Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wedergeboorte

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wedergeboorte

Kun je wedergeboren zijn zonder het te weten?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is wedergeboorte? De Heere Jezus heeft er uitvoerig over gesproken met Nicodemus (Joh. 3). Iemand ontvangt dan een nieuw leven van de Heilige Geest; een geestelijk leven. Het komt van God en is op Hem gericht. Dit is een onverklaarbaar werk, zo wonderlijk en groot. Wie uit God geboren is, kan niet zondigen (1 Joh. 3). Wedergeboorte leidt dus tot bekering. Je hebt dan berouw over de zonde en verlangt naar God. Wie uit God geboren is, gelooft ook in Hem. Dat blijkt uit 1 Johannes 5. Het belangrijkste in je leven is dan dat je de Heere mag leren kennen. Wat is de liefde tot Hem groot en wonderlijk. Bij het kennen van God hoort ook vertrouwen dat je zonden vergeven zijn. Zo staat dat in zondag 7 Heidelbergse Catechismus. Lees ook wat over de wedergeboorte geschreven staat in Dordtse Leerregels 3-4:11-13.

Onbewust
Kan dit alles in je leven zijn gebeurd zonder dat je het weet? Begin vorige eeuw werkte in ons land ds. A. Kuyper. Hij zei op deze vraag: “Ja.” Hij wilde er namelijk vanuit gaan dat iedereen die uit christelijke ouders geboren is, ook een echt geestelijk leven heeft. Hij veronderstelde dus de wedergeboorte bij alle kerkmensen. Bij sommige mensen zie je daar niets van. Volgens ds. Kuyper is dat mogelijk; bekering en geloof zouden dan pas (veel) later zichtbaar worden. Je zou dus wedergeboren kunnen zijn zonder daar naar te leven. Dit is duidelijk niet volgens de Bijbel. In Mattheüs 7 lezen we dat elke boom vruchten voortbrengt: goede of kwade. Een tussenweg is er niet.
De gedachte dat alle kerkmensen een geestelijk leven hebben, komen we in onze tijd nog veel tegen. Dan vinden mensen het niet zo belangrijk of je van de wedergeboorte veel of weinig merkt. Je mag ervan uitgaan, zeggen ze. Je bent gedoopt en je leest in de Bijbel. Dan mag je er ook op vertrouwen dat het goed is. Ook dit is duidelijk niet volgens de Bijbel. Het ware geloof is niet vanzelfsprekend. Het moet geschonken worden. De Heere Jezus nam het Nicodemus kwalijk dat hij deze dingen niet wist (Joh. 3:10). Wij moeten onszelf ernstig onderzoeken of we het ware geloof kennen. Dat onderstreepte de Heere Jezus in de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer (Luk. 6).

Levenstekenen
Maar hoe weet je dan of je wedergeboren bent? Dan stort de Heilige Geest de liefde van God uit in je hart (Rom. 5:5). Deze liefde vervult met een droefheid naar God. Wat ga je dan naar de Heere verlangen. Dan heb je berouw van de zonde en je bekeert je ervan (2 Kor. 7:10). Je hongert en dorst naar de gerechtigheid (Matth. 5:6). Het wordt je levensnood of het goed mag worden tussen God en je hart. Je krijgt de Heere Jezus nodig als je persoonlijke Zaligmaker. Wie wedergeboren wordt, vindt in zichzelf de dood, maar ontvangt het leven en de zaligheid door Hem (Ef. 2). Wat een wonder als je dat door het geloof mag ervaren. Augustinus heeft gezegd dat je deze mensen kunt herkennen aan hun ootmoed. Ze zijn van hun zonde overtuigd en spreken daarom klein van zichzelf. Tegen anderen zien ze op en ze spreken goed van God.
Het tijdstip van de wedergeboorte kunnen zeker niet al Gods kinderen aanwijzen. Het belangrijkste is òf het in je leven is gebeurd. Dat merk je aan de vruchten. Mag jij van deze levenstekenen iets kennen? Bid er de Heere om. Hij wil het nog werken om Jezus’ wil.

Heb jij een vraag? Mail naar antwoordopjevragen@jbgg.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 oktober 2014

Daniel | 32 Pagina's

Wedergeboorte

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 oktober 2014

Daniel | 32 Pagina's