Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Brief van Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Brief van Christus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hel zal direkt door ons wel worden aangevoeld, dat hiermee niet zomaar een brief wordt bedoeld. De brief aan Laodicea bijvoorbeeld, zoals we weten, wordt zeer terecht een brief van Christus geheten. In Openbaring staan de zeven brieven beschreven, die Christus Johannes te schrijven heeft gegeven; brieven van Christus dus, van onschatbare waarde, ja, brieven uit de hemel, voor Zijn kerk op aarde. En al zijn die gemeenten er niet meer in deze dagen, de lessen waarvan die brieven van Christus gewagen, - daar willen we toch wel even de nadruk op leggen - hebben ook de Kerk van nu nog zeer veel te zeggen. Maar ditmaal willen we even onze aandacht geven, aan wat in twee Korinthe drie staat geschreven. Gijlieden, schrijft Paulus; en wie zullen dat wezen? Dat kunnen we aan het begin van zijn brief lezen: dal is de gemeente Gods; dat moeten we vasthouden, opdat we geen verkeerde toepassing maken zouden. Gijlieden zijt onze brief; wat wil hij daarmee zeggen ? dat zal hij de gelovige Korinlhi'êrs gaan uitleggen. Hij had dat in zijn eerste brief ook al geschreven, en hij herhaalt dat nu in de tweede brief nog even: Zijl gijlieden niet mijn werk in den Heere, schreef hij; het was mijn arbeid, maar God schonk Zijn zegen erbij. Hij heeft u alzo door Woord en Geest willen bekeren: het zegel mijns apostelschaps zijt gij in den Heere. Gijlieden zijt onze brief, daar was Paulus blij mee, • niet om ermee in zichzelf te gaan eindigen, nee, hij was maar een instrument dal God wilde gebruiken, om satans macht in der Korinthiërs hart te fnuiken; maar toch mocht hij er rAet blijdschap van gewagen, dat zijn prediking zaligmakende vrucht mocht dragen. Gijlieden zijt onze brief, de vrucht op onze arbeid; dat is hetgeen een getrouwe dienaar Gods verblijdt, dat was het grootste wat ook Paulus zich, kon wensen: geschreven in zijn hart, en gelezen van alle mensen. • Openbaar geworden, zo heeft hij dan verder geschreven; en daaruit blijkt hoe hij Gode de eer heeft gegeven: openbaar, niet alleen maar door onze dienst bereid, maar ook openbaar, dal gij een brief van Christus zijt. De ijver van Paulus deed het niet, die school tekort; de liefde van Christus was in zijn hart uitgeslort, en de wet van Christus was in zijn hart geschreven. Door Gods zegen kon hij het getuigenis van hen geven; door zijn dienst tot God in Christus ie zijn bekeerd: brief van Christus, door Hem gemaakt en gedicteerd. Ze waren door het Evangelie voor Christus gewonnen; er was een eenzijdig Goddelijk werk in hen begonnen. God was de Auteur, en Paulus mocht hel middel wezen, dat deze Korinthiërs de Heere mochten leren vrezen. Een brief van Christus, dus niet vals, niet onecht; een leesbare brief van Christus, waar en oprecht. Deze brief is {en laten we daar goed acht op geven), niet met inkt, maar door de Geest Gods geschreven. Ats zij door genade een brief van Christus waren, moeten we de gedachte aan gewone brieven laten varen; daar is geen inkt of papier voor gebruikt geweest, die brief is geschreven door God de Heilige Geest. Een brief niet met inkt, niets menselijks dus, neen, ook niet, zoals eenmaal de Wet, op tafelen van steen, maar op de vlezen tafelen des harten geschreven, dat hart, dat in de plaats van het stenen is gegeven. Als God bekeert, wordt het leven buiten Hem gestaakt, dan wordt het hart door Zijn genade zacht gemaakt, dan gaat de vinger Gods Zijn Wet daarin schrijven; maar het zal bij de Wet alleen niet kunnen blijven, de Geest zal in zaligmakend werk ook verder gaan, ook het Evangelie komt in het vlezen hart te staan. Dat hebben ook deze Korinthiërs door genade geleerd, als ze door de Geest des levenden Gods zijn bekeerd. Een brief van Christus, mocht Paulus van hen schrijven; voor ons allen persoonlijk zal deze vraag overblijven: . Wanneer we over deze brief van Christus mogen lezen, mogen dan ook wij al zo'n brief van Christus wezen.' Door Woord en Geest bekeerd, in Christus gevonden, een leesbare brief van Christus, op goede gronden ?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 november 1980

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Brief van Christus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 november 1980

De Wachter Sions | 8 Pagina's