Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Welke veranderingen zijn er nodig in opleiding en begeleiding van leerkrachten?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Welke veranderingen zijn er nodig in opleiding en begeleiding van leerkrachten?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Passend onderwijs is een kans voor het reformatorisch- en protestants-christelijk onderwijs. We krijgen de mogelijkheid om met elkaar ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk leerlingen identiteitsgebonden onderwijs kunnen volgen. Dit betekent niet dat alle scholen alle leerlingen moeten gaan opvangen. Maar de scholengroep in zijn geheel kan dit waarschijnlijk wel vormgeven. We spreken dan niet over een inclusieve school maar over een inclusief samenwerkingsverband. Natuurlijk zullen er dan nog specifieke leerlingen met onderwijszorgbehoeften blijven die niet kunnen worden opvangen, maar de ambitie om voor al ‘onze’ kinderen identiteitsgebonden onderwijs te willen bieden is het waard om waar te maken.

Voor de scholen betekent dit een kans om te groeien in de mogelijkheid om meer leerlingen met onderwijszorgbehoeften op te vangen (met eventuele externe ondersteuning die nodig is). Hoe meer zorgkracht de leerkrachten hebben of willen ontwikkelen, hoe beter vorm kan worden gegeven aan die ambitie. Daarom is de focus van passend onderwijs het laten toenemen van zorgkracht op de scholen. Het voertuig voor die ontwikkeling wordt in veel officiële stukken genoemd namelijk: schoolontwikkeling op het gebied van handelingsgericht- en opbrengstgerichtwerken (HGW en OGW).

Driestar Educatief heeft in het kader van de toekomstige ontwikkeling passend onderwijs en de gewenste schoolontwikkeling rondom HGW en OGW besloten om specifiek aandacht te besteden aan de veranderingen die dit mee zich mee gaat brengen in opleiding en begeleiding. Hiervoor is een projectgroep ingericht, met personen uit de opleiding en de begeleiding, die onderzoek gaat verrichten en die gesprekspartner is voor de organisaties waar de organisatie voor werkt.

De projectgroep heeft een 10-punten plan opgesteld:

  1. Startkwalificatie leerkrachten en/of docenten: Wat mogen we nu verwachten van startende leerkrachten en/of docenten als zij hun diploma hebben behaald? Is de basis van nu voldoende om straks, wanneer passend onderwijs binnen de scholen gestalte krijgt, goed te kunnen starten?
  2. Onderwijstijd: De lessen die worden gegeven in de opleiding moeten een solide basis leggen om straks een goede start te kunnen maken.
  3. Competentieprofiel passend onderwijs: We gaan in gesprek met de scholen en met experts om de benodigde competenties in kaart te brengen.
  4. Schoolontwikkeling: Veel scholen zijn bezig met de implementatie van HGW, HGPD of de 1-zorgroute. Hoe krijgen we zicht op de vraag waar de scholen nu zijn en hoe bieden wij een traject waardoor de scholen hun gewenste ambitie kunnen waarmaken?
  5. Orthopedagoog: Scholen zullen meer aandacht geven aan het handelen in de klas dan aan onderzoek. Wat voor gevolgen heeft dit voor het werk van orthopedagogen? Tevens zullen er meerdere experts rond lopen binnen de school en daarom is het goed om het profiel van de toekomstige orthopedagoog duidelijk te beschrijven.
  6. Zorgarrangementen: Er zullen arrangementen nodig zijn die antwoord geven op de vragen van de school. Dit vraagt om een systeem (vraag en aanbod) waarin de vragen van de scholen worden gevolgd en waarop kan worden geanticipeerd door aanbod te maken.
  7. Werkconcepten: Op de scholen worden verschillende werkconcepten gebruikt. De verschillende ontwikkeltrajecten worden in kaart gebracht en de samenhang tussen de verschillende trajecten zal worden uitgewerkt. Tevens zal worden nagedacht hoe deze werkconcepten zich verhouden tot onze identiteit.
  8. Partners: Er zijn veel partners actief op onze scholen en in de samenwerkingsverbanden. Er zal  afstemming moeten plaatsvinden tussen de partners zodat er een dekkend netwerk van arrangementen ontstaat.
  9. Fusie tussen onderwijsadvies en leerlingbegeleiding: Schoolontwikkeling en leerlingbegeleiding is niet meer te knippen als we gaan werken met groepsplannen in de scholen. Er zal voortdurend moeten worden samengewerkt.
  10. Andere projecten: Er zijn meerdere projecten binnen Driestar Educatief zoals de lectoraten, burgerschap en ouders. Wanneer er in deze projecten doelstellingen zijn die de doelstellingen van het project passend onderwijs raken, zullen we in gesprek gaan om te werken aan onderlinge versterking.

Met dit 10-punten plan wil Driestar educatief verder groeien als kenniscentrum voor passend onderwijs om de scholen beter ten dienste te zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 mei 2010

De Reformatorische School | 1 Pagina's

Welke veranderingen zijn er nodig in opleiding en begeleiding van leerkrachten?

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 mei 2010

De Reformatorische School | 1 Pagina's