+ Meer informatie

Bouw vreest gevolgen van plan Schultz

2 minuten leestijd

DEN HAAG – De gisteren gepresenteerde bezuinigingen op het Infrastructuurfonds roepen uiteenlopende reacties op. De bouwsector vreest enorme negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid, nu tal van projecten afvallen of vertraagd worden. De binnenvaartsector is juist tevreden.

Minister Schultz (Infrastructuur) heeft de Kamer gisteren laten weten hoe ze de komende jaren een kleine 6,4 miljard euro gaat bezuinigen. Zes wegprojecten worden helemaal geschrapt. Tientallen andere plannen lopen vertraging op. Zo komt de tram naar de Uithof in Utrecht er later, net als een aanpassing van het knooppunt Hoevelaken. De Rotterdamsebaan in Den Haag wordt later aangelegd en voor de spoorverbinding tussen Schiphol en Lelystad is 200 miljoen euro minder beschikbaar.

De in het regeerakkoord vastgelegde projecten (aanleg van de Blankenburgtunnel en verbreding van de A27 bij Utrecht) gaan gewoon door.

De minister heeft geen vaarwegprojecten geschrapt. Omdat ze toch 0,45 miljard euro wil besparen op vaarwegen, wordt een aantal werkzaamheden later uitgevoerd. Zo wordt de oplevering van de tweede sluis bij Eefde verschoven van 2017 naar 2018-2020, moet de realisatie van overnachtingshavens bij Lobith, Weuft en Haaften twee jaar wachten tot 2019-2021, krijgen de Kreekraksluizen er pas in 2024-2026 een vierde sluiskolk bij en moet ook de uitbreiding van de Volkeraksluizen met een derde sluiskolk wachten tot 2026-2028.

Koninklijke Schuttevaer, de belangenorganisatie van de beroepsbinnenvaart, reageerde gisteren tevreden: „Uitstel is geen afstel.” De ANWB vindt het goed dat er niet wordt bezuinigd op onderhoud en is tevreden dat de bezuinigingen eerlijk worden verdeeld over weg en spoor. Vakbond FNV Bouw & Infra daarentegen spreekt van „de zoveelste klap” voor de bouw en wegwerkers. De bond is bang voor nieuwe ontslaggolven.

De Tweede Kamer praat volgende maand met Schultz over haar plannen. De oppositiepartijen PVV („dit lost de files niet op”), SP („had de Blankenburgtunnel geschrapt”) en GroenLinks („de bezuiniging op openbaar vervoer is een schande”) kunnen zich niet in de voorstellen vinden.

De SGP daarentegen prijst de „gelukkige keuze” van minister Schultz om de vaarwegen relatief te ontzien. Die partij had daar vooraf ook op aangedrongen. „De binnenvaart is een prima alternatief om filevrij goederen te vervoeren.”

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.