Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VRAGEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VRAGEN

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vraag over Brakel en het 1000-jarig rijk. X. vraagt Brakels opvatting over het 1000jarig rijk?

Antwoord: We hebben daar vroeger ook al eens over geschreven, maar willen het hier nog wel weer eens herhalen. De leer van het 1000-jarig rijk vnl een dubbele wederkomst van Christus en daarmede een dubbele opstanding. De eerste opstanding zou dan zijn vóór, en de tweede na het duizendjarig vrederijk van Christus op aarde. Het chiliasme wil dus, dat er sprake is van een drievoudige komst van Christus op aarde: de eerste is die in de volheid des tijds, de tweede zo zijn die vóór het duizendjarig rijk, en de derde die na het duizendjarig rijk, aan het einde der eeuwen. Bij de eerste wederkomst na Christus hemelvaart, zou de satan gebonden worden, zou Christus de antichristelijke macht neder werpen, de gestorven gelovigen opwekken, Israël tot bekering brengen, en het hemels vrederijk op aarde

stichten, waarvan Palestina dan het middelpunt zou zijn.

Na die duizend jaren van het vrederijk zou dan de 2e wederkomst na Zijn hemelvaart komen, waarbij dan ook de gestorven ongelovigen worden opgewekt, en Christus als Wereld-Rechter het eindgericht houdt. Hoe stond B rakel daar nu tegenover.

Hij was niet geheel en al zonder chiliastische trekken, zoals de verwachting van de bekering van de gehele Joodse natie. Maar toch verwierp hij:

1. Dat Christus lichamelijk op aarde zou verschijnen vóór de grote dag des oordeels.

2. Dat met die komst gepaard zou gaan de lichamelijke opstanding der gezaligde martelaren.

3. Dat het Joodse volk met Jeruzalem middelpunt en centrum zouden zijn van de Christusregering en de Heidenen zouden toevloeien. Deze drie leerstellingen waren het die de kerk en zo ook Brakel veroordeelde als geheel in strijd met Gods Woord.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 juni 1965

De Wachter Sions | 4 Pagina's

VRAGEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 juni 1965

De Wachter Sions | 4 Pagina's