Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

o Heere! ik verlang naar Uw heil, en Uw wet is al mijn vermaking.

Psalm 119 : 174

Psalm 119 wordt wel eens genoemd het gulden A. B. C. van Sions scholieren. Het heeft niet als achtergrond de één of andere geschiedenis, doch het is een leerpsalm, een onderwij zing van meer spreuk achtige aard.

Psalm 119 heeft maar één onderwerp, n.l.: Gods Wet, Gods Woord. Ja, de lof, de liefde, de kracht en de nuttigheid van de bijzondere openbaring Gods.

Deze bijzondere openbaring in het Woord van God is licht, schijnende in een duistere plaats. Er is in de Heilige Schrift geen gebrek aan licht, maar er is een sluier van duisternis op ons hart, zodat, wanneer wij bij dat heldere licht niet zien kunnen, het gebrek niet is in het Woord, maar bij onszeE Daaraan ontdekt, zo bidt hij dan: O Heere, ik verlang naar Uw heil. Heil en zaligheid betekent hetzelfde. Jakob op zijn sterfbed sprak: Op Uw zaligheid wacht ik, o Heere. David in Psalm 68 roept uit: Die God is onze zaligheid, en Simeon met het Kind in zijn armen zegt: Mijn ogen hebben Uw zaligheid gezien.

Heil — helen. In Christus wordt de breuk tussen God en de zondaar geheeld, daarom is Jezus' Naam ook Heiland, Heelmeester. Hij heelt de gebrokenen van hart, En Hij geneest ze in hun smarten.

Voor alle kwalen en pijnen heeft Hij de rechte medicijnen.

„En Uw wet is al mijn vermaking". De eerste zinsnede zegt ons waarnaar de dichter verlangt. De tweede wat zijn tegenwoordige verlustiging is. Hoe nu kan het mogelijk zijn, dat bovengenoemde woorden de inhoud zijn van het gebed desgenen, die van nature niets anders is dan een vijand van God en een overtreder van al Zijn geboden?

Het is alleen mogelijk op grond van Gods eeuwige verkiezende liefde. Uit kracht van Zijn vrijmachtig welbehagen. Uit deze bewegende oorzaak ontdekt zich de enige weg tot redding en behoudenis van eenverloren zondaair. Het is alleen in die door God verkozen Held der hulp. Die daartoe in ontelbare benauwdheden, smaadheden en angsten der hel is neergezonken.

Het is alleen door de koorden van Gods verkiezende liefde en de snoeren van Jezus' Middelaarsbloed, waardoor een arme, schuldige, veroordeelde en in de dood weggezondene wordt opgehaald uit die ruisende kuil van angsten en benauwdheden.

Vandaar sprak de apostel: „In Welke wij hebben de verlossing door Zijn bloed, de vergeving der zonden naar de rijkdom Zijner genade".

Hij voelde, dat de vergeving der zonden in zijn konsciëntie verzegeld was. Christus toch beroofde de wet van haar veroordelende kracht over Zijn volk, als zijnde nu gerechtvaardigd en verzoend, en Hij verdiende in hun plaats de bezoldiging der zonde, zodat Hij de dood verslonden heeft tot overwinning.

Zo ziet de ziel door de inwendige verlichting van de Heilige Geest, dat in Hem (Christus) gerechtigheid en vrede elkander kussen. En het is dezelfde wet, die hen veroordeelde en haar vloeken tegen hen uitsprak, die nu in het hart geschreven is, opdat deze de regel zij vanhun geloofslevenenpraktijk. De wet is dus bevestigd en in genen dele buiten werking gesteld. Daarom: , , Uw wet is al mijn vermaking" is naar de regel van deze wet. Maar ach, hoe diep wordt de ziel in dit stuk vernederd. Want niet minder dan in het stuk der rechtvaardigmaking: , , Uw vrucht wordt uit Mij gevonden", namelijk de vrucht van Christus' plaatsbekledende gerechtigheid, zo komt ook in het stuk der heiligmaking de vrucht van Christus' heiligende genade door de bediening van de Heilige Geest openbaar.

In beide is Christus noodzakelijk en in beide geldt het: „Uw vrucht wordt uit Mij gevonden".

Immers, wanneer het vuur van de Heilige Geest in hen in zijn heiligende invloeden zich openbaart, dan gevoelen zij het lichaam der zonde sterker te zijn dan ooit. En het is zeer waarschijnlijk, dat dit het geval was met de apostel toen hij uitriep: Ik, ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?

In deze strijd mogen er ogenblikken van overwinning zijn. Vele malen echter liggen zij neder als een machteloze strijder in banden van ongeloof en twijfel. Zelden kunnen ze hun hoofd boven de gebreken uit krijgen. Satan is zo kwaadaardig, het hart zo bedriegelijk en het vleselijk gemoed zo machtig en vijandig tegen God, Zijn bestuur en Zijn weg, dat, indien we onze ziel als een buit mogen verkrijgen, het zal grond verschaffen om de drieënige God eeuwig te loven en te prijzen.

Uw wet is al mijn vermaking. Dat is de begeerte van het door Gods Geest vernieuwde hart. Ik heb Mij Zelf een volk geformeerd en zij zullen Mijn lof vertellen. Daartoe worden zij van harte willig en bereid gemaakt. Uw volk zal zeer gewillig zijn op de dag Uwer heirkracht.

Hoe valt het schepsel hier geheel buiten. Niets uit ons, het al uit Hem, zo komt een arme zuchter in Jeruzalem. Maar zo ook mogen ze wel eens verwaardigd worden om uit dit Mesech der ellende uit te zien naar die volkomen verlossing uit al hun benauwdheden, als ze dan volmaakt Hem mogen eren, lieven en loven. Die hun ziel zo dierbaar is.

Kennen we dit in de praktijk van ons leven? Hebben we ooit uit de banden van onze schuld en zonde leren roepen? En hebben we reeds ervaren, dat God in Christus een gebedgevend, een gebedhorend en een gebedantwoordend God is?

Deze bede zal straks voor goed en voor eeuwig beantwoord zijn, als ze verlost van het lichaam des doods en der zonde de Vader, Die hen verkoor, de Zoon, Die hen verloste, en de Heilige Geest, Die hen verzegelde tot op de dag van Christus Jezus, eeuwig zullen zien en verheerlijken. En zij het lied zullen aanheffen van Mozes en van het Lam.

Sliedrecht Ds. C. Smits

Ds. C. Smits

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 oktober 1968

De Banier | 8 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 oktober 1968

De Banier | 8 Pagina's