Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

NAAR DE KATECHISATIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

NAAR DE KATECHISATIE

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

(180)

De heilige sacramenten

De heilige doop (8)

We hebben nog één les te behandelen over de H. Doop en wel over de KINDERDOOP.

De leer van de „kinderdoop” is veelal een zaak van discussie bevonden en nog. De Heidelbergse Katechismus stelde al de vraag in Zondag 27 : „Zal men ook de jonge kinderen dopen?” Ook de Nederlandse Geloofsbelijdenis stelde de kinderdoop aan de orde in artikel 34.

Wij weten, dat onze Reformatoren niet alleen de strijd hadden tegen Rome, maar ook tegen de „wederdopers”, ook „dopersen” en „baptisten” genoemd. Zij verwierpen de kinderdoop. Ook allerlei secten, zoals de „Adventisten’ o.m. doen dat. We weten het ook van de z.g.n. Pinkstergroepen. Zelfs zijn er ook predikanten uit kerkformaties die de kinderdoop niet meer aanvaarden en bedienen. U hebt dezer dagen van zulk een predikant kunnen lezen, dat hij afwijzend stond tegenover de kinderdoop en dat hem tijdens het proces hierover toestemming werd gegeven, geen kinderen te dopen, maar wel mocht blijven preken.

Maar ook onder ons zijn er, die wel eens vragen hebben over deze kwestie. Men kan bijvoorbeeld wijzen op onze Engelse schrijvers, zoals Philpot, Bunyan e.a. die eveneens geen kinderen doopten en wat toch Godzalige leraars waren.

Men grondde namelijk de bezwaren tegen de kinderdoop op de uitspraak van de Bijbel in Markus 16 : 16: „Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden.”

Men geeft verder voor, dat er in het Nieuwe Testament geen bevel is te vinden, waaruit blijkt, dat kinderen moeten gedoopt worden. We komen hierop nader terug.

Waarin ligt de oorzaak, waarom velen van geen kinderdoop willen weten, zoals de Dopersen?

Wel, omdat men van het standpunt uitgaat, dat de doop als verzegeling geldt van de PERSOON, die gedoopt wordt. Zij wordt dus gezien als verzegeling van PERSOONLIJKE genade in het hart. We hebben reeds al opgemerkt in een onzer vorige lessen, dat volgensZondag 25 van de H. Kat. de sacramenten verzegeling zijn van de BELOFTEN van het Evangelie. Dat staat daar duidelijk. En we kunnen er zeker van zijn, dat onze vaderen hun leer wel degelijk grondden op de Heilige Schrift. Zo ook ten opzichte van de sacramentsteer. We lezen in Romeinen 4 vers 11: „En hij heeft het teken der besnijdenis ontvangen tot een zegel der rechtvaardigheid des geloofs, die hem in de voorhuid was toegerekend.” We zouden zeggen, nu, dat wijst duidelijk op persoonlijke genade.

En wanneer we de verklaring van Calvijn over deze tekst lezen, zouden we zelfs óók kunnen denken aan persoonlijke deelachtigmaking. We dienen echter wel te onderscheiden bij deze verklaring en wel tussen het WEZEN van het sacrament en haar vrucht. Het sacrament ontleent zijn wezenlijke waarde aan ZICHZELF, d.w.z. dat het op zichzelf volle waarheid bevat, namelijk van de inhoud der beloften Gods. Artikel 34 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis laat het onderscheid duidelijk uitkomen, namelijk in wat de „dienaar doet” en wat de „Heere doet”. We lezen hier: „De dienaars geven hetgeen dat zichtbaar is en de Heere geeft hetgeen door het sacrament beduid wordt.” Dat wil echter ook weer niet zeggen „tegelijk”, want wanneer de Heere dat geeft, wordt niet gezegd! Ook in artikel 33 komt duidelijk naar voren de onderscheiding tussen het „wezen” van het sacrament en zijn „vrucht”. „Wij geloven, dat onze goede God, acht hebbende op onze grovigheid en zwakheid, ons heeft verordend de sacramenten, om a a n ons Zijn beloften te verzegelen, en om panden te zijn der goedwilligheid en de genade Gods te onswaarts.” Let er wel op: er staat „aan” ons, dus niet „in” ons.

En hierop laat dit artikel clan horen, wat de vrucht is van het sacrament, namelijk: „en ook om ons geloof te voeden en te onderhouden; dewelke Hij gevoegd heeft bij het Woord des Evangelies, om te beter aan onze uiterlijke zinnen voor te stellen, zowel hetgeen Hij ons te verstaan geeft door Zijn Woord, als hetgeen Hij INWENDIG doet in onze harten, bondig en vast makende in ons de zaligheid, die Hij ons mededeelt. Want het zijn zichtbare waartekenen en zegelen van een inwendige en onzienlijke zaak.” Welnu, zo mocht Abraham in de vrucht van de besnijdenis delen en uit de beloften Gods versterking ontvangen door de Heilige Geest en wel, van de rechtvaardigheid des geloofs.

Welnu, een en ander samenvattend kunnen we uit de belijdenis duidelijk zien, dat de sacramenten geen verzegeling van persoonlijke genade of deelachtigmaking van de beloften zijn, zelfs ook niet bij de volwassenen, wat de heilige Doop aangaat. Alleen zij wel ter verduidelijking opgemerkt, dat voor de VOLWASSEN-DOOP persoonlijke genade nodig is, maar nog eens: dan blijft de verzegeling nochtans verzegeling van Gods BELOFTEN op zichzelf, doch alzó, dat zij met die verzegeling werkzaam zijn geworden.

Hoe staat het nu met de toediening van de Heilige Doop aan de kinderen? Komt de verzegeling van Gods beloften hun niet toe? Ongetwijfeld !

We nemen weer onze Heidelberger in Zondag 27 ter hand. „Zal men ook de jonge kinderen dopen? En dan luidt het antwoord zeer positief: „Ja, het; want mitsdien zij, zowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn, en dat hun door Christus’ bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt.”

In ditzelfde antwoord laat de Katechismus ook uitkomen de eenheid tussen het Oude Verbond en het Nieuwe Verbond, d.w.z. tussen de besnijdenis in het Oude Testament en de doop in het Nieuwe Testament.

Nu heeft men het Oud-testamentische Verbond als het Verbond der besnijdenis willen verklaren als een NATIONAAL VOLKSVERBOND van God met Israël. De bekende A. Kuyper deed dit ook. Dat is beslist onjuist. Het oude Verbond was geen ander Verbond dan het Genade Verbond. Alleen met dit onderscheid, dat het ten opzichte van Israël een NATIONAAL element had, d.w.z. het beperkte zich allereerst tot Israël. De bedeling was dus onderscheiden. De Oud-Testamentische bedeling was een schaduwachtige bedeling. De tekenen van haar sacramenten waren „bloedige” tekenen, omdat Christus Zèlf nog niet gekomen was. Daarentegen zijn de tekenen van de Nieuw-Testamentische bedeling als doop en Avondmaal, ONbloedige tekenen, omdat nu Christus gekomen is! Maar het was één Verbond, met twee bedelingen.

Welnu, op dié eenheid des Verbonds berust op grond voor de kinderdoop. Er zijn zeer zeker ook nog andere aanwijzingen voor de kinderdoop in de Schrift, maar deze eenheid is wel de meest belangrijke. We lezen in artikel 34 van de N.G.B.: „Hierom verwerpen wij de dwaling der wederdopers, die niet tevreden zijn met enig doopsel, dat zij eens ontvangen hebben en daarenboven verdoemen de doop van de kinderen der te dopen en met het merkteken des Verbonds te verzegelen, gelijk de kinderkens in Israël besneden werden, op dezelfde beloften, die onze kinderen gedaan zijn.”

Wie echter hier uitgaan van de beloften des Ver bonds, alleen geldend voor de uitverkoren kinde ren, moeten dus logisch komen tot VERONDER STELLING. En daarvoor is niet de minste grond, noch in de Heilige Schrift, noch in de Belijdenis. Wat komt het toch ten zeerste aan op de juiste onderscheiding dezer zaken.

E.

N.B. Het vorige artikel — opgenomen in no. 17 van ons blad — is ten onrechte genummerd 197. Dit moet zijn 179.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 oktober 1975

Bewaar het pand | 4 Pagina's

NAAR DE KATECHISATIE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 oktober 1975

Bewaar het pand | 4 Pagina's