dit model, genoemd naar maarschalk Montgomery, was in de jaren vijftig heel populair. De monty-coat is verkrijgbaar in verschillende kleuren, dessins en lengten. Met de monty-coat is ook de capuchon terug. Verder zijn er nog de korte jacks, veelal gemaakt van gewatteerde stoffen. Sinds enkele jaren verkoopt Van Manen Mantels ook damesblouses, truien en rokken. Tussen de overwegend klassieke blouses hangen er ook die met hun glanzende, soepele stof en schoudervullingen, typisch modieus zijn. De heer Van Manen haalt een dergelijke blouse in blauwe tinten uit het rek en laat een combinatie zien met een nauwe kobaltblauwe rok en met een klassieke donkerblauwe rok. Beide combinaties zijn heel sprekend. De heer Van Manen: „De eerste combinatie is in trek bij de jongere generatie, de oudere generatie geeft duidelijk voorkeur aan wat meer klassieke stijl. Dames op leeftijd zie ik hier overigens ook de winkel verlaten met een modische blouse."

Kleur en materiaal
Het al ruim een eeuw oude familie-textielbedrijf Van Silfhout in Lunteren heeft zich sinds 1978 gespecialiseerd in dames- en kinderkleding. In 1980 is het assortiment meer afgestemd op klanten uit de gereformeerde gezindte. Dat wil niet zeggen dat Van Silfhout voorheen wel damespantalons verkocht. ,,Het verschil is meer een kleuren een materiaalverhaal," zegt de heer R. van Silfhout. ,,De basiskleuren zijn zwart, grijs en donkerblauw en wat het materiaal betreft gaat het om een betere kwaliteit, zoals kreukvrije stoffen.'' Van Silfhout gaat niet om de mode heen, maar volgt op een afstand. Dat betekent bijvoorbeeld dat men te uitbundig glanzende blouses er niet zal aantreffen. De collectie van Van Silfhout heeft een sportief karakter. De college-stijl is daarvan een voorbeeld. Daarin biedt hij zijn klanten een ruim assortiment. Van Silfhout bezoekt een aantal malen per jaar beurzen in Keulen en Düsseldorf. Kennis van de wensen en voorkeuren van zijn klanten is voor Van Silfhout van primair belang voor een evenwichtige keus uit de collectie die de fabrikanten op beurzen aanbieden. ,,0p een beurs moetje oren en ogen aan alle kanten hebben. Je praat met verschillende leveranciers en je luistert naar de ideeën die ze aandragen. Je overweegt wat wel zou kunnen en wat niet. Ik werk overigens met een aantal vaste leveranciers."

Generatiekloof
De groep jongeren tussen de twaalf en achttien jaar is een moeilijke categorie. Van Silfhout constateert hier een generatiekloof. ,,Jongeren uit die leeftijdsgroep komen nauwelijks bij ons in de winkel. Ik zie ze hier alleen in gezelschap van hun moeder. Als ze alleen kleding mogen kopen gaan deze jongeren naar grote kledingzaken in de stad. Dejeugd geeft duidelijk de voorkeur aan een andere stijl dan de oudere generatie." Ook voor de damesmodezaak Blijdestein in Tiel is kennis van de smaak van de klanten van groot belang voor de samenstelling van het assortiment. Blijdestein richt zich met zijn collectie op de vrouw vanaf dertig jaar. Jongere vrouwen kunnen er overigens ook wel kleding van hun gading vinden. Het bedrijf wordt gerund door twee broers. De heer F. Blijdestein neemt de verkoop voor zijn rekening. E. Blijdestein doet de inkoop. Over de mode van dit seizoen vertelt F. Blijdestein: ,,De gunstige economische situatie in West-Europa heeft een duidelijke weerslag op het beeld van de mode. Enkele jaren terug, toen de economie sombere vooruitzichten bood, was de mode eenvoudiger, minder kleurrijk. Dit seizoen is er meer variatie dan ooit. De mode is zwieriger en jonger. Door de grote hoeveelheid informatie die in tijdschriften, dagbladen en via andere media wordt aangeboden, wordt de oudere generatie in vergelijking met vroeger veel meer geïnformeerd over bepaalde trends in de mode. Van hen komt ook de vraag naar andere modestijlen; naar iets dat jonger toont." Jongisinderdaad,,in". Dat is een duidelijke tendens in onze huidige samenleving. Ben je jong of doe je je als zodanig voor dan tel je mee. Begrijpelijk is dat de mode in deze tendens een grote rol speelt. ,,Er is een andere tendens die daarmee samenhangt," weet de heer Blijdestein. ,,De mensen worden in een bepaald opzicht dommer. Tegenwoordig leert men meer leven door te kijken dan door te lezen. De modezaken presenteren hun collectie in grote en aantrekkelijke etalages. Ook in de winkel zelf wordt er meer geëtaleerd. Verschillende kledingstukken die goed met elkaar gecombineerd kunnen worden, worden in groepjes bij elkaar gehangen. Óp deze manier tracht men de klant te bewegen tot een aankoop die eigenlijk niet was gepland, ook wel een impulsaankoop genoemd."

Duitsland
De damesconfectiekleding die we in de Nederlandse zaken aantreffen komt hoofdzakelijk uit Duitsland. De reden daarvan is dat de smaak, voorkeur en lichaamsbouw van de Nederlandse en Duitse vrouw nagenoeg hetzelfde zijn. Omdat de maatsystemen in Engeland, België, Frankrijk en Italië afwijken van die van ons zien we kleding uit die landen hier niet zoveel. Afgezien van het feit dat de maatsystemen anders zijn, spreekt de kleding uit Frankrijk en Italië de doorsnee Nederlandse vrouw ook niet zo aan, omdat die kleding te flodderig en te nonchalant is. Overigens begint daar langzamerhand een keer in te komen. Een stijl die maar door een kleine groep vrouwen wordt gedragen is de zogenaamde Trachtenmode, ofwel Tirolerkleding. De vraag naar deze kleding is niet groot, maar dat weerhield Van Manen in Veenendaal en Van Silfhout in Lunteren niet daarvan iets in het assortiment op te nemen. Het is typisch folkloristische kleding. Er worden mooie materialen voor gebruikt in met name rode en groene kleuren. De kleding is afgewerkt met roesjes, en zilver- en goudkleurige knopen.

Hoeden
Ook in de hoedenmode komen de nieuwe kleuren volop aan bod.
De etalages van de hoedenspeciaalzaak La Mode in Veenendaal laten dat duidelijk zien. De kleuren okergeel, kobaltblauw en zwart domineren.
La Mode biedt een uitgebreid assortiment. Ruim één wand is „bekleed" met een collectie hoeden in de klassieke kleuren, zwart, grijs, marineblauw, bordeaux en in leverkleur. De andere wanden in de winkel vormen een enorm contrast. Daar strijden hoeden in opvallende kleuren groen, rood, okergeel, kobaltblauw en paars als het ware om de voorrang. Veel modekleuren van de zomer hebben zich voortgezet in de winter, zij het dat de kleuren iets donkerder getint zijn. Evenals in de kleding is ook de variatie in hoeden groot. Naast de matelot en de herenhoed zijn er ook kleine hoedjes, ook wel dopjes genoemd, versierd met tule en voile. De wintermode van dit seizoen maakt het u enerzijds moeilijk omdat het vaak niet eenvoudig is iets te kiezen bij zo'n grote variatie in stijlen en kleuren. Aan de andere kant zijn de vele combinatiemogelijkheden een groot voordeel. U bereidt zich zo langzamerhand voor op de winter, de kledingzaken denken al weer aan de zomer. l< />

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 september 1986

Terdege | 72 Pagina's

Combineren met opvallende kleuren, maar ook met warme, zachte tinten

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 september 1986

Terdege | 72 Pagina's