Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het kwartje van Kok

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het kwartje van Kok

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Autorijden is duur. Autorijden wordt nog duurder. De Tweede Kamer heeft het kabinet vorige week toestemming gegeven de accijnzen op brandstoffen voor motorvoertuigen fors te verhogen. Achtergrond van de maatregelen, waar overigens ook de Senaat nog mee akkoord moet gaan, en de medewerking van de senatoren is niet vanzelfsprekend, is het terugdringen van de automobiliteit. En natuurlijk is de accijnsverhoging ook een welkome extra inkomstenbron voor 's Rijks schatkist.

TUSSENRAPPORT

De accijnsverhogingen zijn een uitvloeisel van de beruchte tussenbalans. Dat was het tussenrapport van het kabinet-Lubbers/Kok, waarin is becijferd dat er in 1994 ruim 17 miljard gulden bij elkaar moet zijn geschraapt, hetzij door bezuinigingen, hetzij door inkomstenvermeerdering.

Bij de beoordeling van de tussenbalans (zie Banier d.d. 7 maart jl.) liet de SGP-fractie weten dat de voorstellen op het gebied van het verkeer en vervoer moeten passen binnen het totale beleid t.a.v. mobiliteit en milieu. Dat betekent, aldus woordvoerder Van der Vlies toen, dat met name het gebruik van de auto moet worden belast, niet het bezit. Niet de vaste kosten moeten omhoog, maar de variabele kosten. Met andere woorden: de lastenverhoging moet eerder gezocht worden in accijnsverhogingen, en minder in het opschroeven van de motorrijtuigenbelasting.

PRIKKEL

Dit keer voerde de heer Van Dis het woord. Hij verklaarde zich in hoofdlijnen te kunnen vinden in de voorstellen. De prijs voor het gebruik van energie moet zodanig zijn dat hij als het ware prikkelt tot besparing, liefst een zodanige besparing, dat er sprake is van een reële, absolute vermindering van het verbruik. De gebruiker zal de gevolgen van zijn gedragskeuze direct in z'n portemonnee moeten voelen. Dat lijkt vooralsnog de enig effectieve methode, hoe vervelend dat op zichzelf ook moge zijn. . .

De heer Van Dis herhaalde dat variabilisatie van de kosten uitgangspunt dient te zijn. In die zin valt er op de kabinetsplannen nog wel het een en ander af te dingen, omdat een niet onaanzienlijk deel van de verhoging in de sfeer van de vaste kosten terecht is gekomen. Met name de LPGen dieselrijders zullen te maken krijgen met verhogingen van de toeslagen in de motorrijtuigenbelasting. De dieseltoeslag gaat met 425 gulden omhoog, de LPG-toeslag met 245 gulden. Dat is overigens in afwijking van wat het kabinet eerst wilde, namelijk 300 gulden voor beide categorieën.

DIESEL

Over de dieselprijzen merkte de heer Van Dis op dat de accijns in ons land royaal beneden het maximum zit van de door de Europese Commissie voorgestelde bandbreedte. Dat hangt samen met de concurrentiepositie van het Nederlandse wegtransport. Vrijwel alle vrachtauto's rijden op diesel. Personenautobezitters profiteren dus van de luwte van het wegtransport. Daar zit iets onrechtvaardigs in. Want juist diesel is bij uitstek de brandstof van de veelrijders, ook de niet-bedrijfsauto's. Bovendien is diesel erg onvriendelijk voor het mi- Heu.

Ten aanzien van de LPG-toeslag geldt hetzelfde bezwaar dat de lastenverhoging niet het gebruik van de auto, maar het bezit ervan treft. Ze staat daarmee haaks op het algemene beleid. De regering beroept zich erop dat variabihsatie ten aanzien van LPG niet mogelijk is, omdat een accijns op deze brandstof ontbreekt. Dat is zo, maar dat gegeven pleit er juist voor om alsnog zo'n accijns in te voeren.

STOKJE

Veel aandacht is in het debat besteed aan het „kwartje van Kok": alle benzine per 1 juli een kwartje duurder. De Kamer stak daar een stokje voor. Bij amendement werd verschil gemaakt tussen gelode en ongelode benzine. Loodvrije benzine is minder slecht voor het milieu dan gelode benzine. Het ligt daarom voor de hand, aldus de regeringspartijen en ook de SGP-fractie, om de ene soort meer te belasten dan de andere. Uit de beraadslagingen rolde uiteindelijk het volgende rekeningoverzicht: de gelode benzine wordt 31 cent duurder, de ongelode „slechts" 22 cent.

GRENSEFFECT

De pomphouders die het meest zullen merken van de nieuwe prijzen zijn diegenen die in de grensstreek wonen. Immers, in de ons omringende landen liggen de benzineprijzen aanmerkelijk lager. Logisch, dat sommige automobilisten er best een langere rit voor over hebben om net over de grens goedkoper te kunnen tanken. Daarom is, alweer op wens van de Kamer, bepaald, dat de prijsverhogingen pas in mogen gaan als in Duitsland de aangekondigde prijsverhogingen ook hun beslag hebben gekregen. Terecht, vindt ook de SGP.

Anders zouden verschillende pomphouders in het grensgebied hun bedrijf wel hebben kunnen sluiten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 juni 1991

De Banier | 20 Pagina's

Het kwartje van Kok

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 juni 1991

De Banier | 20 Pagina's