Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het eeuwige leven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het eeuwige leven

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God en Jezus Christus, Die Gij gezonden hebt (Johannes 17:3).

Leven, eeuwig leven… wat weten wij daar nog van? Leven willen we, zeker wanneer je jong bent. Maar wat is eigenlijk leven, echt leven? Om er achter te komen wat het echte leven is, nu en voor altijd, moet je bij de Heere Jezus zijn.

In Johannes 17 gaan we het bidvertrek van de Heere Jezus binnen. Stel je voor, je stapt een kamer binnen, doet de deur open en daar ligt iemand op z’n knieën. Direct besef je dat hier iemand tot God bidt. Stil en eerbiedig trek je de deur weer dicht. Bidden is een teer en heilig werk. Het is spreken tot God. Wat is het bijzonder dat Johannes 17 de deur voor ons opendoet om in het bidvertrek van de Heere Jezus mee te luisteren. Hij spreekt tot Zijn Vader in de hemel. Hoor hoe Hij bidt! Hij bidt dat de Vader Hem door de zware lijdensuren heen wil helpen en Hem glorie en heerlijkheid wil geven. Hij zoekt de eer van Zijn Vader in de hemel en de zaligheid van Zijn volk. Met die bedoeling roept Hij Zijn hemelse Vader aan: ‘Geef hen door Mij het eeuwige leven’. Wij hebben geen macht om onszelf te verlossen. Jij en ik, wij zijn het leven, het eeuwige leven kwijt omdat we God kwijt zijn. Los van God komt ieder mens in de dood terecht. Geloof je dat?

Maar in deze biddende Zaligmaker is het leven. Gods genadegift in Christus is het eeuwige leven.

Maakt het je stil? Kijk je nog op van dit Evangelie? Leven, eeuwig leven voor mensen die midden in de zonde en de dood verloren liggen. Alles verwoestend heeft de zonde om zich heen gegrepen. Werkelijk, wij hebben geen leven meer.

God kennen, Jezus Christus kennen is het eeuwige leven. Niet op een manier zoals je iemand kent vanuit de krant maar een persoonlijke, bevindelijke kennis, gewerkt door de Heilige Geest in je hart.

Het is een kennen door het geloof, door ontmoeting met God in het Woord, door een biddend leven aan de troon van Gods genade.

Wat ben je gelukkig als je de Vader en de Zoon kent. Dat is pas leven, eeuwig leven. Buig je knieën en maak het tot je dagelijks gebed: Opdat ik Hem kenne (Filip 3:10). Bijzonder is ook dat de Heere Jezus hier spreekt over kennen in de tegenwoordige tijd. Wanneer begint het eeuwige leven? Hier en nu voor allen die de Heere kennen! Leven met de Heere begint in de tegenwoordige tijd. Bekering is nu nodig.

Van nature is ons hart niet geschikt voor de wetenschap van het kennen van God en de Heere Jezus Christus. We houden ons liever met andere dingen bezig dan het leren kennen van God. Daarom zal de Heere je leren dat je zonder deze kennis verloren bent, in het donker gaat, het leven mist. Je gaat met heel je hart naar Hem zoeken en vragen. Hoe leeg en arm is het leven zonder de Heere. Niets kan die leegte meer vullen in je jonge hart dan de enige ware God en Jezus Christus, Die de Vader gezonden heeft in de wereld om zondaren zalig te maken. In de Heere Jezus staat de weg tot het eeuwige leven ook voor jou nog open. En omdat de Heere Jezus bidt, wordt het ook waar voor jou: En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen….

Het begin ligt hier! De voltooiing van dit kennen ligt over de grens van dit tijdelijke leven.

Hoe zalig, hoe eeuwig zalig ben je in het eeuwige leven om God daarin eeuwig te loven en te prijzen. Je hoorde Jezus bidden… wat doet het met jou? Laat je met God verzoenen!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 november 2015

Daniel | 32 Pagina's

Het eeuwige leven

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 november 2015

Daniel | 32 Pagina's