Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Studiecentrum • Integratie (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studiecentrum • Integratie (2)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nederland is altijd een immigratieland geweest. De integratie van immigranten in de Nederlandse samenleving is dus niet een probleem dat nieuw is. £r zijn echter een aantal verschillen tussen de hedendaagse en de vroegere immigranten. Deze verschillen zorgen er voor dat er een aantal problemen aan het huidige integratievraagstuk zijn verbonden die vroeger niet of in mindere mate speelden. In deze bijdrage staan deze verschillen centraal.

Cultuur

In de vorige Banier zijn we al op één belangrijk verschil Ingegaan. Dat verschil is dat de hedendaagse immigranten voor een groot deel komen uit niet West-Europese culturen, terwijl vroeger de meeste immigranten kwamen uit West-Europese landen, waarbij veelal sprake was van vergelijkbare culturen. De culturele afstand is veel groter en dat brengt grote problemen met zich mee. De huidige generatie immigranten heeft opvattingen en gedragingen die ver afstaan van de Nederlandse cultuur. Hierbij kan gedacht worden aan vrouwenbesnijdenis, het dragen van gezichtssluiers, het gebruik maken van of oproepen tot geweld, etc. In deze bijdrage gaan we niet in op de positieve en negatieve aspecten van de Nederlandse cultuur We geven alleen aan dat de huidige Immigranten op een aantal punten opvattingen hebben of gedragingen vertonen die weerstand oproepen in de Nederlandse samenleving.

Samenleving

Een ander belangrijk punt van verschil Is dat de huidige generatie immigranten uit heel andere samenlevingen komt. Nederland is een kennissamenleving. De landen waaruit veel immigranten komen zijn dat niet.Veel immigranten komen uit traditioneel agrarische of geïndustrialiseerde samenlevingen met overzichtelijke verbanden. Als deze mensen in Nederland moeten leven in een individualistische en complexe kennissamenleving is de kans groot dat de integratie van deze mensen achterblijft. Dat wordt nog eens versterkt door een derde verschil dat het integratievraagstuk lastiger maakt. In tegenstelling tot vroeger kunnen hedendaagse Immigranten met behulp van moderne communicatiemiddelen contacten

onderhouden en In stand houden met het land van herkomst. Daardoor blijven deze mensen in de Invloedssfeer van de culturen waar ze uit komen. Door de toenemende reismogelijkheden wordt het onderhouden en instandhouden van deze band ook nog weer versterkt.Vroeger gingen Immigranten niet jaarlijks terug naar het land van herkomst en lieten zij ook geen huwelijkspartners overkomen.Anno 2003 vormen de gezinsvormers en -herenlgers de grootste groep immigranten.

Verzorgingsstaat

Een vierde belangrijk verschil is dat Nederland een verzorgingsstaat Is. Dat heeft tot gevolg dat in tegenstelling tot vroeger, verantwoordelijkheden in belangrijke mate zijn verschoven van de immigranten naar de overheid. Dit kan met een voorbeeld geïllustreerd worden. Immigranten die naar Nederland komen, maar geen werk vinden, krijgen een uitkering.Vroeger was de Immigrant verantwoordelijk om zelf In zijn levensonderhoud te voorzien. In die tijd waren er wel liefdadigheidsinstellingen, maar die sprongen alleen bij om de allerergste nood te lenigen. Uit cijfers blijkt dat de werkloosheid onder niet-westerse allochtonen vier keer zo groot is als onder autochtonen. Dat betekent dat deze mensen lange tijd een lage sociale positie In onze samenleving innemen. Daarbij komt dat in ons land op allochtonen die van een uitkering leven veelal - al dan niet terecht - diskwalificerend wordt gereageerd. Deze ontwikkeling heeft ook negatieve consequenties voor een succesvolle integratie.

Concentratie

Naast verschillen tussen het huidige en vroegere integratievraagstuk zijn er ook overeenkomsten. Eén van de overeenkomsten is dat er zowel vroeger als nu sprake is van concentratie van Immigranten In de grote steden.Toch levert deze overeenkomst In deze tijd grotere problemen op dan vroeger. In de vier grote steden woont nu ongeveer 40 procent van de niet-westerse allochtonen. Dat betekent dat een aantal stadswijken overwegend allochtoon is.Vaak zijn in deze buurten alleen maar 'zwarte' scholen, wat de integratie van de nieuwe generatie bemoeilijkt. Het gevaar is groot dat in deze wijken de armoede, de werkloosheid en de criminaliteit zich opstapelen. Dat zou er zelfs toe kunnen lelden dat de derde generatie niet makkelijker, maar moeilijker Integreert.

Guido-conferentie

Uit dit overzicht blijkt dat maatregelen ter bevordering van deelname aan het onderwijs en de arbeidsmarkt van groot belang zijn voor een succesvolle Integratie. Het boeken van goede resultaten in het onderwijs en het hebben van een bevredigende positie op de arbeidsmarkt Is een noodzakelijke voorwaarde voor een succesvolle integratie, maar het is niet voldoende.Van belang is dat er verbondenheid Is met de allochtone samenleving. Daarbij zijn de aard en de mate van sociale contacten van belang. Naast deze sociale Integratie is ook culturele integratie van belang. Bij culturele integratie gaat het om de vraag in hoeverre de opvattingen en waarden van Immigranten zich verhouden tot die van de Nederlandse samenleving. Met name dit laatste punt zal in de politiek een fundamentele discussie worden waarbij de vraag centraal komt te staan wat wel en wat niet kan In een democratische rechtsstaat. Welke ruimte is er voor minderheden om te leven overeenkomstig de eigen opvattingen? In deze discussie moet niet worden vergeten dat er onderscheld Is tussen het privé en publiek terrein. De taak van de overheid richt zich hoofdzakelijk op de publieke aspecten van het menselijk samenleven.

Op de Guldo-conferentle die het studiecentrum op 19 september over dit onderwerp hoopt te organiseren zal met elkaar van gedachten worden gewisseld over de vraag hoe de integratie

van allochtonen op bijbelsverantwoorde wijze kan plaatsvinden. Een lastiger vraagstuk voor een theocratische partij als de SGP Is nauwelijks denkbaar.

j.W.van Berkum,

medewerker studiecentrum SGP

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juli 2003

De Banier | 20 Pagina's

Studiecentrum • Integratie (2)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juli 2003

De Banier | 20 Pagina's