Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vragen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragen.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

ONGEHUWD PREDIKANT.

X. te A. vraagt of Godis Woord eischt dat een predikant gehuwd is?

Ik heb dien eisch nog nooit gelezen. Waar zou dat staan? De vrager haalt zelf in zijn brief Paulus aan, die ongehuwd, was. Nu is een predikant geen apostel. Er waren slechts 12 apostelen en nimmermeer zal er een bijkomen. Maar als zelfs voor de apostelen den eisch niet gold van gehuwd te zijn, hoe zou die dan voor predikanten gelden? Evenmin is het verboden dat een ongehuwde man in het ambt van onderling of diaken dienen zal, gelijk dam ook meermalen geschied is en nog plaats vinden zal.

VERKIEZING VAN AMBTSDRAGERS.

X te A. heeft nog een vraag nul.: Hoe gieschiedt naar de Dordtsche Kerkregels de verkiezing van ouderlingen en diakenen? Gaat ook de algemeene regel op, dat idiegene verkozen is, die de meerderheid van stemmen behaalt? Of kan ook de kerkeraad ouderlingen verkiezen?

De Dordtsche Kerkorde (bij De Banier verkrijgbaar) handelt van de verkiezing van ouderlingen en diakenen 'in de artikelen 22 en 24.

Deze artikelen schrijven dezelfde wijze van verkiezing voor beide ambtsdragers voor.

Dienaangaande nu wordt bepaald:

A. De ouderlingen zullen door het oordeel des kerkeraads en der diakenen verkozen worden, zoadat het naar de gelegenheid van iedere kerk vrij zal zijn zoovele ouderlingen als er van noode zijn de gemeente voor te stellen, om van diezelve (ten ware dat er eenig beletsel voorviel) geapprobeerd en goedgekeurd zijnde, met openbare gebeden en stipulatiëh bevestigd worden;

of

B. een dubbel getal, om het halve ideel bij de gemeente verkoren te worden en op dezelfde wijze in het ambt te bevestigen, volgens het formulier daarvan zijnde.

Naar dit voorschrift staat dus als eerste wijze van verkiezing nog' wel, dat de kerkeraad de ouderlingen verkiest, aan de gemeente bekend maakt wie die door den kerkeraad verkorenen zijn. De gemeente heeft het recht van approbatie. Bestaan er bezwaren, die den kerikeraad onbekend waren, dan rust de plicht op elk lid der gemeente deze tijdig, d.w.z. binnen den tijd van veertien dagen waarin de afkondiging geschiedt, in te brengen.

2e. De kerkeraad bepaalt hoeveel ouderlingen verkozen zullen worden, daarbij rekening houdend met de belangen der gemeente.

3e. Na dat de door den kerkeraad verkorenen aan de gemeente zijn voorgiesteld en geen gegronde bezwaren zijn ingebracht, wordt overgegaan tot de bevestiging.

De vrager ziet dus, dat de kerkeraad lingen verkiezen kan.

Als tweede manier van verkiezing noemt de D. K. O. het kiezen der gemeente uit een dubbel­ tal.

Wie stelt dit dubbeltal saam? De kerkeraad. Hij kent de gemeente en hij is geroepen de beste krachten te zoeken om haar in het ambt dienen. Op dat recht des kerkeraads kan de ge-

meante geen inbreuk maken. De kerkeraad kan niet verplicht worden rekenschap te geven van de redenen die er toe geleid hebben het dubbeltal alzoo saam te stellen.

Dit dubbeltal wordt in den regel des Zondags vóór dat de verkiezing plaats heeft, aan de gemeente bekend gemaakt, hoewe] dit niet verplicht is, en de bekendmaking in de ledenvergadering zou kunnen geschieden, achten wij de gewoonte van tijdige afkondiging gewenscht. Deze geschiedt echter niet om de gelegienheid te openen tot het inbrengen van bezwaren. Bezwaren (zoo die er zijn) worden niet tegen de dubbeltallen, maar tegen de verkorenen irngediend. Daarom is afkondiging van het dubbeltal niet verplicht en hebbe deze hoogstens één maal plaats.

Uit het dubbeltal verkiest dan de gemeente en deze verkorenen worden bevestigd op de wijze als boven vermeld.

Natuurlijk is de verkiezing alleen geldig als deze met volstrekte meerderheid van stemmen plaats heeft. En in den kerkeraad (zoo deze verkiest) èn in de vergadering van de manslidmaten is een stemming alleen van kracht als deze meer dan de helft der wettig uitgebrachte stemmen bedraagt. Briefjes van onwaarde tellen niet mede.

Wat hier gezegd is geldt ook voor de verkiezing van diakenen.

In onze gemeenten volgt men algemeen de verkiezing uit een door den kerkeraad gesteld dubbeltal. Het saamroepen der manJijke lidmaten heeft in dezen tijd op vele plaatsen ernstigie bezwaren. Behalve dat daartoe een vergunning vereischt is, zit men met het vraagstuk der verduistering. Te vreezen ds, dat slechts een zeer klein gedeelte van de opgeroepenen zal verschijnen. Hoewel dat nu aan de wettigheid deiverkieziing niet behoeft af te doen, kan dientengevolge maar moeilijk van een verkiezen door de gemeente worden gesproken. In Rotterdam (Boezemsingel) nam de kerkeraad met het oog hierop het besluit, onder goedkeuring van de gemeente, het eerste lid van art. 22 der Kerkorde toe te passen. Van dit besluit werd van den kansel kennis gegeven. Wanneer uit de gemeente geen overwegende bezwaren worden ingebracht, zal dus de kerkeraad verkiezen; de gekozenen als naar gewoonte aan de gemeente voorstellen en daarna bevestigen.

Ook zou toepassing van art. 27 der Kerkorde kunnen overwogen worden, op g'rond van welk artikel de verkiezing kan woerden uitgesteld en den zittenden zonder verkiezing blijven. Maar dan heeft natuurlijk geen bevestiging plaats.

HOE WOKDT DE PAASCHTIJD VASTGESTELD?

Het is al een oude vraag van H. te N., die ik over het hoofd gezien heb^ maar thans wel kort beantwoorden wil en die raakt de bepaling van den Paasch-, Pinkster-en Keirstfeestdatum.

Over dien datum is in de oude Christelijke kerk nog' al verschil geweest. Het concilie te Nicea (dat concilie dat den gruwelijken ketter Arius veroordeelde) besloot dat Paschen steeds op Zondag vallen zou en wel op den Zondag die op de eerste volle maan op of na 21 Maart volgt. Zoo kan de Paascihtijd zeer uiteenloiopen; in Maart, maar ook tegen het einde van April vallen. De vroegste datum is 22 Maart, als n.l. 21 Maart volle maan is.

Van den datum van Paschen is diie van Pinksteren afhankelijk. Pinksteren beteekent de vijftigste, daar Israël diit feesit 50 dagen ma Paschen hield. Op het Pinksterfeest werd de Heilige Geest uitgestort en die uitstorting gedenkt de Ohristelijke kerk op Pinksteren, dat geho'uden wordt 7 weken na Paschen.

Hret Kerstfeest vieren wij 25 December. In 354 werd door Liberius deze datum vastgesteld. Men verdrong met het Kerstfeest de Heidensche feesten in het midden des winters gevierd.

BELIJDENIS-VRAGEN.

X. te A. vroeg nog eenige toelichting aangaande de vraag, die bij het afleggen van belijidenis wordt gesteld, of zij n.l. beloven de we­ reld te verzaken en een nieuw Christelijk leven te leiden.

Zoo ik reeds heb opgemerkt, mag het afleggen van belijdenis niet beschouwd worden als een soort examen aangaande het bloot weten van wat de (ïereformeerden naar Gods Woord belijden. Zij is ook een toestemmen en overtuiging dat deze belijdenis de ware is en zij vordert d-an ook een levenswandel dienovereenkomstig.

Nimmer is door onze vaderen losgelaten, dat de kerke Christi (ik wees er in mijn eerste artikel reeds op) de vergadering is der ware Christ-geloovigen en dus bestaat uit de uitverkorenen, die door Woord en Gre'est vergaderd worden. Dat blijkt ook in de toelijdenisvragen. Vandaar die vraag naar het verzaken van de wereld en het leiden van een nieuw Christelijk leven. Ieder verbindt zich tot een heiligen wandel overeenkomstig de beleden leer. Om zoo te zeggen, de wereld moet niet aan onzen wandel kunnen zien of wij bekeerd of onbekeerd zijn; die wandel zij naar Gods gebod en bij afwijking volgt censuur.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 november 1940

De Saambinder | 4 Pagina's

Vragen.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 november 1940

De Saambinder | 4 Pagina's