+ Meer informatie

Krap zitten bij 't spoor duurt nog wel even

1 minuut leestijd

UTRECHT - Het verband tussen veranderde Oost-West-verhoudingen en krap zittende treinreizigers in ons vaderland zal niet iedereen meteen duidelijk zijn. Toch is dat verband er.

Het huren van rijtuigen in het buitenland, dat NS veelvuldig doet om de groeiende stromen reizigers op te vangen, levert problemen op, onder meer doordat de Bondsrepubliek zelf meer materiaal nodig heeft om het treinverkeer tussen Oost en West op gang te houden. Door de onverwacht grote groei van het reizigersvervoer komt NS op dit moment vijftig rijtuigen te kort. Dat betekent dat reizigers soms genoegen moefan nemen met een krappe zit- of staanplaats.

Omdat de maatregelen voor de studenten-OV-kaart, ondanks het feit dat de kaart per 1 september 1989 niet doorging, toch zijn doorgezet kon de niet voorziene extra groei die zich het tweede halfjaar van '89 aandiende nog net worden verwerkt. „Het voor de studenten bestelde materieel is inmiddels volgelopen met goed betalende reizigers". Zou de OV-kaart voor studenten inmiddels wel zijn ingevoerd, dan zouden er grote problemen met de vervoerscapaciteit zijn ontstaan.

Zie ook pagina 3: "NS: Rail 21 moet 10 jaar eerder klaar"


Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.