+ Meer informatie

Trein of auto

2 minuten leestijd

Wie per trein geregeld een bepaald traject aflegt, weet op de cent nauwkeurig hoeveel het kaartje kost. Totdat een nieuw jaar aanbreekt. Met ingang van 1 januari past NS namelijk altijd de tarieven aan. Daarin staat dit lichaam overigens niet alleen: tegelijkertijd worden' steevast ook de prijzen voor een kop koffie in de stationsrestauratie en de kosten van de fietsenstalling met enige dubbeltjes omhoog geschroefd.

Over dik anderhalve week staat Nederlartd weer zo'n ronde te wachten. Treinkaartjes gaan gemiddeld 6 procent meer kosten, heeft NS al enige tijd geleden bekendgemaakt. Vooral de spitsreizigers zullen dit aan den lijve ondervinden. De jaartrajéct- en NS- en O V-jaarkaart gaan namelijk met 9,5 procent in prijs omhoog.

Raar maar waar: een autorijder zal in 1992 'slechts' 3 procent duurder uit zijn. Niet bepaald een reden om méér gebruik te gaan maken van het openbaar vervoer, terwijl dat toch de bedoeling van de overheid is en was.

In de Consumentengids van december worden de prijzen van de auto en de trein met elkaar vergeleken. Aan de tarieven van het spoor valt verder weinig te berekenen: die liggen vast. De Consumentenbond berekende de autokosten op grond van factoren als aanschafprijs, rente, brandstofaccijns, motorrijtuigenbelasting en reparatiekosten.

Het voor 1992 voorziene verschil in prijsstijgingen botst met het streven van de overheid om meer mensen gebruik te

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.