Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

’Leren door doen’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

’Leren door doen’

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zijn er niet voldoende mentorlesmethoden op de markt? Op het oog wel, maar in de praktijk blijken ze voor reformatorisch onderwijs weinig geschikt. Vandaar een boekje van eigen bodem, dat uitgegeven wordt door het DGS in Ridderkerk.

Is de mentor de spil?

In de basisvorming is een belangrijke taak weggelegd voor de mentor van een bepaalde klas of groep. Daar is een ieder, die betrokken is bij de basisvorming, het wel over eens. D.w.z, dat de mentor het centrale aanspreekpunt is geworden. Dit geldt zowel ten aanzien van het psycho-sociale functioneren van zijn leerlingen, als ten aanzien van de te volgen leerroute tijdens en na de basisvormingsjaren en de administratieve verwerking daarvan.

Van de mentor in de basisvorming wordt dus betrokkenheid, activiteit en met name deskundigheid gevraagd. Hij zal zich dus moeten bijscholen op bepaalde punten. Bovendien zal hij zich moeten verdiepen in de benodigde studievaardigheden van zijn leerlingen en de omgang met elkaar.

Hoe verkrijg je de beste huiswerkattitude? Hoe kun je het beste moderne vreemde talen leren? Hoe pak je een leestekst met open of gesloten vragen aan? Welke hulpmiddelen kun je gebruiken bij de studie en waar vind je ze?

Dan zijn er nog de benodigde sociale vaardigheden aan te leren. Denk aan een goede klassesfeer. Hoe los je onderlinge conflicten op? Wat doe je als mentor als er een zondebok in je klas zit? Buiten beschouwing gebleven zijn dan vragen als: Hoe adviseer ik mijn leerlingen? Hoe help ik ze bij een juiste studierichtingkeuze?

Om dit gehele functioneringsproces in de basisvorming te kunnen overzien en er goed en constructief mee om te gaan is op veel scholen in de basisvorming een geoormerkt mentoruur ingeroos­ terd. Eén lesuur per week in klas 1 en soms 2. Velen denken dan dat dit hetzelfde is als de studieles in de brugklas ten tijde van de Mammoetwet. Dat is niet meer zo. Dat lesuur richtte zich vrijwel uitsluitend op studievaardigheden. De huidige mentorles omvat veel meer. Bovendien dienen specifieke vakvaardigheden in de vakles aangeleerd te worden. Hierdoor geven vakdocenten minder frontaal en meer begeleidend les aan hun leerlingen.

Het zal duidelijk zijn dat een mentor tijdens zijn mentoruur over voldoende kennis, vaardigheden en instrumenten moet beschikken.

Eén van die instrumenten is het boekje: "Leren door doen". Dit mentorlesboekje is samengesteld door een werkgroep bestaande uit docenten van zes verschillende reformatorische scholen in samenwerking met het DGS. Deze werkgroep is bijna klaar met de definitieve versie van 'Leren door doen'. Er worden nog een aantal zaken herschreven, zodat het geheel beter aansluit op de door de vakdocent aangeleerde vakvaardigheden. Het boekje bestaat uit vijf blokken:

A - Basisvaardigheden B - Taal en tekst C - Sociale vaardigheden D-Rekenen E - Kiezen

Door dit boekje te gebruiken kan de eenheid in het aanleren bevorderd worden. B.v. ten aanzien van repetities, woordjes leren, omgaan met huiswerk, e.d.

Het kan ouders thuis activeren bij de begeleiding van de studie van hun kind.

Toch dient het boekje m.n. door de mentor te worden gehanteerd om zijn klas/groep optimaal te kunnen begeleiden. Het betekent niet dat er gewerkt wordt vanaf bladzijde 1 t/m 124, maar de mentor bepaalt zelf welke les hij op een bepaald moment het beste kan doen. Dit verhoogt de betrokkenheid van de mentor tot zijn klas en geeft een grotere effectiviteit.

Mentor en leerlingen ervaren op deze wijze de mentorlessen in het algemeen positief.

De werkgroep heeft uit de evaluatiegegevens wel de conclusie getrokken, dat er voor de basisvorming twee versies nodig zijn.

De eerste versie die per D.V. 1 augustus '96 gebruiksklaar ligt, is bedoeld voor het AVO. Voor de VBO-klassen wordt momenteel de wenselijkheid van een nieuwe werkgroep onderzocht om zo tot een meer praktische uitgave te komen.

Mentorlessen zijn dus veel omvattend. Een mentor moet zich van zijn taak bewust zijn. In een samenleving, die zo snel seculariseert en individualiseert, zijn kennisven/verving en vaardigheden volgens Bijbelse normen en waarden van levensbelang voor een gemeenschap.

Ligt hier niet een geweldige taak juist voor mentoren in het christelijk onderwijs!

Drs. J. Baars

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 1996

De Reformatorische School | 44 Pagina's

’Leren door doen’

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 1996

De Reformatorische School | 44 Pagina's