Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Orde in de bevinding

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Orde in de bevinding

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De pen van onze broeder uit Nunspeet, ds. A. Schot, blijft vloeien. Na “De orde des heils” volgt nu “De beleving van het heil”. Het is een korte weergave van inleidingen die gehouden zijn op een lidmatencatechisatie.

Ds. Schot laat zien hoe de vrucht van de heilsfeiten trapsgewijze door Christus wordt toegepast in mensenharten. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een aantal gespreksvragen. Een paar voorbeelden daarvan: ‘Wat beleeft een zondaar voor wie het Kerstfeest mag worden?’ ‘Is het wel Schriftuurlijk om onderscheid te maken tussen de beleving van Kerstfeest en de beleving van Goede Vrijdag?’ ‘Hebben Gods kinderen na Pasen altijd de troost van de vergeving der zonden?’ ‘Wat wordt verstaan onder de verzegeling met de Heilige Geest?’ ‘Worden alleen diegenen zalig die Pinksteren beleefd hebben?’ We hebben met genoegen kennis genomen van deze leerzame pennenvrucht en willen deze van harte aanbevelen, zowel voor persoonlijk gebruik alsook voor gebruik in het gezin, op catechisatie of tijdens gemeenteavonden.

In een heel ander klimaat bevinden we ons bij “Bewogen met de wereld”, een boek voor zendingswerkers en andere geïnteresseerden. Onder het kopje “Vaste orde in de bevinding?” wordt betoogd dat veel christenen de heilsfeiten als een eenheid beleven. Reformatorische christenen met hun westerse inslag leggen nadruk op (volg)orde, zo schrijft dr. J. van Doleweerd. Wie hiernaar zoekt in andere culturen, zoekt doorgaans tevergeefs. Bij iemand als ‘broeder Ramón, een christen woonachtig in de sloppenwijk van Guayaquil in Latijns-Amerika, krijgt men een ander antwoord’ (pag. 230). Deze christen denkt veelmeer vanuit de eenheid en beleeft zijn (geestelijke) wereld vanuit het ‘nu’. De conclusie: bevinding wordt onmiskenbaar gestempeld door afkomst en achtergrond. De schrijvers van dit boek, alle drie werkzaam of werkzaam geweest voor de ZGG, vinden dit geen probleem, maar ervaren deze verschillen als verrijkend en corrigerend. Zendingswerk en zendingskerken prikkelen ons om kritisch naar onszelf te kijken en vragen te stellen. Is de drieslag ellendeverlossing-dankbaarheid wel in chronologische zin bedoeld? Moet deze drieslag echt fungeren als toetssteen voor introspectie (zelfonderzoek)? Van Doleweerd vindt van niet. Hij en zijn medeauteurs willen staan in de lijn van het gereformeerd belijden, maar ze zijn van mening dat in onze kringen veel Bijbelse woorden een eigen leven zijn gaan leiden. Het woord ‘bevinding’ bijvoorbeeld: in het latere spraakgebruik zou dat aanmerkelijk verbreed zijn. Of ‘gerechtigheid’: binnen de gereformeerde gezindte zou de betekenis van dit mooie woord grotendeels versmald zijn tot straffende gerechtigheid. Of ‘verkiezing’: vanuit onze dogmatiek wordt dit begrip gezien als Gods handelen van eeuwigheid, terwijl dat in de Bijbelse context heus niet altijd het geval is. Missionaire werkers moeten zich hiervan bewust zijn. Volgens dit boek is het hun taak kernwoorden uit de Bijbel goed uit te leggen en ‘qua betekenis zodanig te herijken dat ze in de context van nieuwe christenen en andere culturen zo veel als mogelijk is de oorspronkelijke boodschap communiceren’ (pag. 11).

Het lezen van dit boek heeft een verdrietig gevoel bij me achtergelaten. De mannen van de Nadere Reformatie komen er - behoudens een enkele uitzondering - niet in voor. Tim Keller en C.S. Lewis vinden duidelijk meer bijval. Als het gaat over de zogenaamde ‘tirannieke geestelijke mens die anderen de maat kan nemen’ (pag. 89), wordt het geruchtmakende artikel van prof. A.A. van Ruler “Ultra-gereformeerd en vrijzinnig” met instemming geciteerd, zelfs zonder te verwijzen naar het evenwichtige antwoord hierop door ds. A. Vergunst. Te vinden in het boek “Neem de wacht des Heeren waar”.

Veel Bijbelse kernwoorden passeren de revue, maar het blijft onduidelijk waarom bijvoorbeeld niet gekozen is voor een kernwoord als ‘wedergeboorte’. Nee, het westerse christendom is niet de maat van alle dingen, maar er liggen schatten in onze Schriftuurlijk-bevindelijke traditie die we niet mogen achterhouden in het zendingswerk en de ontmoeting met mensen uit andere culturen. Zijn we er innerlijk van overtuigd dat het werkelijk schatten zijn? Een belangrijke vraag voor ons allemaal!

ds. C. Sonnevelt, Alblasserdam

“De beleving van het heil – De gulden keten”, ds. A. Schot; uitg. de Banier, Apeldoorn, 108 blz.; € 9,90.
En “Bewogen met de wereld – Bijbelse kernwoorden voor missionaire theologie” (Serie Theologische Thema’s); Elco van Burg, Jan van Doleweerd en Dick Kroneman; uitg. Labarum Academic, Apeldoorn; 286 blz.; € 19,95.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 december 2018

De Saambinder | 24 Pagina's

Orde in de bevinding

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 december 2018

De Saambinder | 24 Pagina's