Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Koffiebar of jeugdvereniging?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Koffiebar of jeugdvereniging?

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

De koffiebar is bij veel jóngeren in trek. Je kunt er zo maar binnenlopen op de zaterdagavond. Je hebt er kontakt met jongelui van je leeftijd en de sfeer is er in elk geval positiever als in een bar of disko. Je kunt natuurlijk ook naar de vereniging gaan van de kerk (als die er al is op de zaterdagavond), maar dan wordt er meteen wat van je verwacht. In de koffiebar is het allemaal wat informeler. Je kunt er een spelletje doen, wat praten met elkaar en soms is er een goeie spreker die jongeren aanspreekt, of er wordt een positieve film gedraaid. Iedereen heeft weieens behoefte aan ontspanning en kontakt met jongeren en als dat op een verantwoorde manier gebeurt in een koffiebar, dan is daar toch niets op tegen?

Hoe zit. dat met de koffiebar en de zaterdagavond?

Bovenstaande reakties heb ik nogal eens gehoord op bijeenkomsten voor jongeren waar ik een inleiding gehouden heb rond het thema koffiebar of jeugdvereniging? 't Is in elk geval een onderwerp dat de tongen losmaakt. Uit de vele vragen die op me afgekomen zijn is me wel duidelijk geworden dat heel wat jongeren met de vraag zitten hoe je de koffiebar moet beoordelen. Hoe kijk je tegen de koffiebar aan? Wat zijn de positieve kanten? Op welke punten moet je op grond van Schrift en belijdenis afstand nemen van de koffiebar? Je komt er immers niet veel verder mee om vanuit een zeker vooroordeel alles wat met de koffiebar te maken heeft zondermeer af te keuren. Trouwens, je bent dan ook negatief bezig. Je veroordeelt iets en verder? Wat is het alternatief? Gaan we dan stilzwijgend voorbij aan het feit dat er ook heel wat jongeren zijn die op de zaterdagavond elders hun tijd doorbrengen? In de bar, de disko, een café of bij open jongerenaktiviteiten? Ik wil nog een stapje verder gaan. Kunnen al die andere vormen van

ontspanning die we op de zaterdagavond zoeken verantwoord genoemd worden als we ze toetsen aan de normen van Gods Woord? Of gaan we ook aan die vraag voorbij als we met een groepje jongelui op zaterdagavond naar een bowlingbaan stappen, waar de muziek van Hilversum 3 op de achtergrond klinkt?

Je zult wel begrijpen dat ik op al deze vragen in dit artikel niet uitputtend kan ingaan. Ze zijn ook meer bedoeld om ons tot nadenken te stemmen. Aan het eind van dit artikel wil ik nog wel even op deze vragen terugkomen, met name als het gaat om het alternatief voor de koffiebar op de zaterdagavond.

Wat is een koffiebar?

In een foldertje van Youth for Christ over de koffiebar lees ik: „Wip es binne, pak een bak koffie en praat over de dingen, die jou bezig houden". En elke week geven duizenden jongeren gehoor aan deze uitnodiging! De koffiebar, is echter meer dan alleen een ontmoetingsplaats voor jongeren. Youth for Christ probeert in de koffiebar jongeren in kontakt te brengen met het Evangelie. Youth for. Christ zegt er zelf van : „Telkens weer merken we dat jonge mensen aangesproken worden en tot het geloof komen. God gebruikt de koffiebar als een instrument binnen zijn Koninkrijk". De koffiebar is dus een evangelisatiemiddel. In ons land is de koffiebar met name geïntroduceerd door Youth for Christ, een amerikaanse evangelisatiebeweging onder jongeren van 15 jaar en ouder. Deze beweging wil op een eigentijdse manier jongeren benaderen met de boodschap van de Bijbel en tevens een brug vormen naar de kerk. Toch is Youth for Christ niet de enige organisatie die zich bezig houdt met koffiebarwerk. Ook andere anerikaanse evangelisatiebewegingen zoals Teen Challenge, Campus Crusade for Christ e.a. organiseren soortgelijke aktiviteiten, terwijl ook vanuit verschillende

kerken het koffiebarwerk ter hand is genomen. Soms is het koffiebarwerk opgezet door een interkerkelijk team van medewerkers, terwijl in andere gevallen dit werk verricht wordt vanuit een plaatselijke Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt), Christelijke Gereformeerde Kerk, Hervormde Kerk of Baptistengemeente.

Deze verscheidenheid in achtergrond maakt het wel moeilijk om een eerlijke beoordeling te geven. Toch wil ik proberen om enkele kenmerken van de koffiebar te bespreken.

Samen rond de Bijbei

De koffiebar heeft met de jeugdvereniging gemeenschappelijk dat men jongeren wil samenbrengen rond het geopende Woord van God. Dat is in deze tijd van ontkerstening een positief gegeven. Hoeveel jongeren leven er niet in ons land die geen kerkelijke achtergrond hebben en geheel van de kerk en Gods Woord vervreemd zijn. Deze jongeren wil men in de koffiebar benaderen met de Bijbel.

Daarbij kunnen we waarderen dat in vele koffiebars de Bijbel aanvaard wordt als het Woord van God. Van schriftkritiek moet men meestal niets hebben. Er wordt op grond van de Bijbel gewaarschuwd tegen zondige gewoonten, zoals verslaving aan alkohol en drugs, samenwonen en homofiele relaties. Men wijst op het gevaar van het opgaan in het materialisme. Er klinkt een oproep tot bekering en er wordt gewezen op de noodzaak om door het geloof te leven. Deze direkte konfrontatie met de Bijbel spreekt vele jongeren aan. Nog niet zo lang geleden hoorde ik een jongere zeggen: „Wat heb ik er aan om te demonstreren voor de vrede, als ik zelf geen vrede heb. In de koffiebar heb ik gehoord datje alleen door Jezus vrede krijgt in je hart. Ik hoorde daar dat Jezu's vrede wilde geven als je door het geloof Hem aanvaardt in je leven. Het gaat om het geloof!" Deze reaktie is kenmerkend voor het geestelijk klimaat datje veelal aantreft in de koffiebar. De benadering van jongeren is gericht op het brengen tot het geloof. Jongeren worden aangemoedigd om uit het geloof te leven. Er wordt sterk aangedrongen op een geloofsbeslissing, terwijl de noodzaak van de wedergeboorte en het ontdekkende werk van de Heilige

Geest nauwelijks aandacht krijgt. Ik besef dat ik hiermee nogal wat zeg. Toch kan ik tot geen andere konklusie komen als ik luister naar reakties van jongeren en kennis neem van publikaties uit de kring van Youtli for Christ en (om het maar wat breed aan te duiden) de evangelische beweging. Youth for Christ laat in verschillende publikaties nadrukkelijk uitko-

men dat jongeren tot de keuze voor Jezus moeten komen. In feite leert men de vrije wil van de mens. Op grond van Gods Woord moeten we echter zeggen dat alleen de Heere die goede keus in ons leven kan werken. „Het is God Die in u werkt, beide het willen en het werken" lezen we in Filippenzen 2:13. Het willen geloven en het kiezen voor Christus is geen vrucht van eigen akker. Uit zichzelf zal een mens nooit tot een goede keus komen.

Als deze bijbelse gedachten in de koffiebar niet aan de orde komen ontstaat er een geloofsaktivisme, waarin men de (uitwendige) keus voor Christus houdt voor het werk van de Heilige Geest. Niet in elke koffiebar zullen jongeren op deze wijze benaderd worden. Toch ben ik bang dat dit klimaat steeds sterker terrein wint, ook in koffiebars die vanuit de kerken georganiseerd worden,

De invloed van de evangelische beweging

Een koffiebar moet zijn best doen om allerlei jongeren te trekken. Dat geldt ook voor de koffiebar die vanuit de kerk georganiseerd wordt. Begrijpelijk dat de medewerkers in de koffiebar proberen om een aantrekkelijk programma te bieden. Op zichzelf genomen is dat niet erg. Ook op de jeugdvereniging, met name op de zaterdagavond, wordt geprobeerd een afwisselend programma te maken. Het grote gevaar is echter dat bij het zoeken naar een

aansprekend programma de vraag of het een verantwoord programma is, op de achtergrond raakt. In heel wat koffiebars zit men met de vraag hoe je aan kunt sluiten bij de belangstelling van de bezoekers. Telkens moet je op zoek naar een muziek-of zanggroep, een film of diaklankbeeld, een spreker of bijbelstudiemateriaal. In veel gevallen kom je dan terecht bij het aanbod vanuit evangelische kringen. De liedbundels en bijbelstudies van Youth for Christ, gospelgroepen, evangelisatiefilms en materiaal van de E.O. Afgezien' van het feit datje tegen bepaalde werkvormen in de koffiebar bezwaren kunt inbrengen (dan denk ik aan toneelspel, een musical en een bijbels rollenspel e.d.), wil ik met name wijzen op het gevaar dat de vormen de inhoud gaan bepalen. Met andere woorden als de keuze op een bepaalde gospelgroep valt, wordt die keuze niet bepaald door wat men zingt, maar of het de jongeren aanspreekt. Wat is de boodschap die in een gospelsong wordt doorgegeven? Moet van vele evangelische liederen niet gezegd worden dat daarin de geloofsbeslissing centraal staat of dat men het geloof veronderstelt? Moet van veel gospelmuziek niet gezegd worden dat ritme en muziek inspelen op het gevoel. Deze vormen brengen met zich mee dat de koffiebar een sfeergebeuren wordt, waarin een geloofsbeleving gedijt die voorbij gaat aan de realiteit van onze totale verloren-

heid. In deze sfeer is geen plaats voor de vraag: hoe kom ik tot God bekeerd? En dat is toch de vraag die geboren wordt als Gods Geest gaat overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. In de harten van zulke jonge mensen ontstaat een droefheid naar God, die een onberouwelijke bekering werkt tot zaligheid.

Het gaat om het ware geloof

In een boekje van het jeugdevangelisatiecentrum , , De Windroos" het koffiebarwerk las ik een stukje dat ik in dit verband wil onderstrepen.

„ Voor een aantal mensen komt het geloof in de konsumerende sfeer te liggen. Het moet een ervaring, een trip geven. Mensen komen er zo toe om te zeggen dat het niet geeft watje gelooft, als je maar oprecht bent in je beleving daarvan. Maar als de ervaring gemist wordt, of men wordt gekonfronteerd met moeilijkheden, dan is het geloof niet echt. In de koffiebar geven we in zekere zin ook toe aan de konswnptiementaliteit van de bezoekers. Zij kunnen de hele avond zitten, wat drinken, en krijgen een programma voorgeschoteld.... "

In het genoemde boekje wordt dan de konklusie getrokken dat we voorzichtig moeten zijn in de beoordeling van deze zaken Toch kan ik niet anders dan ernstig verontrust zijn over zulke konstateringen. Wat is het erg dat jongeren in een sfeer terecht komen waar mensen zeggen dat het niet geeft wat je gelooft. Is dat niet het verraderlijke van de koffiebar, dat je zo gauw meegesleept wordt door de sfeer en jezelf gaat toetsen aan de geloofsvisie van de mensen om je heen? Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat appèl op het gevoel ook ervaar als ik de One-Way-day, de E.O.-jongerendag of een andere evangelische jeugdbijeenkomst bijwoon. En toch is zo'n gevoelsbeleving van het moment niet hetzelfde als het geloof dat de Schrift ons tekent.

Dat geloof is een gave van God en heeft als kenmerken ootmoed, verbrokenheid, afhankelijkheid; dat geloof wordt in de diepte van onze schuld en verlorenheid ontvangen als een genadegeschenk. Voor dat geloof maakt de Heere plaats in ons leven en alles wat buiten dat zaligmakende geloof is, dat is zonde. Dat geloof is een planting van de Heilige Geest en 't wordt door dezelfde Geest onderhouden. Als we dat geloof ontvangen — en dat is mogelijk ook voor jonge mensen — dan mogen we daar soms van zingen: , , 't Is door U, door

U alleen, om het eeuwig welbehagen". Begrijp je waarom het zo erg is als je dat echte geloof niet kent en toch meent dat geloof te bezitten? Zoek daarom de HEERE daar waar eerlijk over onze ellende gesproken wordt, maar waar ook gewezen wordt op de Enige Naam Die onder de hemel gegeven is tot zaligheid.

Wat is het alternatief?

Aan het begin van dit artikel heb ik de vraag gesteld hoe het zit met onze zaterdagavondbesteding. Er zijn jongeren voor wie de koffiebar de uitwijkplaats is voor de zaterdagavond. Is daar jouw plaats? Buiten je gemeente? Daar waar in de eerste plaats aktiviteiten ontplooid worden voor rand-en buitenkerkelijke jongeren?

Anderen zoeken hun zaterdagavondbesteding in een echte bar, of in een café, of aan de bowlingbaan. Als jij deze weg gaat, mag ik dan ook aan jou dezelfde vraag stellen? Is daar jouw plaats? Buiten je gemeente? In een omgeving waar voor de Heere en Zijn dienst geen plaats is?

Ik wil een andere weg wijzen. Het alternatief voor jongeren van de gemeente, waar je ook voor andere jongeren iets kunt betekenen. Waar je elkaar tot steun kunt zijn. Zet samen je schouders onder het werk van de jeugdvereniging. Dat is bij uitstek de plaats waar je eenmaal in de veertien dagen bij elkaar kunt komen om samen te luisteren naar het Woord van God. Je kunt elkaar juist in het kerkelijk jeugdwerk zo tot steun zijn. In de wereld waarin wij leven is alles er op gericht om jongeren van de dienst van God en van de kerk af te trékken. Laten we daarom de mogelijkheid benutten om samen — als het mogelijk is op de zaterdagavond — in een gezellige sfeer en op een verantwoorde manier bij elkaar te komen, 't Is niet goed als we los van de gemeente bezig-zijn. Dan vergeten we onze verantwoordelijkheid die we als jongeren van de gemeente ook voor elkaar hebben. Probeer je positief op te stellen en zoek met andere jongeren van de gemeente naar verantwoorde mogelijkheden voor de besteding van de zaterdagavond. Naast de jeugdvereniging kun je samen in de gezinnen waarvan jullie deel uit maken op een ongedwongen manier samen zijn. Dat geeft onderlinge verbondenheid en het is van groot belang, ook voor jou in je groei naar de volwassenheid. Mag ook op jouw inzet gerekend worden?

J. H. Mauritz

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 30 oktober 1983

Daniel | 32 Pagina's

Koffiebar of jeugdvereniging?

Bekijk de hele uitgave van zondag 30 oktober 1983

Daniel | 32 Pagina's