+ Meer informatie

Geluidsband maandag in Amerika beluisterd

Onderzoek Tenerife zal veel tijd vergen

2 minuten leestijd

TENERIFE — Hoe de ware toedracht van de vliegramp op het vliegveld Los Rodeos van Tenerife zondag jongstleden is geweest, zal mogelijk maandag aanstaande duidelijker worden. Maandagochtend half tien zal in het laboratorium van de nationale raad voor verkeersveiligheid in Washington een begin worden gemaakt met het afluisteren van de cockpitbanden uit de Boeings van de KLM en Panam. Dit heeft het hoofd van de Nederlandse onderzoekdelegatie, de heer F. A. van Reijsen van de rijksluchtvaartdienst, donderdagmiddag op het vliegveld van Tenerife meegedeeld.

Het afluisteren gebeurt in aanwezigheid van twee KLM- en twee Panamvliegers, alsmede een inspecteur van de rijksluchtvaartdienst en vertegenwoordigers van de Amerikaanse FAA (de Amerikaanse luchtvaartdienst). De KLM- en Panam-vliegers zijn aanwezig om de stemmen van hun collega's van de verongelukte machines te herkennen. De heer Van Reijsen schatte dat het afluisteren van de banden minimaal drie tot vier dagen in beslag zou nemen.

Ontwijkingspoging

De gezagvoerder van de KLM-Boeing 747 ,,De Rijn" heeft getracht door vol vermogen te geven toen hij de Amerikaanse Boeing op de baan in het zicht kreeg deze machine nog te ontwijken. Dit blijkt uit gegevens die Pan-American heeft opgedaan uit een reconstructie van de ramp.

Van Amerikaanse zijde is verklaard dat de KLM-gezagvoerder Veldhuyzen van Zanten geprobeerd heeft zijn vliegtuig nog voor hij het Pan-American toestel bereikte in de lucht te brengen met de bedoeling over de Amerikaanse Boeing heen te scheren. Daartoe heeft hij op het moment dat hij de situatie overzag zoveel vermogen gegeven als maar mogelijk was. De neus van de KLM-machine kwam van de grond maar de staart bleef over de baan slepen. Dit was op te maken uit sporen die op de baan zijn gevonden. De KLM-Boeing heeft vervolgens de Pan-American machine over een verticale hoek van 27 graden geraakt, waarbij het voorste deel van de romp van het KLM-vliegtuig over de romp van de Panam Boeing schoof. Met het hoofdlandingsgestel werd de rechter vleugel van de Panam machine afgerukt. De buitenste motor schoot er af, de binnenste werd verpletterd onder het omlaag gedrukte vleugeldeel. Motor drie van de KLM-Boeing, de motor aan de cabinezijde van de rechtervleugel sloeg het bovendek, waar zich de eerste klas lounge bevindt, van de Panam Boeing af. De achterste helft van de KLM-Boeing werd dwars door de cabine van het Panam vliegtuig getrokken. Uit de banden met de gesprekken tussen de toren en de vliegers van de verongelukte machines is op te maken dat geen van de drie betrokken partijen het ongeluk heeft zien aankomen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.