Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Bijbel verfilmd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Bijbel verfilmd

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

RONDKIJK

Onder deze titel las uw rondkijker een artikel in het „Centraal Weekblad" ten dienste der Geref. Kerken in Nederland. De schrijver vindt het heel gewoon dat de Bijbel wordt verfilmd; „De Heilige Schrift is vol van de schoonheid van dc schepping, van de vreugde van het leven, van lach en gezang", zo vangt het artikel aan. „Er is een bonte afwisseling van beelden.... de bijbel geeft stof voor een hele reeks films en vaak heeft men aan de gewone duur van een voorstelling niet genoeg, maar gebruikt men dubbele of driedubbele tijd."

Ik ga U het lange relaas niet geheel voorleggen; het verfilmen van de Bijbelse verhalen wordt er — behalve een beetje kritiek op bepaalde punten — in goed gepraat door op te merken „dat men wel degelijk probeert (met de film) de boodschap door te geven. En wij mogen — aldus dit Geref. Kerkblad — niet als vanzelfsprekend aannemen, dat men dit niet mag proberen. De preek en de bijbelvertelling proberen het ook en de film als modern en machtig middel tot overdracht van gedachten kan niet genegeerd worden." Als men dit leest wrijft men zich toch wel even de ogen uit! Het Gereformeerd-zijn is al zo ver weggezakt, dat men de film een modern en machtig middel „tot overdracht" van het Woord Gods noemt. En dat, waar de Heere in Zijn Woord zo uitdrukkelijk zegt, (wat met vele bijbelplaatsen zou aan te tonen zijn) dat het Woord Gods alleen dan kracht doet, wanneer het door de Heilige Geest in onze harten wordt overgedrukt.

Wij zouden op de Bijbelse filmerij, het antwoord op vraag 98 uit de 35ste Zondagsafdeling van de Heidelb. Catechismus kunnen toepassen: „Wij moeten niet wijzer zijn dan God, dewelke Zijn Christenen niet door „stomme beelden" — en dat is de film ook! — maar door de levendige verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben." Daarom veroordelen wij elke Bijbelse film als goddeloos en profaan, omdat de Heilige Schrift, het Woord van de levende God, er door wordt omlaag gehaald en getrokken in het menselijke vlak.

Er sleept een man met een zwaar houten kruis over de via dolorosa in de film van Ben Hur —• in hetzelfde nummer van het Centraal Weekblad stond daar een plaatje van in — en nu kan men het wel prijzen dat men nooit „Zijn gelaat" ziet, alleen maar van achteren, een hand of een schaduw, maar de Christus der Schriften, de volmaakt Heilige, wordt dan toch maar nagebootst! En weer een ander moet voor apostel spelen, of het doet er niet toe voor welke bijbelheilige.

In deze rubriek heeft uw rondkijker al eens meer iets aangehaald uit de werken van Johan d' Espagne (ingeleid door Johannes D' Outrein) die ergens zegt dat „nooit een mens bekeerd is geworden door het aanschouwen van een schilderij. Zo zulks wezen kon — zo zegt hij — de schilders en beeldsnijders zouden de grootste Godgeleerden zijn." Als d' Espagne in onze tijd geleefd had zou hij gezegd en geschreven hebben: nooit zal iemand tot God worden bekeerd door de film. Door beelden op het scherm zal men niet aan zijn zonde en schuld moeten worden ontdekt, en de enige Naam die onder de hemel tot zaligheid gegeven is, zal men er niet door leren kennen. Daarom moet onze jeugd zich van dergelijk Godonterend gedoe, hoe „christelijk" dit ook wordt opgediend, afzijdig houden.

De drie formulieren van Enigheid

In hetzelfde nummer van het Centraal Weekblad las ik, dat de reeds 15 jaar bestaande Jeugd Evangelisatiebeweging enige tijd geleden een nieuwe grondslag gekozen heeft en de oude drie formulieren van enigheid heeft losgelaten. Men heeft dit gedaan om deze typisch gereformeerde belijdenisgeschriften niet op te dringen; men wil interkerkelijk zijn en luterschen, darbisten e.d. niet voor het hoofd stoten. Men volstaat nu met als basis te nemen dat Jezus, Gods Zoon, zoals Deze ons in de bijbel is geopenbaard, de Verlosser der wereld, de hoeksteen van het werk van Jeugd en Evangelie is. Er wordt in de betreffende mededeling aangehaald dat vele christelijke verenigingen de drie formulieren van enigheid ook niet als basis nemen. Ook de Vrije Universiteit niet. En wij weten wel Christelijke scholen, waar de drie formulieren niet als grondslag in de statuten zijn opgenomen. De belijdenisschriften zijn dus vaak een steen des aanstoots, terwijl ze juist zijn samengesteld om uitdrukking te geven aan hetgeen de Kerk op grond van Gods Woord gelooft.

De Formulieren van Enigheid der Nederlandse kerken zijn zoals wij allen weten 1. De Nederlandse Geloofsbelijdenis; 2. de Heidelbergse Catechismus; 3. de Vijf artikelen tegen de remonstranten. Opdat de Kerk zich aan de wereld zou doen kennen zijn in het bijzonder de 37 artikelen des geloofs opgesteld. (Guido de Brés) om de kennis des geloofs voort te planten. Zowel bij de jeugd als bij de volwassenen is de Catechismus opgesteld door Zacharias Ursinus en Caspar Olevianus, twee jonge godgeleerden, resp. 28 en 26 jaar oud. En de Dordtse Leerregels oftewel de Vijf artikelen tegen de Remonstranten zijn de vrucht van de Dordtse synode van 1618—19. cm de eenheid des geloofs te bewaren en zich tegen allerlei dwalingen te verdedigen. Deze drie belijdenisschriften samen, die „de formulieren van enigheid" worden genoemd, zijn door alle Gereformeerden aanvaard, niet naast de Heilige Schrift, maar onder gezag van Gods Woord.

In de lessen over het „Kort Begrip" heeft ds. G. H. Kersten de historische wording dezer Belijdenisscïmften beschreven. U moet dat maar eens nalezen. En hij zegt er van aan het slot: „De Heere heeft ze, onder Zijn leiding doen geboren worden in de felle strijd Zijner Kerk en hoewel zij met Gods Woord geenszins op één lijn te stellen zijn, toch zijn zij op dat Woord gefundeerd en zijn het meer dan „bloot menselijke" geschriften.

Al verwerpt men kerkelijk deze formulieren niet, men wil er niet mee naar buiten treden om anderen toch maar geen pijn te doen. Verkiezing en verwerping is zulke zware, onverteerbare kost, men moet toch een beetje kunnen schipperen en plooien. De Heere beware onze jeugd er voor dat we de beleden leer in deze belijdenisschriften niet loslaten maar er aan vasthouden en ons daarvoor ook tegenover anderen niet schamen.

RONDKIJKER

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 december 1960

Daniel | 8 Pagina's

De Bijbel verfilmd

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 december 1960

Daniel | 8 Pagina's