Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dagen tellen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dagen tellen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Leer ons alzo onze dagen tellen, dat wij een wijs hart bekomen (Ps. 90:12).

Een klok tikt bij iedere seconde. Een tik gaat zo snel dat we ze niet eens tellen. Seconden worden minuten en minuten worden uren. Na vierentwintig uur is er weer een dag voorbij.

Als ons leven zo zijn gang gaat, dan rijgen de dagen zich aaneen tot weken en worden weken jaren. Toch herinnert iedere tik ons aan de tijd die doorgaat. Hoelang zal de klok van mijn en jullie leven nog tikken? Iedere klok die je hoort tikken, is een preek, want de tikkende klok vertelt ons twee dingen. Het eerste is dat ons leven vergankelijk en broos is en naar een einde gaat. De tikkende klok vertelt ons ook dat er een moment komt waarop de tijd ophoudt. Dat is het moment dat we naar ons eeuwig huis gaan.

Mozes, de man Gods, heeft in zijn leven geleerd hoe we moeten omgaan met onze tijd. De levensles die de Heere Mozes heeft geleerd, heeft hij opgeschreven in Psalm 90. En Mozes geeft ons die les in vers 12. Het is een gebed.

Wat vraagt Mozes aan de Heere? Leer ons. Mozes wil graag onderwijs van de Heere ontvangen. Aan iemand die het zelf denkt te weten, leert de Heere niets. De Heere geeft alleen onderwijs aan mensen die niets weten en dat voor Hem gaan belijden. Gelukkig als we net als Mozes gaan bidden: leer ons.

Wat vraagt Mozes precies? Leer ons alzo onze dagen tellen. Dit betekent dat we iedere dag op zijn juiste waarde schatten. Dat we iedere dag gaan zien als voorbereidingstijd voor de eeuwigheid, als genadetijd. Iedere dag wil de Heere ons nog laten horen, vanuit Zijn Woord, dat Hij een God van genade is voor een verloren mens. Als we tenminste iedere dag de Bijbel open slaan en eruit lezen. Wat een wonder is het dat de Heere ons iedere dag zo nabij wil komen in het gewaad van Zijn Woord! Hebben we zo al onze dagen leren tellen?

Waarom gaat Mozes bidden? Hij zegt: Dat wij een wijs hart bekomen. Ons hart is van nature dwaas, gericht op de zonde, op het tijdelijke en vergankelijke. Ons hart is zo dwaas dat ze de eerste leugen in de Bijbel gelooft. Zei de duivel niet tegen Adam en Eva: Gijlieden zult de dood niet sterven. Hoeveel we ook om ons heen horen en zien van de vergankelijkheid van het leven, toch denken wij dat wij zelf hier altijd blijven. Dat komt, omdat we dwaas zijn en vastzitten aan de zonde en de wereld en ons niet willen bekeren. Bidden om een wijs hart betekent dat we gaan vragen naar de Heere en Zijn Woord, vergeving gaan zoeken voor onze zonden, gaan vragen om de Heere Jezus te mogen kennen als Borg voor onze schuld.

Eigenlijk is het gaan vragen om een wijs hart al wijs! Buiten de Heere Jezus is er alleen onrust, angst en vrees en het verderf. En nu zoekt ons dwaze hart juist dat leven zonder God en Christus. Maar gelukkig als we gaan bidden, zoals Mozes, om een wijs hart dat leert tellen.

Het bidden om een wijs hart betekent dus dat we door de Heilige Geest gaan leren om Gods Woord op zijn juiste waarde te schatten. Dan voelen we hoe vergankelijk we zijn, dat we zondaar voor God zijn en dat onze bekering geen uitstel kan lijden. Ook worden we dan verwonderd over Gods goedheid en lankmoedigheid, omdat Hij ons nog steeds heeft verdragen.

Ben je wijs of dwaas? Wijs ben je als je de dagen al hebt leren tellen. Dan ga je ook begrijpen wat Mozes verder heeft geschreven in Psalm 90.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 december 2015

Daniel | 32 Pagina's

Dagen tellen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 december 2015

Daniel | 32 Pagina's